تبیان، دستیار زندگی
ساخت پانزده فیلم درباره فرش ایرانی، توسط پانزده كارگردان ، پروژه ای که به سفارش مركز ملی فرش ایران درباره ی فرش ایرانی اجرا میشود و درتاریخ سینمای ایران برای اولین بار است که این همه كارگردان مطرح سینما برروی یك موضوع ملی كا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پانزده فیلم‌ساز، پانزده فیلم ، فرش ایرانی


ساخت پانزده فیلم درباره فرش ایرانی، توسط پانزده كارگردان ، پروژه ای که به سفارش مركز ملی فرش ایران درباره ی فرش ایرانی اجرا میشود و درتاریخ سینمای ایران برای اولین بار است که این همه كارگردان مطرح سینما برروی یك موضوع ملی كار می كنند .این فیلمها هم اكنون در مراحل مختلفی به سر می برند .

کارگردانان بنامی که در این پروژه همکاری میکنند این افرادند:

مجید مجیدی ،عباس كیارستمی ،بهرام بیضایی ،داریوش مهرجویی ،خسرو سینایی ،ابراهیم حاتمی كیا ،سیف الله داد،كمال تبریزی ،بهروز افخمی ،رخشان بنی اعتماد ،مجتبی راعی ، نورالدین زرین كلك ،محمد رضا هنرمند ،مسعود جعفری جوزانی و رضا میركریمی.

اما همانطور که ذکر شد هر کدام از این فیلمها در مرحله ای از ساخت قرار دارند :

بهروز افخمی: درآلمان فرانسه واسپانیا

فیلمبرداری فیلم بهروز افخمی درباره ی فرش ایرانی ادامه دارد و درهمین راستا، فرخ مجیدی به آلمان و فرانسه سفر كرده است تا تصاویری برای ساخت این فیلم بگیرد وخود افخمی نیز قرار است، برای فیلمبرداری بخشهایی از فیلم به اسپانیا برود.

نكته ی جالب این است كه افخمی آشنایی و علاقه زیادی به مقوله فرش نداشته ، اما در این پروژه با آشنا شدن با فرش، سوژه های دیگری پیدا كرده كه احتمال دارد باز هم به سراغ آنها برود.

رضا میرکریمی

رضا میركریمی تهیه كننده و منوچهر محمدی مشاور پروژه ی ساخت فیلم درباره ی فرش ایرانی است وجواد نوروزبیگی نیز به عنوان مدیر تولید دراین پروژه حضور دارد. درگیری میركریمی در پروژه ی فرش تاحدی است كه از اكران فیلم اینجا چراغی روشن است چندان اطلاعی ندارد فیلمی كه پنج سال از ساخت آن می گذرد.

مجتبی راعی :برای اولین باردر تاریخ

تصویربرداری فیلم مستند راعی با عنوان « فرمایش آقا سید رضا زنجانی» بعد ازیك هفته به پایان رسید و تدوین این فیلم آغازشد.

راعی با اشاره به اینكه این اولین بار است كه پانزده كارگردان مطرح سینمای ایران درباره چنین موضوع مهمی دست به ساخت فیلم زده اند می گوید: «فرش از نظر هویت ملی از اهمیت بالایی برخوردار است در تاریخ سینمای ایران نیز برای اولین بار این همه كارگردان مطرح روی یك موضوع كار می كنند.»

زرین كلك :امیدواربه تاثیر گذاری

نورالدین زرین كلك پدر انیمیشن ایران نیزبه گفته ی جواد نوروزبیگی مدیرتولید پروژه ،ساخت انیمیشنی شاعرانه درباره قالی ایرانی شروع كرده كه روایت دلنشینی دارد.

زرین کلک با تمجید از پروژه ی ساخت فیلم درباره فرش ایرانی معتقد است:باید خوشحال بود كه مسئولان فرش ایران به این نتیجه رسیدند که باید برای این هنر ایرانی کاری کرد.

او امیدوار است فیلم هایی كه توسط ‌15 كارگردان مطرح ایرانی ساخته می شود، در تغییر دیدگاهها تاثیرداشته باشد.

زرین كلك با وجود تلاش زیادی که باید برای اتمام رساندن انیمیشن سازمان ملل دارد ، حضور در این طرح ملی را پذیرفته است.

بنی اعتماد:« مشترك مورد نظر در دسترس نمی‌باشد»

تنها یك روز از فیلمبرداری، فیلم مستند رخشان بنی اعتماد درباره ی فرش ایرانی، باقی مانده است .هم اكنون تدوین این فیلم دراستودیو روشنا توسط نیما حسندوست درحال انجام شدن است.

رخشان بنی‌اعتماد فیلمبرداری بخشهای اصلی فیلم خود را با عنوان « مشترك مورد نظر در دسترس نمی‌باشد» اوائل خردادماه دراصفهان به پایان رساند. فیلمبرداری فیلم بنی اعتماد را محمود كلاری برعهده داشت.

این كارگردان در این فیلم كوتاه ، به فرشی كه از روی سردر مسجد اصفهان ساخته شده است پرداخته است. این طرح، توسط رضا عمرانی طراحی شده است.

بهرام بیضایی :مردی از كاشان‌

بهرام بیضایی نیزدرحال تدوین فیلم مستند خود درباره فرش با عنوان «قالی سخنگو» است. بیضایی که پس از فیلم « سگ‌کشی» پروژه دیگری را جلوی دوربین نبرد، این روزها فیلمبرداری فیلم کوتاه « قالی سخن‌گو» را به پایان رسانده است. فیلمبرداری این فیلم کوتاه در موزه ملی فرش ایران، کاخ سعدآباد و استودیو فرهنگ انجام شده و فرشاد محمدی تصویربردار، مهران ملکوتی صدابردار، جواد نوروزبیگی مدیر تولید و زهرا داودنژاد منشی صحنه « قالی سخن‌گو» بوده اند.

این فیلم كوتاه، گوشه ای از داستان فرش را تعریف می كند كه مردم كمتر با آن آشنا هستند. بیضایی به گفته ی خودش برای نقش هایی كه شش هفت دهه است به فراموشی سپرده شده و بافته نمی شود، فیلم ساخته است. آهنگساز فیلم بیضایی محمد رضا درویشی است.بیضایی خود اهل كاشان است و از كودكی با فرش آشنایی و نزدیكی داشته است.

سیف الله داد:بازگشت پس از ‌11سال

سیف الله داد پس از یازده سال دورى از فیلمسازى، با ساخت مستندى درباره فرش ایرانى پشت دوربین مى رود.

این فیلم هم اكنون در مرحله پیش تولید است و فیلمبردارى آن در روزهاى آینده آغاز مى شود. فیلمبردارى تمامى صحنه هاى این فیلم در تهران و در بازار فرش تهران انجام مى شود. محمد داوودى فیلمبردار این فیلم است و احتمالاً بازیگران حرفه اى در این پروژه حضور خواهند داشت.

مهرجویی :فرش وفرشته

فیلم كوتاه «فرش و فرشته» به كارگردانی داریوش مهرجویی كه یكی از پانزده پروژه ای است كه در خصوص فرش ایرانی به تصویر كشیده می شود. هم اكنون در مرحله ی تنظیم جلوه های ویژه ی كامپیوتری قرار دارد. فیلم كوتاه «فرش و فرشته» در مدت زمان ‌5 دقیقه تهیه شده وتصویربرداری این فیلم را محمود كلاری بر عهده داشته است و تدوین آن نیز توسط حسن حسندوست در حال انجام است.

كیارستمی و فرش ایرانی

عباس كیارستمی نویسنده و كارگردان پیشكسوت سینما نیز، چندی قبل، فیلمبرداری فیلم كوتاه خود را در این زمینه به اتمام رساند. فیلمی كه بخش دیگری از آن به تازگی در سعد آباد فیلمبرداری شده و هم اكنون در مرحله ی مونتاژ قرار دارد.

مجید مجیدی وهویت ایرانی

همچنین فیلم مستند مجیدی درباره فرش ایرانی هم اكنون توسط محمدرضا دلپاك درمرحله ی صداگذاری قراردارد.

این فیلم عنوان موقت « دستچینی هدیه به دوست» را دارد و محمد داوودی فیلمبردار آن بوده است. «مجیدی» درباره پروژه ساخت فیلم فرش نیز گفته است:پروژه ساخت فیلم درباره فرش ایرانی یك حركت ملی است و حضور این تعداد كارگردان مطرح حول موضوعی درباره هویت ایرانی بسیار قابل تقدیر است.

مجیدی از تلاش های «منوچهر محمدی» و «رضا میركریمی» و مركز ملی فرش ایران در اجرای این طرح تقدیر كرده و اظهار داشت: منوچهر محمدی و رضا میركریمی سهم زیادی در به سرانجام رسیدن این پروژه داشتند و مركز ملی فرش ایران نیز همواره توجه ویژه ای به این پروژه داشته است.

خسرو سینایی :فرش و موسیقی

خسرو سینایی نیز با به پایان رسیدن مراحل تدوین و تصویربرداری فیلم كوتاه « فرش تركمن» كه مستند دیگری درباره فرش ایرانی است، این فیلم را آماده ی نمایش كرده است.

سینایی بسیارامیدواراست: كه پروژه ی ساخت مستندهایی درباره ی فرش ایرانی ،پروژه موفقیت آمیزی باشد.

به اعتقاد سینایی ،این پروژه ،پروژه تاثیرگذاری خواهد بود وباعث جلب توجه عمومی درایران ودنیا نسبت به فرش ایرانی خواهد شد.

فرش تركمن بیشتر به موضوع فرش وموسیقی می پردازد.

كمال تبریزی و فرش زمین

كمال تبریزی نیزكه پیش ازاین، ساخت فیلم خود را با نام «فرش زمین» آغاز كرده بود. هم اكنون این فیلم درمرحله ی تدوین به سر می برد.

این فیلم با بازیگرانی غیر حرفه‌ای در شهرستان كوهرنگ جلوی دوربین رفت.

مدیر فیلمبرداری این فیلم محمدرضا سكوت، مدیر تولید؛ جواد نوروز بیگی و صدابردار؛ سیامك نیازی هستند.

میركریمی ،حاتمی كیا ،هنرمند و جوزانی

فیلمهای میركریمی و محمدرضا هنرمند در مرحله ی تحقیق به سر می‌برند و ده روز دیگر فیلمبرداری فیلم هنرمند آغازمی شود. مسعود جعفری جوزانی، تحقیقات خود را به پایان رسانده و منتظر فرصتی برای ساخت فیلم است. ابراهیم حاتمی كیا نیز منتظر به اتمام رسیدن تصویربرداری سریال تلویزیونی «حلقه ی سبز»است،تا فیلم كوتاه فرش را بسازد.

لینک:

ناصر تقوایی: ساخت فیلم"فرش ایرانی"توسط خودم را فقط در روزنامه ها خواندم!