تبیان، دستیار زندگی
ایران- بحرین در سیزدهمین مصاف غیر فوتبالی‌ترین رویارویی‌شان را امشب در ورزشگاه آزادی پشت سر خواهند گذاشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران – بحرین در زمین سیاست


ایران- بحرین در سیزدهمین مصاف غیر فوتبالی‌ترین رویارویی‌شان را امشب در ورزشگاه آزادی پشت سر خواهند گذاشت؛ دیداری که به واسطه اتفاقات منطقه خلیج فارس و اعتراضات شیعیان بحرین به حکومت بحرین و حمایت ایران از شیعیان بحرین رنگ و بویی به شدت سیاسی به خود گرفته است.


تیم ملی-ایران

وقتی اردیبهشت گذشته در کوالالامپور، قرعه کشی رقابتهای انتخابی جام جهانی برگزار شد، نخستین نشانه‌ها از اختلاف سیاسی ایران و بحرین بروز کرده بود و حالا 5 ماه پس از آن مراسم، روابط سیاسی دو کشور سردتر از گذشته به آینده پرابهام نزدیک شده است. اگر در آن زمان معترضان شیعی در بحرین به دستور رژیم آل خلیفه تنها سرکوب می‌شدند اما حالا حکومتی که در اقلیت است، ابایی از کشتن مخالفانش ندارد و این چیزی نیست که با سکوت ایران همراه باشد. در این فضای به شدت سیاسی امشب از ساعت 19:30 دو تیم ملی ایران و بحرین رودروی هم قرار می‌گیرند.

* بازیکنان بحرین در زندان آل خلیفه

دو ماه پس از آغاز سرکوب اعتراضهای مردمی در میدان التحریر منامه، رژیم آل خلیفه هراسان از محبوبیت ورزشکاران در میان اقشار مختلف مردم، دست به کاری زد که تا پیش از این در هیچ کشوری سابقه نداشت. حکومت بحرین تصمیم گرفت برای جلوگیری از تسری اعتراضهای مردم، ستارگان فوتبال این کشور را به زندان بفرستد. تیر 90 شبکه پرس تی وی ایران اعلام کرد علی سعید دروازه‌بان، علا هبیل، مهاجم و برادرش محمد هبیل قربانیان این بازداشت‌های بی دلیل بوده‌اند و حتی یکی از اقوام هبیل گفت که تا هفته‌ها از این بازیکنان خبری نبود و پس از آزادی آثار شکنجه بر بدن این بازیکنان فوتبال مشهود بوده است. پس از انتشار این خبر، موج گسترده‌ای از حمایتهای مردمی در بحرین به وجود آمد و سرانجام خبر رسید که هبیل بهترین مهاجم بحرین به استرالیا مهاجرت کرده است. هر چند که فدراسیون فوتبال بحرین در پاسخ به استعلام فیفا تمام این اخبار را "شایعه" دانست.

نکونام کاپیتان تیم ملی ایران با اشاره به اختلاف سطح فوتبال ایران و بحرین، گفت: آنها چون می‌دانند حریف ما نمی‌شوند در بازی برابر ایران مدام خودشان را زمین می‌زنند. اما ما این بار با ذهنیت کامل از این رفتار بحرینی‌ها با آنها برخورد می‌کنیم.

* یادآوری قصه خوش رقصی بحرینی‌ها برای آل سعود

29 مهر 1380 را نه تنها فوتبالدوستان بلکه همه ایرانی‌ها به خوبی به یاد دارند. چهار سال پس از صعود خاطره‌انگیز تیم ملی ایران به جام جهانی 98، ایرانی‌ها خودشان را آماده برگزاری جشن صعود به جام جهانی کره و ژاپن کرده بودند اما با شکست سه بر یک ایران برابر بحرین تیم ملی به جام جهانی صعود نکرد. البته ناراحتی مردم ایران تنها بخش کوچکش به باخت برابر بحرین مربوط می‌شد و اصلی‌ترین عصبانیت ایرانی‌ها به خاطر رفتار بازیکنان بحرین پس از بازی بود؛ جایی که آنها به خاطر باخت ایران و قطعی شدن صعود عربستان به جام جهانی 2002 با پرچم سبز رنگ عربستان برای آل سعود خوش رقصی کردند و هنوز که هنوز است پس از گذشت 10 سال کینه این رفتار غیر ورزشی بر روی دل ایرانی‌ها مانده است وجود دارد.

دیروز جواد نکونام با اشاره به این رفتار بحرینی‌ها در آن بازی گفت: ما در آن مسابقه‌ها به خاطر نتایجی كه در بازی‌های گذشته گرفته بودیم، نتوانستیم به جام جهانی برویم و باخت به بحرین تنها دلیل آن ناكامی نبود. اما ما هیچ وقت كار زشت بحرینی‌ها را فراموش نمی‌كنیم. پس از آن بازی من سه بار به مصاف این تیم رفتم كه در دو بازی پیروز شدم و یك بار هم مساوی كردیم. می‌دانم كه باید در این بازی پیروز شویم. مردم ایران به خاطر آن حركت زشت بحرینی‌ها نسبت به این تیم حساس شده‌اند و دوست دارند كه ما در این بازی پیروز شویم و همین بالاترین انگیزه برای ما در بازی برابر بحرین خواهد بود.

شکست ایران مقابل بحرین

* تاریخ از برتری ایران می‌گوید

از شهریور 1353 تا امشب، ایران و بحرین سیزده بار رودروی هم قرار گرفته‌اند که در این میان 5 پیروزی، 4 شکست و سه تساوی برای ایران ثبت شده و با این نتایج هر چند می‌توان ایران را تیم برتر در رویارویی‌های مستقیم دو تیم دانست اما از سویی دیگر شاید همین نتایج نشان دهد که بحرین همیشه حریفی خطرناک برای فوتبال ایران بوده است. اگر عربستان را از دیگر کشورهای عربی جدا کنیم، بحرین نزدیک‌ترین رقیب ایران در میان کشورهای منطقه بوده است.

با این حال کسی تردیدی نسبت به فاصله فراوان بین دو تیم ایران و بحرین به لحاظ فنی ندارد. نکونام کاپیتان تیم ملی دیروز با توپ پر به نشست مطبوعاتی آمده بود. او با اشاره به اختلاف سطح فوتبال ایران و بحرین، گفت: آنها چون می‌دانند حریف ما نمی‌شوند در بازی برابر ایران مدام خودشان را زمین می‌زنند. اما ما این بار با ذهنیت کامل از این رفتار بحرینی‌ها با آنها برخورد می‌کنیم.

از چند روز پیش از دیدار ایران برابر بحرین رسانه‌های عربی و به ویژه رسانه‌های وابسته به حکومت آل سعود جنگ روانی را آغاز کردند که سایت شبکه العربیه در میان تمام آنها پیشتاز بود. حتی این رفتار خصمانه در نشست مطبوعاتی دیروز هم نمایان بود.

* کی‌روش و رفتاری سیاستمدارانه

از چند روز پیش از دیدار ایران برابر بحرین رسانه‌های عربی و به ویژه رسانه‌های وابسته به حکومت آل سعود جنگ روانی را آغاز کردند که سایت شبکه العربیه در میان تمام آنها پیشتاز بود. حتی این رفتار خصمانه در نشست مطبوعاتی دیروز هم نمایان بود. کی‌روش که با توجه به سابقه‌اش در باشگاه‌هایی چون منچستر یونایتد و رئال مادردید صاحب تجربه گرانبهایی شده انتقادهای زیادی را از وضعیت فوتبال ایران در گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی مطرح کرد؛ انتقادهایی که به گفته کی روش برای پیشرفت فوتبال ایران رسانه‌ای شد اما خبرنگار شبکه الجزیره قطر در کنفرانس خبری پیش از بازی با بحرین، سوالی از سرمربی تیم ملی پرسید که با پاسخ هوشمندانه کی‌روش روبه‌رو شد.

خبرنگار این شبکه 24 ساعت قبل از بازی مهم بحرین برابر ایران از کی‌روش پرسید، بحرینی‌ها از امکاناتی که فدراسیون فوتبال کشورشان ایجاد کرده راضی‌اند، آیا شما هم از امکانات فدراسیون فوتبال ایران رضایت دارید؟ پاسخ سرمربی پرتغالی تیم ایران به این سوال حاشیه‌ای این گونه بود: "آمده‌ایم اینجا درباره بازی ایران و بحرین حرف بزنیم. لطفا سوال بعد!"

هر چند پاسخ کی‌روش به این سوال خیلی ساده به نظر می‌رسد اما همین جواب نشان می‌دهد که کی‌روش مربی پرتجربه‌ای است و می‌داند که چه زمانی و در کجا چه حرفی را مطرح کند. او در ادامه به وضعیت تیم ایران اشاره کرد و گفت که به بازیکنانش ایمان دارد و اگر آنها به دور از احساسات، "فوتبالی ایرانی" ارائه دهند، می توانند با حمایت تماشاگران، بحرین را از پیش‌رو بردارند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان