تبیان، دستیار زندگی
عوامل زیادی باعث گرفتگی گوش می‌شوند؛ مثل سرماخوردگی، حساسیت، گرفتگی سینوس‌ها، ورود آب به حفره‌های گوش (در اثر شنا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور گرفتگی گوش را باز کنیم؟


عوامل زیادی باعث گرفتگی گوش می‌شوند؛ مثل سرماخوردگی، حساسیت، گرفتگی سینوس‌ها، ورود آب به حفره‌های گوش (در اثر شنا یا ...) و تغییرات فشار هوا (مثل سفر با هواپیما).


درد گوش

بیشتر وقت‌ها گرفتگی گوش خود به خود از بین می‌رود، ولی گاهی طول می‌کشد و غیرقابل تحمل است.

با انجام روش‌های زیر می‌توانید این حالت را برطرف کنید:

1- انجام حالت بلعیدن: دهان خود را باز و بسته کنید، مثل این که چیزی می‌خورید و عمل بلعیدن را انجام می‌دهید. با این کار هوا از داخل سینوس‌ها خالی شده و مجاری گردش هوا را باز می‌کند. این روش موقع سرماخوردگی و حساسیت بسیار مفید است.

2- چند بار خمیازه بکشید، طوری که کاملا دهان شما باز شود. این کار تقریبا مشابه عمل بلعیدن است، ولی با این تفاوت که دهان بیشتر باز می شود. در این حالت هوا از داخل سینوس‌ها آزاد شده و از گوش خارج می‌شود.

3- ممکن است گرفتگی گوش شما در اثر وارد شدن آب در آن باشد. لذا حوله‌ای را روی بخار آب گرم بگیرید و روی گوش خود قرار دهید. البته می‌توان با دست نیز داخل گوش را تمیز کرد، ولی این کار خیلی خوشایند نیست.

4- روش دیگر، گرفتن دوش آب گرم است و یا می‌توانید روی ظرف آبجوش بخور دهید، به این ترتیب که حوله‌ای روی سرتان بیندازید و با نزدیک کردن سر خود روی ظرف، بخار آب را کاملا استنشاق کنید. در این حالت تمامی مجاری تنفسی باز می‌شوند.

افرادی که به کوه می‌روند یا با هواپیما سفر می کنند، به منظور پیشگیری از گرفتگی گوش، می توانند آبنبات و یا آدامس مصرف کنند

دکتر هادی قنبری، متخصص گوش و حلق و بینی در این باره می‌گوید:

گرفتگی گوش به علت اختلال در عملکرد شیپور استاش (مجرای باریکی که گوش میانی را به حلق وصل می‌کند) به وجود می‌آید. این اختلال با تغییرات فشار بروز می‌کند.

هوایی که داخل گوش، پشت پرده میانی است، باید با هوای خارج گوش برابری کند. درغیر این صورت ممکن است هوا در این ناحیه کم کم جذب و مایع در گوش میانی جمع شود. در نتیجه فرد دچار گرفتگی گوش می‌شود.

کسانی که دچار اختلال در عملکرد شیپور استاش هستند باید هنگام مسافرت با هواپیما، آدامس یا آبنبات به همراه داشته باشند واز آن در طول سفر استفاده کنند، چون جویدن آدامس و خوردن آبنبات با حرکات کام همراه است و باعث باز شدن شیپور استاش و تعادل هوا می‌شود.

اگر از آدامس و آبنبات استفاده نشود، ممکن است فرد دچار علائم حاد اختلال عملکرد شیپوراستاش شود و حتی به پارگی پرده گوش بینجامد.

همچنین همه افرادی که به ارتفاعات (کوه) می‌روند، به منظور پیشگیری از اختلال در عملکرد گوش، آبنبات و یا آدامس مصرف کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت مردمان

دانلودانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.