تبیان، دستیار زندگی
پلیس در شهرستانهای مختلف، آمار بالایی از کشفیات تجهیزات ماهواره را گزارش می دهد. در برخی شهرستانها، کارگاه های تولید دیش ماهواره ای، کشف شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف 13 هزار ماهواره از یک شهر 80 هزار نفری


پلیس در شهرستانهای مختلف، آمار بالایی از کشفیات تجهیزات ماهواره را گزارش می دهد. در برخی شهرستانها، کارگاه های تولید دیش ماهواره ای، کشف شده است

ماهواره

آمارهای کشف ماهواره، هر روز نجومی تر می شود. پس از آنکه یکی از رسانه ها در گزارشی به استناد از مرکز افکار سنجی صدا و سیما اعلام کرد بیش از 60 درصد مردم ایران، ماهواره می بینند، اخباری درباره کشف تجهیزات دریافت ماهواره، منتشر می شود که آمار بالا را تایید می کند.

از جمله امروز اعلام شد در شهر بناب از توابع آذربایجان شرقی که کمتر از 80 هزار نفر جمعیت دارد، تنها در 6 ماه ابتدای امسال 13 هزار دستگاه دریافت امواج ماهواره ای کشف شده است.

این خبر را فرمانده انتظامی بناب داده، به گفته عیسی هاتفی، بیش از 13 هزار دستگاه ماهواره طی شش ماهه گذشته در بناب به دست پلیس افتاده. به بیان دیگر، اگر میانگین خانواده های این شهر 4 نفر محاسبه شوند، ماهواره در بیش از 65 درصد خانه های بناب، رفته است.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بناب در بخش دیگری از سخنان خود، تلاش برای اطلاع رسانـی و آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم و خانواده‌هارا از تبعات مخرب و زیان بار تهاجم فرهنگی بسیار ضروری عنوان کرد: "دشمن برای شکار و انحراف جوانان ایران سرمایه‌های هنگفتی هزینه می‌کند و در این زمینه فقط نیروی انتظامی مسئولیت ندارد؛ بلکه همه مسئولان نهادها و ارگان‌ها باید بسیج شده و با نیروی انتظامی همکاری نزدیک داشته باشند."

آمار کشفیات ماهواره در شهرستانها و مراکز استان، روز به روز بالاتر می شود و این نشان می دهد استفاده مردم از این وسیله، نه تنها کم نشده، افزوده نیز شده است.

در برخی از شهرستانها نیز انبارهای بزرگی از تجهیزات ماهواره ای به دست پلیس افتاده، به طوری که اعلام می شود تنها در یک انبار ماهواره، در اصفهان، پلیس در یک روز، بیش از 11 هزار قطعه تجهیزات دریافت ماهواره را کشف و ضبط کرده است

در برخی از شهرستانها نیز انبارهای بزرگی از تجهیزات ماهواره ای به دست پلیس افتاده، به طوری که اعلام می شود تنها در یک انبار ماهواره، در اصفهان، پلیس در یک روز، بیش از 11 هزار قطعه تجهیزات دریافت ماهواره را کشف و ضبط کرده است.

ماهواره
ماهواره از تولید به مصرف

اکنون، کار به جایی رسیده که خبر تولید تجهیزات دریافت امواج ماهواره ای، در برخی از شهرستانهای دور دست نیز شنیده می شود. در دزفول، شهر کوچکی در استان خوزستان، ماه پیش، پلیس از کشف و تعطیلی یک کارگاه تولید دیش مخصوص دریافت تصاویر ماهواره در این شهرستان خبر داد.

فرمانده پلیس دزفول اعلام کرده بود از این کارگاه تعداد 800 دیش ماهواره تولید شده کشف و ضبط شده است. به گفته ایرج نادبی زاده از ابتدای امسال تاکنون این دومین کارگاه تولید دیش ماهواره ای است که در این شهرستان کشف می شود.

در هفته گذشته نیز در شهر آمل، از توابع استان مازندران پلیس اعلام کرد نزدیک به 6 هزار و 500 گیرنده دریافت امواج ماهواره ای را کشف کرده است. یدالله اکبرزاده، رئیس پلیس این شهر از افزایش 380 درصدی کشف ماهواره ها در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داده است.

این چنین که به نظر می رسد برخوردهای قهرآمیز پلیس در مقابله با ماهواره، ثمره چندانی نشده و نمی توان گفت مردم دست از دیدن برنامه های ماهواره ای برداشته اند، هر چند پلیس نیزاعلام کرده در برخورد با ماهواره ها و اجرای قانون منع استفاده از این تجهیزات، کوتاه نخواهد آمد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: الف