تبیان، دستیار زندگی
چندی است که با حمایت مالی رژیم سعودی و محوریت اطلاعاتی اتاق فکر آمریکایی – انگلیسی شبکه ای به نام کلمه به منظور اختلاف افکـنی و تحریـک برادران اهـل سنت به نفع فرقه ی منحرف وهابیت و در نهایت سیاست نخ نمای تفرقه بینداز و حکومت کن آغاز به کار کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده شبکه کلمه


چندی است که با حمایت مالی رژیم سعودی و محوریت اطلاعاتی اتاق فکر آمریکایی – انگلیسی شبکه ای به نام "کلمه" به منظور اختلاف افکـنی و تحریـک برادران اهـل سنت به نفع فرقه ی منحرف وهابیت و در نهایت سیاست نخ نمای "تفرقه بینداز و حکومت کن" آغاز به کار کرده است.

 شبکه کلمه

امروزه با رشد روز افزون رسانه ها و سوء استفاده ی دشمنان از این قبیل ابزار در راستای تحقق جنگ روانی (نرم) ، هر روز شاهد راه اندازی سایت ، پایگاه و یا شبکه ی تلویزیونی جدیدی می باشیم ؛ که در این میان شبکه های تلویزیونی به علت گستردگی در پوششِ مخاطبان و ماندگاری صدا و تصویر بر ذهن و روان بیننده از اهمیت بیشتری برخوردار گشته اند و آنچه که اینک بیش از پیش بر همگان آشکار شده ، ترویج فرهنگ و سبک زندگی (Life Style) غربی و در نهایت بیگانه سازی نسل جوان با هویت اسلامی و ملی ، توسط این پروژه (جنگ روانی) می باشد.

در این راستا آنچه که طی این سال ها در ذهن ما از جنگ نرم نقش بسته ، تلفیقی از رسانه هایی است که با ظاهری غیر دینی به دنبال نابودی ارزش های اخلاقی جامعه به نفع الگوهای وارداتی و بیگانه است . در پی این روند مدتی است که "اسلامِ آمریکایی" به عنوان همراه و متحد لائیک ها و سکولارهای وطنی به نام انحراف تشیع از اسلام راستین و ظلم جمهوری اسلامی به اهل سنت ، نوع جدیدی از اختلاف افکنی را در دستور کار قرار داده است.  در این چهارچوب چندی است که با حمایت مالی رژیم سعودی و محوریت اطلاعاتی اتاق فکر آمریکایی – انگلیسی شبکه ای به نام "کلمه" به منظور اختلاف افکـنی و تحریـک برادران اهـل سنت به نفع فرقه ی منحرف وهابیت و در نهایت سیاست نخ نمای "تفرقه بینداز و حکومت کن" آغاز به کار کرده است . این شبكه كه پخش آزمایشی برنامه های آن در هفته ی اول خرداد سال جاری آغاز شده بود ، رسما از اول ماه رمضان افتتاح شد و طبق خبرها ، بودجه ی سالانه ی "کلمه" بیش از 7 میلیون دلار می باشد که بخشی از آن مستقیماً از بودجه ی تشکیلات دینی سعودی در خارج از کشور هزینه می شود . به لحاظ فنی نیز ، شبکه ی العربیه (وابسته به دولت عربستان) کار آموزش پرسنل و طراطی برخی از برنامه های این شبکه را بر عهده دارد.

اما وقتی کمی ژرف نگر می شویم و به پس ماجرا می نگریم و بحث های شـبکه را به گونه ای جـدی تر دنبال می کنیم ، باطنی آشکار می شود که وهابیون تکفیری و روشنفکران غرب گرای وطنی به جهت تحریف اعتقادات تدارک دیده اند ؛ حمله ی تمام قد به بنیان های اعتقادی تشیع چون امامت ، ولایت و انتظار . اما این بار با ظاهری دینی به منظور تحقق همان آرزوهای آمریکایی مبنای کار "کلمه" قرار گرفته است

توسل به راه اندازی این شبکه که مدعی ترویج اسلام راستین و مقابله با خرافات می باشد ، در نگاه اول با تصویر کلیشه ای ذهن مخاطب ایرانی از شبکه های ماهواره ای تفاوت اساسی دارد ، حـتی ظاهر گردانندگان شبکه ی کلـمه پدیده ای است که امروز با نگاه سنتی ما  به رسانه های فارسی زبان ماهواره ای ، کاملا  متفاوت است . در این شبکه نه خبری از موسیقی مبتذل است و نه سریال های غیراخلاقی شبکه هایی چون "فارسی1" و "pmc family" و نه فتنه گری های سیاسی BBC فارسی؛ آنچه که در "کلمه" مشاهده می کنیم از محتوای برنامه ها گرفته تا پوشش و گفتار مجریان و کارشناسان همه و همه ظاهری دینی دارد.

اما وقتی کمی ژرف نگر می شویم و به پس ماجرا می نگریم و بحث های شـبکه را به گونه ای جـدی تر دنبال می کنیم ، باطنی آشکار می شود که وهابیون تکفیری و روشنفکران غرب گرای وطنی به جهت تحریف اعتقادات تدارک دیده اند ؛ حمله ی تمام قد به بنیان های اعتقادی تشیع چون امامت ، ولایت و انتظار . اما این بار با ظاهری دینی به منظور تحقق همان آرزوهای آمریکایی مبنای کار "کلمه" قرار گرفته است.

با نگاهی گذرا به برنامه های شبکه ی ماهواره ای "کلمه" اهداف ذیل را می توان به عنوان هدف های اصلی طراحان اتاق فکر آن برشمرد:

- ترویج افکار وهابیت.

- ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی با انحام حملات تند نسبت به اعتقادات مذهبی شیعیان به نام اهل سنت.

- تضعیف اهل سنت به نفع افکار وهابیت.

 شبکه کلمه

- زیر سوال بردن عصمت ائمه اطهار علیهم السلام.

- خرافی دانستن اعتقاد به ظهور منجی علی رغم پذیرش این نگرش در میان بسیارای از بزرگان اهل سنت و سایر ادیان

- تبرئه معاویه و یزید در مورد به انحراف کشاندن اسلام و نادیده انگاشتن نقش آنان در شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع).

- متهم کردن امام علی(ع) به برخی از اعمال مخالف سفارش قرآن و پیامبر اكرم(ص).

- زیر سوال بردن ولایت فقیه.

- ترویج برداشت های غیر عقلانی و صرفاً نقلی از روایات و احادیث.

- محدود کردن اسلام در عبادات و اخلاقیات و نادیده انگاشتن جنبه های سیاسی آن.

- تخریب بزرگان شیعه و اهل سنت ؛ به ویژه آنهایی که در برابر انحراف وهابیون موضع گرفته اند و به افشاگری پرداخته اند.

- تخریب برخی از مفاهیم و اعتقادات شیعیان چون زیارت قبور ائمه (ع).

- تحریف تاریخ صدر اسلام به نفع افکار وهابیون.

- متهم کردن نظام اسلامی ایران به نادیده انگاشتن حقوق اقلیت های مذهبی به ویژه اهل سنت.

- ترویج نوعی از اسلام صوفیانه و غیرسیاسی (سکولاریسم).

بودجه ی سالانه ی "کلمه" بیش از 7 میلیون دلار می باشد که بخشی از آن مستقیماً از بودجه ی تشکیلات دینی سعودی در خارج از کشور هزینه می شود . به لحاظ فنی نیز ، شبکه ی العربیه (وابسته به دولت عربستان) کار آموزش پرسنل و طراطی برخی از برنامه های این شبکه را بر عهده دارد

ارزیابی کمی و کیفی برنامه های شبکه ماهواره ای کلمه و دیگر رسانه های ضد انقلاب فعال در این عرصه نشان دهنده ی این نکته است که اتاق فکر دشمن به گونه ای کاملا حساب شده به تقسیم وظایف میان لشکر رسانه ای خود پرداخته است . در این چهارچوب ، تضعیف اعتقادات دینی جامعه و در نهایت براندازی نظام (و یا حداقل استحاله آن) به عنوان هدف کلان و راهبردی در دستور کار قرارگرفته است . به طور مثال ، با دقت در اهداف "کلمه" به عنوان رسانه ای که با بودجه ی وهابیون و دولت عربستان اداره می شود اشتراکات فراوانی را میان این شبکه و رسانه هایی چون "بی بی سی فارسی" و "صدای آمریکا" قابل تشخیص است . زیر سوال بردن باورهای مذهبی جامعه ، تضعیف جایگاه نظام در داخل و خارج از مرزها ، القای ناکارامدی حکومت دینی برخاسته از انقلاب اسلامی و در نهایت ترویج نوع خاصی از اسلام بی خطر برای منافع غرب به وضوح اما با ادبیات و ظاهری متفاوت در تمامی این شبکه ها نمایان است  و این روند به طور آشکارا در پی ضربع زدن به اعتقادات جامعه ی اسلامی است و در آنجا که اطلاع رسانی های لازم توسط مسئولین صورت نپذیرد ، ضربه ای سهمگین به بدنه ی اسلامی جامعه وارد خواهد آمد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت رسانه ایران / سایت گرداب