تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، اگر در مراحل انجام پروژه هایی نظیر ساخت تلسکوپ بازتابی و پروژه های نجومی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از مراکز علمی و نجومی دارید، اگر به رصد آسمان شب و نجوم علاقمندید از مرکز نجوم آماتوری آلاشت بازدید نمایید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

رصد گاهی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

دانش پژوهان عزیز، اگر در مراحل انجام پروژه هایی نظیر ساخت تلسکوپ بازتابی و پروژه های نجومی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از مراکز علمی و نجومی دارید، اگر به رصد آسمان شب و نجوم علاقمندید از مرکز نجوم آماتوری آلاشت بازدید نمایید.

آلاشت، شهر بسیار کوچکی (در حد یک روستا) است که در دل جنگل های انبوه جنوب استان مازندران قرار دارد و به خاطر آب و هوای مطلوب، به عنوان یکی از مناطق توریستی و گردشگری استان مازندران به شمار می رود. مجموعه رصدخانه و آسمان نمای این شهر، جنبه آموزشی، تفریحی و توریستی دارد و توسط شهرداری آن شهر در سال 1386 بنا نهاده شد. رصد خانه آلاشت نخستین رصدخانه آماتوری استان مازندران و منطقه حاشیه دریای خزر می باشد.

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

نمایی از شهر آلاشت

زمین مجموعه 3000 متر مربع و زیربنای آن 300 متر مربع مساحت دارد و کل مجموعه رصد خانه بر بالای تپه ای به ارتفاع 50 متر قرار گرفته که از 3 طرف به پرتگاه و از طرف دیگر به دامنه کوه محصور شده است. به همین خاطر تمام رفت و آمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه از طریق پلکان و با پای پیاده مقدور است.

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

در این رصدخانه تلسکوپ 14 اینچ LX200R زیر گنبدی به قطر 4 متر نصب شده است. از دیگر امکانات مجموعه می توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه کامل نرم افزارها کتب و عکس و پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره کرد.

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

ساخت این رصدخانه پروژه ای دشوار در سطح کشور محسوب می شود چرا که حمل کلیه مصالح ساختمانی به بالای تپه محل احداث رصدخانه توسط اسب صورت گرفته است. لازم به ذکر است که ارتفاع این رصدخانه از سطح دریا 1815 متر می‌باشد.

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

ترازوی نجومی

ویژگی منحصر به فرد اقلیمی شهر آلاشت نظیر ارتفاع زیاد از سطح دریا، نداشتن آلودگی هوا و آلودگی نوری، داشتن آسمانی صاف و بدون غبار، این مركز را به بهشتی برای منجمان و رصدگران تبدیل كرده است. اما در کنار همه‌ی این امکانات، طبیعت زیبا و جنگل های بکر آلاشت جاذبه‌ای فوق‌العاده دارد.

شهردار آلاشت اهداف زیر را برای ساخت این رصدخانه عنوان می کند:

?-شناخت عظمت خداوند برای کلیه اقشار

2- کاربری آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان

3- استفاده علاقه مندان آماتور از رصدخانه
4- کمک به توسعه گردشگری آلاشت.

ساخت گنبد این رصدخانه و تجهیزات آن توسط شرکت صنایع اپتیک اصفهان و با مشارکت شرکت اخترنمای شیراز انجام گرفته است. این اولین رصدخانه ای است که در کشور توسط شرکت صنایع اپتیک اصفهان طراحی و ساخته شده است.

برای بازدید از این مجموعه و همچنین لذت از طبیعت و شهر زیبای آلاشت باید از جاده فیروزکوه حرکت کرده بعد از سواد کوه دوراهی سمت چپ با تابلویی که شهر آلاشت را نشان می دهد ادامه مسیر داده تا بعد از چند پیچ و خم و گذر از روستاها به آخرین روستا که آلاشت می باشد رسید. در ابتدای شهر تابلوی مرکز نجوم آماتوری آلاشت شما را به سمت رصد خانه هدایت می کند.

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

جهت هماهنگی و کسب اطلاع بیشتر می توانید با شهرداری آلاشت به شماره تماس:  5332084- 0124 تماس حاصل نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی