تبیان، دستیار زندگی
سایت ویژه جام جهانی:نگاه ایران به نسل بعدی ایران بعد از حذف شدن در مرحله اول جام جهانی جمعه با یك سفر طولانی از فرانكفورت به خانه بازگشت. به گزارش گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)؛ سایت ویژه جام جهانی (FIFA World Cup...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سایت ویژه جام جهانی:نگاه ایران به نسل بعدی

سایت ویژه جام جهانی:نگاه ایران به نسل بعدی


ایران بعد از حذف شدن در مرحله اول جام جهانی جمعه با یك سفر طولانی از فرانكفورت به خانه بازگشت.

به گزارش گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)؛ سایت ویژه جام جهانی (FIFA World Cup) در گزارشی به تیم ملی ایران و بازیكنان جوان این تیم پرداخت:

باخت به مكزیك و پرتغال در دو بازی اول باعث شد تیم برانكو ایوانكوویچ هیچ شانسی برای صعود از گروه D نداشته باشد و تك امتیاز بعدی كه از تساوی برابر آنگولا به دست آمد، به هیچ وجه تسلی بخش نبود.

اكنون كه سومین جام جهانی برای آنها به پایان رسیده است، درخصوص عملكرد كلی تیم و حذف زودهنگام آنها یك حس ملموس ناامیدی به وجود آمده است.

پیش از آغاز جام جهانی وعده های معتبر داده شده بود. ایران با مربیگری ایوانكوویچ در بازی های تداركاتی چند نتیجه خوب كسب كرد. آنها كاستاریكا و بوسنی هرزگوین را شكست دادند و با كرواسی به تساوی رسیدند.

رسانه ها و هواداران در ایران امیدهای زیادی داشتند و ایوانكوویچ پیش از جام جهانی در صحبت سایت ویژه رقابت ها اظهار خوش بینی می كرد.

برانكو بدون شك و تردید، صحبت های جاه طلبانه ای را بدون دلیل بیان می كرد:«هدف اصلی ما صعود به مرحله نهایی جام جهانی بود كه به آن دست یافتیم. هدف بعدی ما صعود به دور دوم و انجام یك كار تاریخی است.»

تیم تهاجمی ایران متشكل از علی كریمی هافبك بایرن مونیخ و سه بازیكن دیگر شاغل در بوندس لیگا شامل مهدی مهدوی كیا، وحید هاشمیان و فریدون زندی بود.

همچنین نباید فراموش كنیم كه علی دایی بازیكن همیشه حاضر در تیم ملی هم جزو این نفرات بود.

با وجود این، برنامه های تداركاتی ایران برای جام جهانی به طور دقیق با برنامه های ایوانكوویچ پیش نرفت و مصدومیت جمعی از بازیكنان كلیدی در آن خلل ایجاد كرد.

وقتی جام جهانی شروع شد كریمی در شرایط خوبی قرار نداشت در حالی كه زندی نتوانست تا بازی اول ایران در میدان حضور یابد. عامل دیگر این بود كه ایرانی ها به دلیل كمبود تجربه از میادین بزرگ با مشكل مواجه بودند.

در برابر مكزیك به نظر می رسید كه آنها دو نیمه كاملا متفاوت دارند. در نیمه اول آنها با حركات تهاجمی حریفشان را زجر دادند و برتری مكزیك را با گل یحیی گل محمدی از بین بردند و فرصت های گلزنی زیادی خلق كردند. در نیمه دوم، لغزش دفاع ایران باعث شد كه مكزیكی ها در سه دقیقه فاجعه آمیز دو گل متوالی به ثمر رساندند.

شش روز بعد ایران در مقابل پرتغال شكست خورد ولی حریف در طول دقیقه برتر و شایسته پیروزی 2 بر صفر بود.

به نظر می رسید كه بازی آخر مقابل آنگولا پایان رسوایی باشد ولی ضربه سر سهراب بختیاری زاده تساوی یك بر یك را به ارمغان آورد تا حداقل چیزی برای تلاش آنها باقی بماند.

دلایلی برای خوش بینی

در حقیقت آنها قادر نبودند كه نتایج آخرین جام جهانی شان در فرانسه را ترقی دهند. به رغم این نتیجه، ایوانكوویچ عقیده دارد كه تیم ایران در جام جهانی از بازیكنان جوانی تشكیل شده است كه بسیار با استعداد هستند، كوله باری از توانایی را دارند و آینده فوتبال ایران به حساب می آیند، در میان آنها حسین كعبی 20 ساله و آندرانیك تیموریان 23 ساله حضور دارند كه هر دو در سه بازی ایران در جام جهانی حضور داشتند.

در طول پنج سال كه ایوانكوویچ هدایت تیم ملی را عهده دار بود توانست گروهی از جوانان زیر 23 سال را دستچین كند و هنگامی كه می گوید تیمی را برای آینده به ایران داده است، این تنها یك جمله نیست.

اسكولاری، سرمربی پرتغال پس از بازی برابر ایران گفت: آنها بازیكنان بسیار خوبی دارند كه از فیزیك مناسب بدنی بهره می برند و بلند قد هستند. ایران بهترین تیم آسیا خواهد شد.

اگرچه ممكن است ایوانكوویچ ایران را ترك كند ولی هر كس كه سرمربی شود، ایران باید راهش را ادامه دهد.

رحمان رضایی، مدافع میانی ایران با نگاهی به آینده می گوید: جام جهانی تجربه خوبی برای بازیكنان جوان ما نبود ولی اكنون ما وقت داریم تا آماده شویم و برای چهار سال بعد دوباره از نو شروع كنیم.