تبیان، دستیار زندگی
هر كس به نوعی تلاش می كند تا از افسردگی رهایی یابد. بعضی از این تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است ولی عمدتا به راه حل هایی كه در جامعه مرسوم شده و ریشه در سنتهای اجتماعی دارد پناه می برند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاد زهر افسردگی کشف شد


هر كس به نوعی تلاش می كند تا از افسردگی رهایی یابد. بعضی از این تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است ولی عمدتا" به راه حل هایی كه در جامعه مرسوم شده و ریشه در سنتهای اجتماعی دارد پناه می برند...

پاد زهر افسردگی کشف شد

همه ما در طول زندگی در دوره های کوتاه و بلند احساس داشتن غم و اندوه را خصوصاً در هنگام از دست دادن همسر و یا نزدیکان، هنگام کار و یا از دست دادن آن، تجربه کرده ایم و همه ما قادر به مقابله با این حوادث هستیم. اما زمانی که این اندوه، بیش از اندازه و پایدار و عمیق باشد ممکن است منجر به بیماری افسردگی گردد.

هر كس به نوعی تلاش می كند تا از افسردگی رهایی یابد. بعضی از این تلاشها به تجربیات شخصی افراد متكی است ولی عمدتا" به راه حل هایی كه در جامعه مرسوم شده و ریشه در سنتهای اجتماعی دارد پناه می برند. تنها و گاهی اوقات  از كمك حرفه ای روانپزشكان و روانشناسان بهره مند می شوند.

تلا ش در جهت رفع افسردگی،خود یكی از راههای اساسی درمان و پیشگیری از شدت بیماری و عوارض آن است چه زیبا سروده است فریدون مشیری شاعر:

گر نكوبی شیشه غم را به سنگ                     هفت رنگ اش می شود هفتاد رنگ

برای افسرده نبودن كافی نیست كه مشكلی نداشته باشیم بلكه باید شوروشوقی در سر باشد باید دلیل برای زندگی داشت.

باید عشق ورزید تا افسرده نبود، پاد زهر افسردگی این نیست كه خیالی در سر نداشته باشیم بلكه آن است كه موضوعی سالم و مناسب برای دوست داشتن و شوری سازنده و مفید در سر داشته باشیم . 

به قول شاعر بزرگ نظامی:

دلی كه از عشق خالی شد فسرده است              گرش صد جان بودی بی عشق مرده است

ما منكر مشكلات و حوادث غم انگیز نیستیم اما آنچه به حوادث معنای مایوس كننده می دهد بیش از خود حوادث تعبیر و تفسیر ماست.

قدرت تعقل و توانایی سازگاری آسان در برابر مشكلات لا یتناهی است.

توانایی  اندیشه بشر و قدرت چاره جویی او خیلی بیش از آن است كه قوی ترین حوادث تلخ هم بتواند او را برای همیشه افسرده نگهدارد.

شما چه کمکی می توانید به افراد افسرده بکنید تا دوباره به حالت طبیعی برگردند و از زندگی لذت ببرند؟ پیشنهادهای زیر شاید به نظر خیلی ساده باشند، اما واقعاً مؤثرند.

کسی که افسرده است، به طور ناخواسته، دیگران را از خود دور می کند. این شخص هرچیزی را که می شنود یا می بیند، به هرچه که فکر می کند، هرچه که می گوید و هر کاری که انجام می دهد را از فیلتر افسردگی رد می کند.

قانون شماره 1

هر موجودی چه یک گیاه، چه حیوان و چه انسان، اگر زنده باشد، با مهر و محبت شما شانس بیشâپھتری برای پیشرفت و کامیابی دارد.

قانون شماره 2

تنهایی کشنده است. لازم نیست حرف من را باور کنید، فقط کافی است آمار مرگ و میر کودکانی را که در یتیم خانه ها هستند، با آن ها یی که در خانه و با خانواده بزرگ می شوند و یا مرگ و میر سالمندان بیماری را که در خانه پرستاری می شوند، با آن ها یی که در خانه سالمندان زندگی می کنند، مقایسه کنید..

پاد زهر افسردگی کشف شد

کسی که افسرده است، به طور ناخواسته، دیگران را از خود دور می کند. این شخص هرچیزی را که می شنود یا می بیند، به هرچه که فکر می کند، هرچه که می گوید و هر کاری که انجام می دهد را از فیلتر افسردگی رد می کند. هرگاه اطلاعات از یک احساس منفی فیلتر شوند، تحریف می گردند. خیلی وقت ها که به چنین شخصی می گویید در مورد افسردگی اش حرف بزند، بیش تر و بیش تر افسرده می شود. ممکن است عقب بکشند و برنجند.

شما با به کار بردن موارد زیر می توانید به افراد افسرده کمک کنید تا دوباره به حالت طبیعی برگردند و از زندگی لذت ببرند :  

** مدام به آن ها سر بزنید.

** به چشمانشان نگاه کنید و بیش تر به آن ها لبخند بزنید .

** دستانشان را در دست بگیرید و شانه شان را نوازش کنید.

** بیش تر به حرف هایشان گوش دهید.

** سرگرمشان کنید.

** به آن ها بگویید که کدام کارهایشان شما را تحت تأثیر قرار داده است. به فکر انداختن، احساس بهتری به آن ها داده و باعث می شود که روحیه شان بهتر شود.

** از آن ها بخواهید چیزهایی را لمس کنند. اشیائی با بافت ها و رنگ های مختلف بیاورید و از آن ها نظرشان را بخواهید. یک غذای خوش مزه و خوش ظاهر برایشان درست کنید. بکوشید لذت های کوچک را وارد زندگی شان کنید.

** بلند به آن ها بگویید که برایتان مهم هستند. بگویید که دلتان برایشان تنگ می شود و دوست دارید با آن ها خوش بگذرانید.

** کارهایی که فقط با دوستان صمیمی خود انجام می دهید، با آن ها تکرار کنید. مثلاً با آرنجتان به بازویشان بزنید یا با یک دسته کاغذ لوله شده آرام روی سرشان بزنید. باید بکوشید که رفاقت خود را بهشان نشان دهید .

چیز مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که بیش تر کسانی که دست به خودکشی می زنند، بین انجام دادن یا ندادن آن شک و تردید دارند. آن ها بین انتخاب درد زندگی کردن و درد مردن سرگردانند. اگر بتوانید ارتباط آن ها را با لذت های زندگی بیش تر کنید و از طرف دیگر دردی را که با خودکشی نصیبشان می شود در نظرشان شدیدتر جلوه دهید، آن وقت نتیجه مثبتی خواهید گرفت.

** به جای این که بپرسید حالشان چه طور است، بپرسید، دوست دارند امروز برای خوش گذراندن چه کاری کنند و در آن کار همراهی شان کنید. به آن ها بگویید که کاملاً مشخص است که حالشان بهتر شده است، سپس حالشان را بپرسید و به جوابی که می دهند، واقعاً گوش کنید .

** اگر خجالت زده بودند، یک داستان مشابه در مورد خودتان بگویید، سپس داستان های دیگری از خجالت زدگی کسان دیگر را مثل لطیفه برایشان تعریف کنید. هیچ چیز بیش تر از دیدن احساس خجالت زدگی دیگران این درد را در انسان تخفیف نمی دهد .

پاد زهر افسردگی کشف شد

** اگر افسرده هستند، پس حتماً احساس ناامیدی می کنند. این مشکل برایشان بدون راه حل به نظر می رسد. پس از این که برای کم کردن شدت افسردگی شان بهشان کمک کردید، اگر دوست داشتند، در مورد آن صحبت کنید. بهشان نشان دهید که چه طور می توانند این مشکل را شکسته و آن را به چند مسأله کوچک تبدیل کنند. سپس ببینند کدام قسمت آن مهم تر است و بکوشند راه حل های سالمی برای آن بیابند تا بتوانند مشکلات و دشواری ها را حل کنند نه تحمل .

چیز مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که بیش تر کسانی که دست به خودکشی می زنند، بین انجام دادن یا ندادن آن شک و تردید دارند. آن ها بین انتخاب درد زندگی کردن و درد مردن سرگردانند. اگر بتوانید ارتباط آن ها را با لذت های زندگی بیش تر کنید و از طرف دیگر دردی را که با خودکشی نصیبشان می شود در نظرشان شدیدتر جلوه دهید، آن وقت نتیجه مثبتی خواهید گرفت.

قوانین را به یاد داشته باشید، این را هم بدانید که همیشه استثناهایی هم وجود دارند. راهکار ها را فراموش نکنید و آن ها را بر اساس موقعیت خود تغییر دهید. شاید نتوانید جلوی پدیده خودکشی را بگیرید، اما می توانید در جلوگیری از خیلی از موارد کمک کنید؛ پس سهم خودتان را برای نجات دیگران انجام دهید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سایت مردمان/ سیمرغ/پایگاه اطلاع رسانی شفا

مطالب مرتبط :

چرا باید خوشحال باشیم؟

راههای غلبه بر افسردگی

آمدی جانم به قربانت ولی افسرده ام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.