تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که فقط یکچهارم از دیدارهای یازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شده است، 6 مدیر عامل و چهار سرمربی شغل خود را از دست داده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به تغییرات لیگ برتر


 در شرایطی که فقط یکچهارم از دیدارهای یازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شده است، 6 مدیر عامل و چهار سرمربی شغل خود را از دست داده‌اند.
صمد مرفاوی و درخشان
نهمین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور یکشنبه هفته گذشته به اتمام رسید و از پنجشنبه هفته پیش رو دیدارهای هفته دهم آغاز می شود. با برگزاری بیش از یک چهارم از دیدارهای لیگ برتر تعدادی از باشگاه‌ها دست به تغییر و تحول زده و چاره برون رفت از بحران را در برکناری مربی دیده‌اند.

در فوتبال ایران که امنیت شغلی مربیانش چیزی نزدیک به لیگ کشورهای عربی است و آستانه تحمل مدیرانش پایین‌تر از حد  معمول، در 9 هفته چهار مربی برکنار شده‌اند که بصورت میانگین برای هر دو هفته یک مربی صندلی خود را از دست داده و با لیگ برتر وداع کرده‌اند.

اولین قربانی لیگ یازدهم صمد مرفاوی بود. این مربی جوان در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر آنقدر بد کار کرد که تا پیش از آغاز هفته ششم جای خود را "میروسلاو بلاژویچ" 76 ساله داد. مدیران همتای سرچشمه‌ای تیم مس نیز برای فرار از قعر جدول چاره را در برکناری احمد سنجری دیده و نیمکت این تیم را به اصغر شرفی سپردند. با آمدن شرفی و بلاژویچ به لیگ برتر زنگ آغاز تغییر و تحولات از همان هفته پنجم به صدا درآمد و میانگین سنی مربیان لیگ برتری هم افزایش یافت.

فتح الله نژادزمانی نیز به همراه صمد مرفاوی از مس کرمان رفت. شروع ناامیدکننده مس کرمان در لیگ برتر گریبان این مدیر را هم گرفت تا او جای خود را به حمید حاج اسماعیل‌زاده، دهد. این مدیر نیز پیش از برگزاری دیدارهای هفته نهم لیگ برتر از مس کرمان رفت و مسند مدیرعاملی این باشگاه را به سید نصرالله گنجعلی خانی سپرد.

پیش از این و قبل از آنکه هفته سوم لیگ برتر آغاز شود، محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه سپاهان کناره گیری کرده و جای خود را به علیرضا رحیمی داده بود، در اصل ساکت اولین مدیری بود که با لیگ یازدهم وداع کرد و پرافتخارترین تیم لیگ برتر را به رحیمی سپرد.

در نخستین روز شهریورماه و پیش از آنکه هفته پنجم لیگ برتر آغاز شود،اصغر دلیلی هم بصورت ناگهانی از مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن کنار گذاشته شد و جای خود را به خسرو ابراهیمی داد.این تغییروتحول مدیریتی که دومین جابجایی و البته جنجالی‌ترین عزل و نصب در لیگ برتر بود،تیم ذوب آهن را وارد دوران تازه‌ای از دوران حیات خود کرد

در نخستین روز شهریورماه و پیش از آنکه هفته پنجم لیگ برتر آغاز شود، اصغر دلیلی هم بصورت ناگهانی از مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن کنار گذاشته شد و جای خود را به خسرو ابراهیمی داد. این تغییر و تحول مدیریتی که دومین جابجایی و البته جنجالی‌ترین عزل و نصب در لیگ برتر بود، تیم ذوب آهن را وارد دوران تازه‌ای از دوران حیات خود کرد.

پس از برگزاری دیدارهای هفته هفتم لیگ برتر دو جابجایی در رده‌های مدیریتی و فنی دو باشگاه صورت گرفت. حبیب کاشانی سرپرست باشگاه پرسپولیس تاوان شکست در دربی را داد و از این باشگاه وداع کرد و ابراهیم قاسمپور نیز جانشین مهدی دینورزاده شد که داماش با او به رده شانزدهم جدول سقوط کرده بود.

این پایان تغییر و تحولات در تیم‌های لیگ برتر نبود و در روز چهارشنبه هفته گذشته حمید درخشان بصورت توافقی به همکاری خود با باشگاه شاهین بوشهر پایان داد تا فیروز کریمی بازهم به لیگ برتر بازگردد. در تغییر و تحولات مدیریتی باشگاه شاهین بوشهر نیز علی دادگر بر مسند مدیرعاملی این باشگاه تکیه زد که در هفته‌های اخیر بارها جابجا شده بود تا اینکه بالاخره به این مدیر تازه وارد در فوتبال رسید.

در فوتبال دنیا این تقریبا بی سابقه است که امنیت شغلی مدیران کمتر از مربیان باشد اما در فوتبال ما این اتفاق رخ داده و صندلی‌های مدیریتی، لرزان‌تر از نیمکت‌های داغ مربیگری است.

بخش ورزشی تبیان


منبع : مهر