تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری موارد لرزش را بر اساس خواص بالینی و علت یا منشاء آن تقسیم‌بندی می‌کنند. بعضی انواع شناخته شده لرزش بدن همراه نشانه‌های آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 نوع لرزش بدن


لرزش پارکینسونی در اثر وارد آمدن آسیب به ساختارهای درون مغز ایجاد می‌شود. این لرزش در زمان استراحت دیده می‌شود و غالبا پیشتاز بیماری پارکینسون است.


انوع لرزش بدن

در بسیاری موارد لرزش را بر اساس خواص بالینی و علت یا منشاء آن تقسیم‌بندی می‌کنند.

بعضی انواع شناخته شده لرزش بدن همراه نشانه‌های آن به قرار زیر است:

1- لرزش مخچه‌ای که به آن لرزش عمدی هم می‌گویند.

نوعی لرزش آهسته اندام‌های انتهایی است که در پایان یک حرکت مانند تلاش در فشردن یک دگمه یا لمس نوک بینی دیده می‌شود.

لرزش مخچه‌ای به علت وجود ضایعه در مخچه یا آسیب مخچه به علت حادثه، تومور یا بیماری‌هایی مانند ام‌اس یا نابسامانی‌های ارثی دیده می‌شود. این نوع لرزش، به علت مصرف زیاد الکل یا مصرف بیش از حد بعضی داروها نیز حاصل می‌شود.

وقتی شخص مبتلا، دارای فعالیت است و یا در وضعیتی خاص قرار می‌گیرد، غالباً این لرزش برجسته‌تر است. لرزش مخچه‌ای ممکن است با سایر تظاهرات از جمله: اشکال در سخن گفتن، چرخش غیرارادی و سریع چشم‌ها، مشکلات راه رفتن و لرزش تنه و گردن همراه باشد.

2- لرزش دیستونیک

در تمام مبتلایان به دیستونی و در تمام سنین دیده می‌شود. دیستونی یکی از نابسامانی‌های حرکتی است که طی آن انقباض غیرارادی و بی‌وقفه عضله، سبب حرکات تکراری و یا غیرطبیعی می‌گردد.

لرزش دیستونیک، ممکن است در هر یک از ماهیچه‌های بدن به وجود آید. غالباً وقتی بیشتر دیده می‌شود که بیمار در وضعیتی خاص قرار می‌گیرد یا به طریقی خاص به حرکت در می‌آید.

لرزش دیستونیک به طور نامنظم بروز می‌کند و غالباً با استراحت، از بین می‌رود. ممکن است لمس عضله یا بخش مبتلا، از وخامت لرزش بکاهد.

3- لرزش اصلی

شایع‌ترین نوع لرزش‌ها است. در بعضی افراد به آهستگی پیشرفت می‌کند و از یک سمت بدن شروع می‌شود، ولی طی 3 سال، هر دو سمت بدن را درگیر می‌نماید.

در بسیاری موارد، دست‌ها گرفتارند، ولی سر، زبان، ساق‌ها و تنه نیز ممکن است گرفتار باشند.

لرزش اصلی، ممکن است با آشفتگی خفیف راه رفتن همراه باشد. با افزایش سن، ممکن است کثرت لرزش کاهش یابد، ولی وخامت آن افزایش یافته و بر توانایی بیمار تأثیر خواهد گذاشت.

هیجان، استرس، تب، خستگی بیش از حد جسمی یا پایین ‌بودن قند خون ممکن است افزایش دهنده لرزش باشد

احتمال ارثی بودن این نوع لرزش بسیار است. لرزش اصلی علت شناخته شده ندارد.

4- لرزش ارتوستاتیک

با انقباضات سریع عضلات مشخص می‌شود و بلافاصله پس از ایستادن در ساق پا و تنه دیده می‌شود. در ران‌ها و ساق‌ها گرفتگی عضلات حس می‌شود و وقتی از بیمار می‌خواهند روی یک نقطه بایستد، به صورت غیر قابل کنترلی تکان می‌خورد.

در این مورد، سایر نشانه‌های بالینی وجود ندارد و وقتی بیمار می‌نشیند یا روی پاها می‌پرد، حالت تکان خوردن فرومی‌نشیند. در بیمارانی که دچار لرزش اصلی هستند، لرزش ارتوستاتیک هم دیده شده است.

5- لرزش پارکینسونی

در اثر وارد آمدن آسیب به ساختارهای درون مغز ایجاد می‌شود. این لرزش در زمان استراحت دیده می‌شود و غالبا پیشتاز بیماری پارکینسون است.

این لرزش که غالبا در دست‌ها دیده می‌شود، ممکن است در گونه، لب‌ها، ساق‌پا و تنه نیز دیده شود و با استرس یا هیجان افزایش می‌یابد. شروع لرزش پارکینسون، بعد از 60 سالگی است.

حرکت از یک عضو یا یک سمت بدن آغاز می‌شود و معمولا پیشرفت کرده و سمت دیگر را گرفتار می‌کند.

6- لرزش فیزیولوژیک

در تمام افراد طبیعی دیده می‌شود و ارزش بالینی ندارد. این لرزش به ندرت با چشم دیده می‌شود و با هیجانی شدید (مثل اضطراب یا ترس)، خستگی بیش از حد جسمی، کاهش قند خون، پرکاری تیروئید، مسمومیت با فلزات سنگین، استفاده از عوامل محرک، مصرف الکل یا تب، شدت می‌گیرد.

این نوع لرزش در تمام عضلات ارادی دیده می‌شود و با باز کردن ساعدها و قرار دادن یک برگ کاغذ روی نوک دست‌ها قابل مشاهده است. این نوع لرزش، پس از رفع علت از بین می‌رود.

7- لرزش روانزاد (لرزش هیستریک)

این نوع لرزش، در زمان استراحت یا یک وضعیت خاص رخ می‌دهد. ویژگی‌های این نوع لرزش شامل: شروع ناگهانی و بهبود، افزایش میزان بروز آن با استرس، تغییر جهت لرزش و یا بخش گرفتار بدن است. وقتی حواس بیمار پرت می‌شود، این لرزش کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.

8- لرزش روبرال

با لرزش آهسته و سفتی بدن مشخص می‌شود که در زمان استراحت و به صورت عمدی وجود دارد. این نوع لرزش با بیماری‌هایی همراه است که سبب بیماری هسته قرمز مغز میانی می‌شوند و با ضربه‌های غیرمعمولی همراه است.

9- لرزش آستریکیس

اعتیاد به الکل یا ترک الکل، سبب از بین رفتن بعضی سلول‌های عصبی شده و به لرزش بدن می‌انجامد.

10- وقتی اعصابی که به عضلات بدن عصب می‌دهند به علت صدمه، بیماری، ناهنجاری دستگاه عصبی مرکزی یا کسالت‌های سیستمی دچار ضربه شوند، لرزش به علت بیماری اعصاب محیطی (نوروپاتی محیطی) بروز می‌کند.

نوروپاتی محیطی، تمام بدن یا بعضی مناطق مانند دست‌ها را گرفتار می‌کند و پیشرونده است. لرزش اندام‌های گرفتار موجب از بین رفتن حس می‌شود و مشکلات راه رفتن و تعادل ایجاد می‌شود.

ویژگی‌های بالینی در این حالت، مشابه حالات لرزش اصلی می‌باشد.

11- در ترک سیگار نیز لرزش بدن دیده می‌شود.

تشخیص لرزش

پزشک ضمن معاینه، به بررسی قرینه بودن لرزش، حالت از بین رفتن حس، ضعف یا آتروفی عضله یا کاهش رفلکس‌ها مبادرت خواهد نمود.

در صورتی که لرزش از نوع ارثی باشد، گرفتن سابقه خانوادگی مؤثر است.

با آزمایش خون یا ادرار می‌توان بدکاری تیروئید، سایر علل متابولیک و تراز غیر طبیعی بعضی مواد شیمیایی را مشخص کرد که ممکن است سبب ایجاد لرزش شوند.

با استفاده از سی تی اسکن یا ام آر آی می‌توان فهمید که آیا لرزش در نتیجه نقص ساختاری به وجود آمده است یا حاصل تخریب مغز است.

پزشک، برای تشخیص مشکلات عضله یا عصب، دستور انجام الکترومیوگرافی دهد. با این آزمون فعالیت غیرارادی عضله و عکس‌العمل ماهیچه نسبت به تحریک عصب اندازه‌گیری می‌شود.

درمان

- استراحت کافی داشته باشید.

- اگر لرزش در اثر اضطراب باشد، داروهای اکسازپام و لورازپام مفید است.

- ورزش کنید.

- لرزش ها را کنترل کنید؛ مثلا شیء نسبتا سنگینی را در دستتان بگیرید تا به کاهش لرزش بدن کمک کند.

- تزریق بوتاکس درون عضلات درگیر، باعث فلجی آنها می‌شود.

- زالودرمانی می‌تواند لرزش‌ها را معالجه کند.

- مصرف گیاه شاهدانه در لرزش‌های مخچه‌ای و MS مفید است.

- با دوستانتان رفت و آمد داشته باشید. با این کار، افسردگی را دور خواهید کرد.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

پزشکی امروز - دکتر محمدابراهیم رسولی ، نورولوژیست

عمو عطار

سایت روز

پارسی طب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.