تبیان، دستیار زندگی
افکر کنم اگر توصیه روان شناسان رو بیشتر گوش بدید با ابراز محبت بین والدین در مقابل فرزندان موافق میشید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ابراز محبت به فرزندان

پاسخ به نظرات شما  در مقاله ی تحریک جنسی فرزند ،ممنوع!


یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِیَسْتَْذِنكُمُ الَّذِینَ مَلَكَتْ أَیْمَانُكمُ‏ْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُواْ الحُْلُمَ مِنكمُ‏ْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ  مِّن قَبْلِ صَلَوةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَكُم مِّنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِن بَعْدِ صَلَوةِ الْعِشَاءِ  ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ  لَیْسَ عَلَیْكمُ‏ْ وَ لَا عَلَیْهِمْ جُنَاحُ  بَعْدَهُنَّ  طَوَّافُونَ عَلَیْكمُ بَعْضُكُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ  كَذَالِكَ یُبَینِ‏ُّ اللَّهُ لَكُمُ الاَْیَاتِ  وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا این سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیّت به یكدیگر خدمت نمایید). این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏كند، و خداوند دانا و حكیم است(نور ،58).


آموزش ابراز محبت به فرزندان

«فکر کنم اگر توصیه روان شناسان رو بیشتر گوش بدید با ابراز محبت بین والدین در مقابل فرزندان موافق می شوید!در  یک نظر سنجی از کودکان زیر شش سال که در مورد عشق سوال شده بود یکیشون گفته بود : "پدر و مادرم وقتی همدیگر و میبینند بدون اینکه خسته بشن مدام همدیگر و میبوسن ؛ این یعنی عشق" و باعث تعجب روان شناسان شده بود.»

 « با maryam-nasiri110 و رادان و سمیرا کاملا موافقم. هر ابراز محبتی که باعث تحریک جنسی نمی شه. شما ها هم از اون ور بوم افتادینا...»

 «خوب بعضی بوسیدن ها چه بدآموزی می تونه برای کودک داشته باشه

البته منظورم معاشقه نیست مثلآ بچه ببینه که پدرش داره دست مادرشو می بوسه آیا بچه نمی تونه یاد بگیره عین پدرش عمل کنه و دست مادرشو ببوسه»

«مشاهده بوسه ودر آغوش کشیدن والدین از سوی کودک...»

اینجا دیگه نباید خجالت بکشیدو مسئله باید باز بشه. چون این جمله یعنی جلوی بچه هیچ ابراز محبتی نباید بشه ؟ پس بچه ها محبت و از کجا یاد بگیرن ؟

خیلی از خانواده های این مشکل و دارن که محبتی که در خانواده ندیدن (با این تعریف شما) بیرون از خانه به دنبالش می روند»

«یه نکته جالب و نقض گفته در مورد دستورات اسلام در اینجا با جای دیگر مشاهده کردم . در جایی(طبق دستور اسلام«نوشته شده بود که والدین جلو فرزندان ابراز محبت کنند و حتی همدیگر را بغل کنند (نه به ان معنا که معاشقه و از اینجور حرفا که فرزندان محبت کردن و ابراز محبت را از کانو خانواده بیاموزند.حالا شما اینجا نوشتید که بغل کردن و بوسیدن همسران باعث تحریک جنسی میشود

بنظر عقلانی هم نمیرسد که این دو کار باعث تحریک جنسی فرزند بشود»

***********

با تشکر از کاربر های گرامی که با دقت مقاله (تحریک جنسی فرزندان ممنوع ) را مطالعه کردند وبه نکته مهمی اشاره کردند.  آن که فرزندان باید از والدین خود ،رفتار های محبتی بیاموزند ، لذا لازم است والدین بعضی رفتار های عشقی را در برابر دیدگان فرزندان داشته باشند تا آنها نیز چنین رفتار ها را بیاموزند.

خواستم به طور مختصر به کاربران گرامی پاسخ دهم ، فکر کردم که بهتر است به صورت یک مقاله کامل به این موضوع (آموزش محبت کردن وابرازآن، به فرزندان) بپردازم .

اقتضای نیاز طبیعی و فطری آدمی به دوست داشتن و دوست داشته شدن است ،این که در همه مراحل رشد و زندگی ، به آن توجه شود و به مقتضای موقعیت رشدی در دوره های مختلف ، به گونه ای آن نیاز ، ارضاء گردد. والدین نیز می بایست هم برای ارضای روانی خودشان ، و هم برای آموزش به کودکان نسبت به یکدیگر محبت کنند.

در یک حدیث نبوی(ص) برای زن و شوهری که نگاه عاشقانه به یکدیگر کردن ودست یکدیگر را با محبت گرفتن ، ارزش معنوی قایل شده است !

اسلام که دین فطرت است ، ابراز محبت به همسر را سفارش فراوانی کرده است :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّكِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً «امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل می فرمایند : گفتار مرد به زن که « من تورا دوست دارم »از قلب زن به هیچ عنوان خارج نمی شود »( وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 24)

قالَ رسول الله ُ (ص): إِذا نَظَرَالعَبدُإِلی وَجه ِزَوجِهِ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ اللهُ أِلَیهُمانَظَرَ رَحمَةٍ فَإِذا أَ خَذَت بِکَفَّهِ تَساقَطَت ذُنوبُهُما مِن خِلالِ أَصابِعِهِما « هر بنده ، به چهره همسرش وهمسرش به چهره او بنگرد ، خداوند به آن دو با نگاه مهر آمیز می نگرد ، وهر گاه دست یکدیگر را بگیرند ، گناهان آن دو ، از لای انگشتانشان فرو می ریزد» (تحکیم خانواده از نگاه قرآن وحدیث ص192به نقل از کنز العمال ج16، ص276).

والدین نیز به عنوان مربی ، مناسب است که محبت واحترام  کردن به همسر را به روش الگو ، به فرزندان خود آموزش دهند .تا زمانی که آنها ازدواج نمودند بتوانند به همسران خود محبت کنند .نکته ای که باید توجه داشت جلوه های محبت کردن به همسر ، با جلوه های جنسی متفاوت است .

قرآن از رفتار های جنسی تعبیر به «عورت » دارد (ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ ) ؛ عورت در  مفردات راغب این گونه معنا شده است :

( العورة:شرمگاه انسان که کنایه است واصل آن از «عار » وبدین معناست که چون اظهار نمودن آن موجب مذمت می گردد)(مفردات راغب ص562).

رفتار هایی که نشانگر محبت و یا احترام به همسر است در مقابل دیدگان فرزندان ، نه تنها اشکال ندارد بلکه الگوی عملی برای آموزش محبت واحترام به همسر آینده شان می باشد

ودر آیه به غیر از زمان روابط جنسی ، حضور فرزندان را بدون اجازه جایز می داند ( لَیْسَ عَلَیْكمُ‏ْ وَ لَا عَلَیْهِمْ جُنَاحُ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْكمُ بَعْضُكُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ) « امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیّت به یكدیگر خدمت نمایید)»

آن دسته از رفتارهای که جنبه جنسی دارد ، اسلام برای حفظ سلامت روحی فرزندان ، از والدین می خواهد که از دیدگان فرزند پنهان کنند ؛ مانند در آغوش گرفتن ویکدیگر را محکم فشردن ، بوسه های شهوتی از یکدیگر گرفتن ، خلاصه اعمالی که مقدمه ویا جزیی از ارتباط جنسی به حساب می آید . این گونه رفتار ها به نفع کودک است که از او پنهان گردد .اما رفتار هایی که نشانگر محبت و یا احترام به همسر است در مقابل دیدگان فرزندان ، نه تنها اشکال ندارد بلکه الگوی عملی برای آموزش محبت واحترام به همسر آینده شان می باشد .

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ فَمَنِ اتَّخَذَهَا فَلْیُغَطِّهَا « زن معشوقه است هر کسی زن گرفت پس باید اورا در آغوش بگیرد» ( مستدرك‏الوسائل ج14 ،ص256).

آموزش ابراز محبت به فرزندان
این رفتار ها مانند :

ـ نگاه عاشقانه به یکدیگر

ـ مصافحه کردن در زمان ورود یا خروج از منزل

ـ موقع مسافرت از گونه مادر بوسه آرام گرفتن ویا بالعکس در زمان برگشت از مسافرت

ـ در موقع بدرقه ویا استقبال آغوش ملایم گرفتن  همسر

ـ بیان الفاظ حاکی از عشق ومحبت واحترام به همسر مانند : عشق من ، عزیز من ، هستی من زیبای من ، همسر خوشگل و....

این گونه رفتارها  علاوه برآن که نیاز همسران به خصوص « زن » می باشد ، به فرزندان آموزش می دهد که با اعضای خانواده ودر آینده با همسرشان چگونه ابراز محبت کنند.

آن چه واضح است خود والدین می توانند تشخیص دهند که این رفتار برای « لذت جنسی » است یا آنکه برای ابراز محبت به یکدیگر است .همان گونه قرآن ملاک داده است که آشکار شدن آن مذمت شده است (عورت )، چنین رفتار هایی نباید در مقابل چشمان کنجکاو فرزندان قرار بگیرد.در یک حدیث نبوی(ص) برای زن و شوهری که نگاه عاشقانه به یکدیگر می کنند  ودست یکدیگر را با محبت می گیرند  ، ارزش معنوی قایل شده است !

نَظَرَ اللهُ أِلَیهُمانَظَرَ رَحمَةٍ « خداوند به آن دو با نگاه مهر آمیز می نگرد »

 (تَساقَطَت ذُنوبُهُما)« گناهان آن دو ، از لای انگشتانشان فرو می ریزد»

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.