تبیان، دستیار زندگی
ارنستو رافائل دولا سرنا مشهور به چه گوارا انقلابی مشهور در یك توطئه سازمان سیا به اسارت نیروهای ارتش بولیوی درآمد و یك روز بعد در 9 اكتبر به شیوه ای وحشیانه به قتل رسید. چه گوارا امروز برای بسیاری یک الگوست اما هنوز هم بسیار کم رنگ است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت دردناك چه‌گوارا!


ارنستو رافائل دولا سرنا مشهور به چه گوارا انقلابی مشهور در یك توطئه سازمان سیا به اسارت نیروهای ارتش بولیوی درآمد و یك روز بعد در 9 اكتبر به شیوه ای وحشیانه به قتل رسید. چه گوارا امروز برای بسیاری یک الگوست اما هنوز هم بسیار کم رنگ است

ارنستو رافائل دولا سرنا معروف به چه گوارا در روز 14 ژوئن سال 1928 میلادی در شهر روزاریو آرژانتین متولد شده بود. او سنین نوجوانی را در شهر كوردوبا سپری كرد ، سپس در دانشگاه بوینس آیرس در رشته پزشكی فارغ التحصیل شد.

چه‌گوارا

در سال 1951 میلادی ، ارنستو پس از اخذ مدرك پزشكی دست به سفری در كشورهای آمریكای لاتین زد كه چندین ماه به طول انجامید و در این سفر با فقر و فلاكتی كه در منطقه حكم فرما بود ، آشنا شد.

ارنستو چه گوارا در سال 1955 میلادی در شهر مكزیكو با فیدل كاسترو ملاقات كرد.

فیدل كاسترو در آن هنگام جنبش 26 ژوییه یا M26 با اشاره به نام خوزه مارتی را تدارك می دید.

ارنستو جزو 82 مردی بود كه در سال 1956 میلادی با فیدل كاسترو به كوبا رفتند و فقط 12 نفر آنها موفق به بازگشت شدند.

از آن پس آنها جنگ چریكی علیه رژیم دیكتاتوری فولخنسیو باتیستا ، رئیس جمهور كوبا و مترسك دست نشانده آمریكا را آغاز كردند.

در این نبرد نابرابر از نظر تعداد سرانجام این مورچه بود كه در مقابل فیل پیروز شد.

پس از سقوط رژیم دیكتاتوری باتیستا و قبل از ورود پیروزمندانه كاسترو ، چه گوارا و یارانشان به شهر هاوانا ، باتیستا فرار كرد و به جمهوری سن دومینگو پناهنده شد.

فیدل كاسترو در آن هنگام جنبش 26 ژوییه یا M26 با اشاره به نام خوزه مارتی را تدارك می دید

در ابتدای انقلاب كوبا ، ارنستو چه گوارا یكی از مقامات اصلی دولت كوبا بود ، سفیر ، رئیس بانك مركزی ، وزیر صنایع.اما چه گوارا مردی نبود كه علاقه ای به پشت میزنشینی و فرمان دادن داشته باشد.

در سال 1965 میلادی ، چه گوارا با تعدادی داوطلب كوبایی برای گسترش انقلاب ، كوبا را ترك كرد.او ابتدا به كنگو رفت و در آنجا با لوران دزیره كابیلا آشنا شد اما كابیلا چندان اعتماد او را جلب نكرد.

چه گوارا سپس به بولیوی رفت و علیه دیكتاتوری وقت بولیوی دست به یك جنگ چریكی زد.

 چه‌گوارا

اما در اثر یك توطئه سازمان سیا توسط نیروهای ارتش بولیوی اسیر شد و به دستور سازمان سیا پس از تحمل شكنجه های فراوان كه حتی گفته می شود دست چپ او را قطع كردند (زیرا عكس هایی كه از جسد او تهیه شده از زاویه ای گرفته شده اند كه دست چپ او غیرقابل مشاهده است) كشته شد.

به این ترتیب ، در روز 8 اكتبر سال 1967 میلادی ارنستو رافائل دولا سرنا مشهور به چه گوارا انقلابی مشهور در یك توطئه سازمان سیا توسط نیرو های ارتش بولیوی اسیر شده و روز بعد از اسارت 9 اكتبر به شیوه ای وحشیانه و غیرانسانی به قتل رسید.

ارنستو علی رغم داشتن یك خانواده و زندگی مرفه با مشاهده فقر و فلاكت منطقه آمریكای لاتین به داشتن یك زندگی راحت و مرفه پشت كرد و زندگی خود را وقف تلاش برای تغییر زندگی مردمی كه دربند دیكتاتوری بودند ، كرد. مردم او را فقط «چه» یا «ال چه» می نامیدند.

چه گوارا مردی بود تشنه عدالت. تاریخ زندگی او و جانفشانی هایش در راه مردم محروم نام او را در تاریخ جهان به نیكی جاودان كرد و چه گوارا به یك اسطوره تبدیل شد.

اكنون با اینكه 44 سال از اسارت و قتل وحشیانه ارنستو چه گوارا می گذرد ، هنوز یاد و نام این اسطوره و نماد مبارزه با نئو كلونیالیسم و امپریالیسم آمریكا و دست نشاندگانش در آمریكای لاتین نه تنها از خاطره مردم آمریكای لاتین بلكه ازخاطره مردم محروم و آزادی خواه جهان محو نشده است.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع : جام جم آنلاین