تبیان، دستیار زندگی
از مواد رایجی كه در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره كرد كه به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاكتانت یافت می‌شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه شامپوهایی سمی‌ هستند؟

شامپو

ماده خطرناك: سورفاكتانت

از مواد رایجی كه در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره كرد كه به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاكتانت یافت می‌شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود، علاوه بر خشكی و التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الكل و الكل‌های مشابه كه به وفور در این محصولات یافت می‌شود، می‌تواند باعث خشكی، التهاب و درماتیت آلرژیك و چروك خوردگی سریع‌تر پوست شود. سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات كه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود، در دسته سورفاكتانت‌های آنیونی قرار می‌گیرند و در اكثر مواد شوینده و كف‌كننده استفاده می‌شوند. سورفاكتانت‌های كاتیونی نیز كه بار الكتریكی مثبت دارند، در محصول‌هایی از قبیل نرم كننده‌ها و صاف كننده‌های مو و لباس به‌عنوان ضدالكتریسته ساكن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیك بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیك یا خورده شدن به‌طور اشتباهی می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

  خطراختلالات هورمونی

ماده خطرناك:فتالات

واژه فتالات كه به‌صورت Phthalates ممكن است روی برچسب رژ لب دیده شود ماده‌ای است كه در آزمایشگاه مشخص شده كه باعث به‌وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود و با آزمایش روی حیوانات نیز مشاهده شد، در جنین آن‌ها نقص‌هایی را به‌وجود می‌آورد. معمولا 2 قسم از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود یكی بنزیل فتالات(BBP) و دیگری دی‌بوتیل فتالات(DBP).

به خوشبوها اعتماد نكنید

ماده خطرناك: فراگرنس

برچسب مواد آرایشی خود را نگاه كنید تا در آن عبارت fragrance freeوجود نداشته باشد به‌خصوص اگر پوستی حساس دارید چون این افزودنی‌های خوشبو می‌توانند باعث تحریك پوست شما شوند و مشكلاتی را ایجاد كنند. حتی گاهی در تولید عطر و ادكلن، باز مقدار زیادی ماده معطركننده به محصول‌ اضافه‌ می‌شود كه می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خرید یك محصول آرایشی و بهداشتی داشتید دقت كنید كه روی آن عبارت fragrance free نوشته نشده باشد.

رژ لب‌ها را نخورید!

ماده خطرناك: فرم‌مالدئید

فرمالدئید كه در خیلی از محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و.. یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریك پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ‌های شیمیایی متعددی كه در محصول‌های مختلف، به‌ویژه در محصول‌های زیبایی و آرایشی مصرف می‌شود، می‌تواند درصورت رعایت نكردن استانداردهای خاص، مشكل ساز باشد. گاهی این رنگ‌ها برای ایجاد رنگ خاصی با هم تركیب می‌شوند كه علاوه بر عوارض پوستی، می‌تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد. به‌ویژه در مورد رژلب كه در طول روز چند بار تكرار شده و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن مستقیما نیز وارد بدن شود.

حساسیت شدید در كمین شماست

ماده خطرناك: اكسی بنزون

اگر خواستید رژلب یا هر نوع كرم مخصوص لب بخرید كه روی آن ادعا شده بود كه از لب‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌كند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اكسی بنزون (Oxybenzone) نباشد این ماده می‌تواند باعث به‌وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می‌تواند به سلول‌ها نیز آسیب برساند.

مراقب باشید سرطان نگیرید

ماده خطرناك: بوتیل هیدروكسی

ماده بوتیل هیدروكسی كه روی برچسب ماده آرایشی شما به‌صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می‌شود به‌عنوان یك ماده نگهدارنده شناخته می‌شود اما چندی پیش موسسه ملی سم شناسی آمریكا اعلام كرد، این ماده می‌تواند در انسان‌ها منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم این ماده وجود دارد.

اختلال در فعالیت غدد

ماده خطرناك :پارابن

روی برچسب رژلب را نگاه كنید و به‌دنبال هر عبارتی باشید كه در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparabenو نشان می‌دهد یكی از مواد هم خانواده این ماده مضر در رژ لب وجود دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند فعالیت‌های غددی را كمی مختل كند یعنی به عبارت ساده‌تر می‌تواند وضعیت هورمون‌ها را در بدن شما به هم زند.این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و در واقع یك ماده نگهدارنده است كه از رشد میكروب‌ها جلوگیری می‌كند. این ماده همچنین در ریمل، كرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و....وجود دارد.


باشگاه کاربران تبیان- ارسالی از baharrrrr88