تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حكیم انقلاب اسلامی در دیدار صمیمی و پرشور نخبگان با حضرت‌‌معظم له، فرمودند: «اگر ملتی می‌خواهد هویت خود را حفظ كند و مانع شود از این كه بر او هجوم بیاورند، باید هم سیاستمداران و هم دانشمندانش از خود فداكاری نشان دهند؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل دیدار نخبگان با رهبر انقلاب


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حكیم انقلاب اسلامی در دیدار صمیمی و پرشور با نخبگان فرمودند: «اگر ملتی می‌خواهد هویت خود را حفظ كند و مانع شود از این كه بر او هجوم بیاورند، باید هم سیاستمداران و هم دانشمندانش از خود فداكاری نشان دهند؛ ولی این بدون دلبستگی معنوی ممكن نیست.»
تحلیل دیدار نخبگان با رهبر انقلاب
ایشان همچنین خطاب به مسوولان فرمودند: «سرمایه‌گذاری  در علم و تولید علمی برای ما سود مضاعف داشته است؛ این را نباید رها كنیم. سرمایه‌گذاری روز‌به‌روز بیش‌تر شود و كم نشود.»

نقش نخبگان هر كشور در عزت، استقلال و پیشرفت آن كشور و بالاتر از این‌ها، هویت ملی بسیار بارز است. یك نخبه می‌تواند خود به تنهایی جمعیتی را به دنبال خویش بكشاند و اگر فردی علاقمند به كشورش باشد، آن جمع را در راه كمك به كشور خویش راهنمایی كرده و از آن‌ها برای اعتلای جامعه‌اش استفاده می‌كند و اگر خائن به كشورش باشد، می‌تواند با راه‌انداختن جمعی پشت سر خود، آن‌ها را برای به شكست كشیدن جامعه و كشورش تربیت و راهنمایی كند. در كشور ما نیز كه اسلامی است، علاقه به سرزمین و بالاتر از آن، عُلقه  ودلبستگی به اسلام وجود دارد و نخبه مسلمان ایرانی، اگر  خصوصیت نخبگی و هوش و استعداد سرشار خود را در راه پیشرفت و اعتلای كشور و جامعه خویش مصروف نماید و در كنار آن فردی مؤمن و معتقد به اسلام، نظام و ایران باشد، بی‌شك می‌تواند خدمات بسیاری را به ملت و میهن ارائه كند. سیاستمداران نیز چنین ویژگی‌‌ای دارند. از آنجا كه یك سیاستمدار؛ حتی اگر در قدرت نباشد نیز، فردی مؤثر در كشور است، اگر خدای ناكرده خودفروخته و وطن‌فروش باشد، علیه ملت و مملكت خود قانون تصویب می‌كند و اگر عنصری خدمتگزار و علاقمند به میهن باشد، تمام كوشش خود را برای سربلند كردن ایران اسلامی به كار می‌بندد. دشمن مستكبر نیز همواره سعی می‌كند جلوتر از تمام اقشار جامعه، نخبگان و فعالان سیاسی را صید كند و از آن‌ها برای ضربه ‌زدن به ایران عزیز استفاده كند؛ زیرا ارزش و اهمیت و تأثیرگذاری نخبه و سیاستمدار، بسیار فراتر از افراد دیگر است؛ و اگر بتواند افرادی از این 2 قشر را فریب داده و به خود جذب كند، اهداف شوم خویش را بهتر می‌تواند پیش ببرد.

تحلیل دیدار نخبگان با رهبر انقلاب

از این رو، دلبستگی معنوی و اعتقادات محكم دینی دانشمندان و سیاسیون، ضمن آن‌كه موجب به دست آوردن دنیای نیكو و در كنار آن، اجر بالای اخروی می‌شود، باعث می‌گردد كشور نیز به بركت این ویژگی‌ها، گام‌های سریع‌تر و محكم‌تری را به سوی پیشرفت، بپیماید. سرمایه‌گذاری بر روی دانش‌های روز و علوم مختلف نیز از این رو موجب سود مضاعف می‌گردد كه نخست: روحیه خودباوری و اعتقاد به نفس ملی را در میان مردم و به ویژه  جوانان  این مرز و بوم نهادینه كرده و افزایش می‌دهد؛  دوم: علم و دانش بومی را برای كشور به ارمغان می‌آورد؛ سوم: موجب فعال شدن بازار كار و به تبع آن كاهش معضل شوم بیكاری می‌گردد؛ چهارم: اگر نیازهای اولیه‌مان از آن دانش ها برطرف شد، می‌توانیم به قیمت خوب و مناسب آن ها را صادر كنیم؛ پنجم: با توجه به آن كه سال‌هاست در همه علوم، تحت تحریم ظالمانه هستیم، با سرمایه‌گذاری روی علم و بهره برداری از آن، بی‌تأثیر بودن تحریم‌های شیاطین را فریاد می‌زنیم و ششم: كشورها و ملل مسلمان و همچنین افراد آزاده و مستضعف دنیا را امیدوار می‌كنیم كه در برابر تحریم‌ها می توان  سر خم نكرد و دنیای اسلام نه تنها چیزی از غرب كم ندارد بلكه از آن‌ها باهوش‌تر و نخبه‌تر است.

تحلیل دیدار نخبگان با رهبر انقلاب

بی‌شك یكی از عواملی كه مردم و جوانان كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را به الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران تهییج كرد، همین پیشرفتی است كه تنها با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب در كشور به وجود آ‌مده و ظرف 3 دهه، ایران را از یك كشور جهان سوم كه كوچك‌ترین كارهای فنی‌اش را باید مستشاران غربی انجام می‌دادند، به یك قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل كرده است كه بدون مذاكره با آن و جلب رضایتش، هیچ توافقی به ثمر نمی‌رسد. لازم است گفته شود، سرمایه‌گذاری بر روی عناصر نخبه، پژوهشگر، دانشمند و دانشگاهی، بخشی از سناریوی جنگ ‌نرم مستكبران عالم علیه كشورهای دیگر نیز می‌باشد و هیچ جایزه بزرگ و به اصطلاح مهمی چون نوبل و ... به كسی جز نخبگانی كه در راه اهداف پلید غربی‌ها به كشور خود پشت كرده اند، داده نمی‌شود. در ایران نیز ظرف سال‌های گذشته هزاران نفر از جوانان نخبه و موفق، محققان و اساتید دانشگاه‌ها از ایران در قالب بورس‌های تحصیلی، نشست‌های علمی – پژوهشی و فرصت‌های مطالعاتی خارج شده‌اند كه با تأسف، یقیناً بخشی از آن‌ها به‌عنوان سوژه و هدف، مورد توجه سرویس‌های امنیتی – جاسوسی دشمنان این مرز و بوم بوده‌‌ و هستند. از این رو هم خود نخبگان و هم مسؤولان كشور بایستی بیش‌تر مراقب اهداف كثیف دشمن باشند تا خدای ناكرده ملت، از جوانان نخبه خود كه هزینه‌های فراوانی برای بالندگی‌شانصرف نموده است، ضرر نبیند

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان