تبیان، دستیار زندگی
آقای Lei Li و Allen Yi، دو مهندس از دانشگاه اوهایو توانستند لنز سه بعدی میکروسکوپ برای تهیه عکس های سه بعدی طراحی کنند. از هر زاویه ای که از این لنز نگاه کنید تصویر مختلفی را می بینید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختراع لنز 3 بعدی

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (13)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3)  و (4) و (5) و (6)  و (7) و (8) و (9) و (10) و (11) و

 (12) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.


آقای Lei Li و Allen Yi، دو مهندس از دانشگاه اوهایو توانستند لنز سه بعدی میکروسکوپ برای تهیه عکس های سه بعدی طراحی کنند. از هر زاویه ای که از این لنز نگاه کنید تصویر مختلفی را می بینید.

تاکنون میکروسکوپ های سه بعدی می توانستند با کمک مجموعه ای از لنز ها و دوربین ها از یک جسم تصاویری سه بعدی برای کاربر خود تهیه کنند. اما این لنز جدید می تواند به صورت منفرد و تنها با چرخاندن جسم در زوایای مختلف تصاویر سه بعدی را تهیه کند.

اختراع لنز 3 بعدی

آنها این لنز را با تراش دادن ترکیب ترمو پلاستیک و شیشه آکا آکلریک که ظاهری الماس گونه دارد با کمک ماشین تراشی با دقت بسیار بالا در ضخامت های مختلفی تهیه کرده اند. برای مثال تراش های 10 نانو متری که حدودا 5000 برابر کوچکتر از قطر یک تار موی انسان است بر روی سطح این لنز دیده می شود. با وجود این تراش ها در یک لحظه بدون وجود سخت افزار دیگری 9 تصویر از زوایای مختلف یک سوژه ایجاد می شود.

اختراع لنز 3 بعدی

برای استفاده از این لنز در یک میکروسکوپ جهت تهیه تصاویر سه بعدی کافی است شرایط چرخش شی مورد نظر ایجاد شود. لنز با داشتن تراش ها با ضخامت های ویژه که هر کدام با محاسبات بسیار دقیق مهندسی تخمین زده شده اند، تصاویر سه بعدی را تهیه می کند. تا پیش از این تهیه تصاویر سه بعدی میکروسکوپی نیاز به تجهیزات پیچیده و گران قیمت داشت. اما ساخت این لنز کمک می کند تا دستگاه های ساده تر و ارزان تری برای تهیه این تصاویر در دسترس باشد. فعلا این لنز برای بررسی و آزمایشات بیشتر در دانشگاه اوهایو به لابراتور خواهد رفت.

Engineers from Ohio State University have developed what they say is the world’s first microscope lens capable of obtaining three-dimensional images. While 3D microscopy has already been achieved, it has previously required the use of multiple lenses, or of a single camera that moves around the object being imaged. The new device, however, is just a single lens that sits in place on an existing microscope.

The ability to view tiny images in the third D has been made possible by Lei Li and Allen Yi of Ohio State University. The two have crafted a one-of-a-kind 3D lens that, unlike other three-dimensional microscopes that capture images by circling around the subject, sees teeny objects while stationary. Although the engineers crafted the lens on a precision cutting machine using a diamond blade themselves, they say it can be produced using traditional molding methods. At the size of a fingernail, the thermoplastic material, aka acrylic glass, was cut with 10 nanometer spacing (that's tiny) to ensure a flat plane. The top is surrounded by eight facets -- sort of like a gem stone, but not symmetric -- allowing the viewer to see 9 different angles at once

*************

استفاده از ناوگان ابرهای کنترل از راه دور! در جام جهانی 2022 قطر

انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2022 یکی از داستان های جالب سال 2010 بود که با کش و قوس های جذاب و شنیدنی به نتیجه رسید. اما مثل اینکه این داستان تمامی ندارد و هر روز بخش تازه ای از آن را می شنویم. حالا هم نوبت ناوگان ابرهایی ماشینی است که قرار است از راه دور کنترل شوند و هوا را خنک کنند.

استفاده از ناوگان ابرهای کنترل از راه دور

یکی از پیش شرط های فدراسیون جهانی فوتبال برای میزبانی قطر، ساخت ورزشگاه هایی بود که امکان کنترل دمای هوا را داشته باشند و قطر در آن زمان حتی مدعی شد که هوای شهر محل برگزاری مسابقات را هم کنترل کرده و در حد مطلوبی نگه خواهد داشت. البته این مساله آنچنان پرهزینه و سنگین است که تنها افرادی مانند دولت دوحه از پس آن بر آیند. طبق طرحی که تیم دکتر سعود عبدالغنی ارائه کرده است، تعدادی ابر ماشینی که با انرژی خورشیدی کار می کنند، بر فراز ورزشگاه ها پرواز کرده و دمای هوا را در حد متناسبی نگه می دارند.

دکتر غنی، رئیس گروه مکانیک و مهندسی صنعتی دانشگاه قطر می گوید: که این طیاره ها از راه دور کنترل می شوند و 100 درصد از مواد سبک وزن کربنی ساخته شده اند. هر یک از آنها هم حدود نیم میلیون دلار پول بی زبان را خواهند خورد. البته به نظر من برای چنین مراسم بزرگ و کشور ثروتمندی این چند میلیون دلار هزینه مهمی نخواهد بود!

*************

ایرباس در سال 2050

همونطور که می دانید، ایرباس بزرگترین شرکت هواپیماسازی دنیاست و تقریباً نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند. ایرباس شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. این شرکت دارای 57000 کارمند و 16 دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می‌پذیرد. این شرکت همچنین دارای شعباتی در کشورهای آمریکا، ژاپن و چین است.

ایرباس در سال 2050

شرکت ایرباس همواره در صنعت ساخت هواپیما پیشتاز بوده و برای نسل آینده تولیدات خود طرح های منحصربفردی را در دست ارائه دارد که یکی از آنها که موضوع اصلی این ایمیل هم هست، تولید هواپیماهای شفاف است که البته شاید تا سال 2050 طول بکشد تا این مدل هواپیماها در خطوط پروازی قرار گیرند ولی آنچه در اینمورد گفته شده نوید روشنی است به مسافران ایرباس که امکانات در حد انتظار خود را در اختیار بگیرند. کارشناسان درصدد شناسایی و پاسخ به نیازهای مسافران هستند تا با یک فناوری پیشرفته و هوشمند محیطی لوکس و ایده آل را برای مسافران آینده تدارک ببینند.

مسافران آینده توسط این نوع هواپیما تنها یک پنجره را از آسمانی که در آن سفر می کنند در اختیار نخواهند داشت بلکه آنها قادر خواهند بود از تمام زوایای شفاف هواپیما نظاره گر جهان اطراف خود باشند و لذت واقعی را از ورای آسمان، ابرها و فضای شگفت انگیز سطح بالای زمین ببرند

محققین این طرح یادآور شده اند که حتی این امکان وجود دارد که مسافران این هواپیما در حین پرواز قادر به لذت بردن از بازی های تعاملی به عنوان مثال یک بازی گلف مجازی نیز خواهند بود.

ایرباس در سال 2050

As you know Airbus is the greatest  European aerospace company. Based with significant activity across Europe, the company produces around half of the world's jet airliners.

Airbus began as a consortium of aerospace manufacturers, Airbus Industrie.

Airbus employs around 57,000 people at sixteen sites in four European Union countries: Germany, France, the United Kingdom and Spain. Final assembly production is at Toulouse(France), Hamburg (Germany), Seville (Spain) and, since 2010, Tianjin (People's Republic of China). Airbus has subsidiaries in the United States, Japan, China and India.

leading aircraft manufacturer Airbus, in advance of the Paris Airshow ”Le Bourget”‌, invited the passengers of 2050 to discover its Concept Cabin – a whole new flying experience inspired by nature.

Personalised zones replace traditional cabin classes to offer tailored levels of experience. While taking a hop between destinations, according to Airbus, passengers in 2050 could join an interactive conference; enjoy a game of virtual golf; read the kids back home a bedtime story; and recharge in a ‘vitalising seat’ whilst watching the planet spread out beneath their feet

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

news.co.uk، en.wikipedia/wiki/Airbus، نارنجی، گیزمگ