تبیان، دستیار زندگی
آیا شما هم تصور می‌کنید که برای پیشگیری از چاقی تنها کاری که باید کرد کم غذا خوردن است؟ باید بدانید که رژیم‌های سختی که می‌گیرید برای لاغر شدن چندان مفید نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راه حل برای پیشگیری از چاقی


آیا شما هم تصور می‌کنید که برای پیشگیری از چاقی تنها کاری که باید کرد کم غذا خوردن است؟ باید بدانید که رژیم‌های سختی که می‌گیرید برای لاغر شدن چندان مفید نیستند.

برای رسیدن به اندام دلخواه خود لزومی ندارد خود را از خوردن محروم کنید؛ بر عکس باید خوب غذا بخورید. در این مقاله شما را با روش لاغر شدن بدون رژیم‌های سخت آشنا می‌کنیم.
رژیم

1- هر روز صبحانه میل کنید

برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد.

بر اساس آمارهایی که یک پژوهشکده‌ی آمریکایی روی سلامت و تغذیه انجام داده است، مردانی که صبحانه می‌خورند حدود 2.7 کیلوگرم لاغرتر از مردانی هستند که صبحانه نمی‌خورند و زنانی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند نیز 4 کیلوگرم لاغرتر از زنانی هستند که صبحانه را حذف می‌کنند.

2- مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید

برای شام یک پیاله برنج قهوه‌ای با نخود و سبزیجات سرخ شده میل کنید. مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند. این مواد غذایی همچنین به آرامی هضم می‌شوند که این امر به حفظ تعادل گلیسمی یا همان قند خود کمک می‌کند.

کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود

دانه‌های کامل سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین B6 اند که از بیشتر رژیم‌های غذایی حذف شده‌اند.

یک روش مصرف فیبرها این است که روزتان را با مصرف غلات سرشار از فیبر آغاز کنید.

سالاد

3- سبزیجات سبز رنگ و برگ دار خام بخورید

سالاد و سبزی خوردن را دریابید. سبزیجات سبز رنگ و سبزیجات خامی مثل هویج، کدو و بروکلی سرشار از آب و فیبراند و در عین حال کالری اندکی دارند. این مواد غذایی به راحتی شما را سیر هم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که سیر کردن تنها مزیت سبزیجات نیست.

پژوهشی که روی 18000 نفر انجام گرفت نشان داد میزان ویتامین C، ویتامین E، اسیدفولیک و کاروتنوئید بدن افراد سالاد خور نسبت به افرادی که کمتر سالاد می‌خورند، بیشتر است. همچنین پژوهشگران مشاهده کردند افراد گیاه خوار 3 تا 20 درصد لاغرتر از افراد گوشتخوارند.

4- پروتئین مورد نیاز خود را از ماهی، مرغ و لوبیا بخواهید

ما قصد نداریم در اینجا رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فقیر از گلوسیدها را تبلیغ کنیم اما توصیه می‌کنیم در تمام غذاها و چاشت‌هایتان اندکی پروتئین اضافه کنید.

مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوسیدهای دیرهضم با شاخص گلیسمی پایین مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و پاستاها دارند کمتر از افرادی که رژیمی سرشار از کربوهیدرات ساده و فقیر از فیبر دارند احساس گرسنگی کرده و راحت‌تر لاغر می‌شوند.

البته این به این معنی نیست که در مصرف پروتئین افراط کنید. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و اغلب از چاقی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند و مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین‌ها این مشکل را شدیدتر می‌کند.

گردو

5- بفرمایید گردو

با وجود این که گردو سرشار از چربی است اما این ماده‌ی غذایی خوشمزه به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان معتقدند چربی سالم موجود در گردو باعث احساس سیری می‌شود و پروتئین‌های موجود در آن نیز در جریان گوارش، کالری‌های بیشتری می‌سوزاند.

محققان آمریکایی در پژوهشی که در City of Hope National Medical Centerروی 65 داوطلب بزرگ‌سال چاق انجام دادند، شرکت کننده‌ها را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول روزانه 90 گرم بادام دادند. این در حالی بود که به رژیم غذایی گروه دوم پف‌فیل یا سیب‌زمینی پخته افزوده شد. اندکی بعد هر دو گروه میزان کالری و پروتئین یکسانی دریافت کردند اما رژیم حاوی بادام دو برابر چرب تر از رژیم غذایی فاقد بادام بود. نتایج نشان داد افرادی که بادام مصرف می‌کردند بعد از 24 هفته وزن بیشتری کم کردند.

6- زنده باد کلسیم

کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود.

در پژوهشی که روی افراد چاق انجام گرفت، به یک گروه از شرکت کننده‌ها روزانه سه وعده حاوی 175 گرم ماست بدون چربی حاوی 1100 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دیگر روزانه محصولات لبنی حاوی 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. هر دو گروه به یک میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دادند. نتایج نشان داد افرادی که ماست مصرف کرده بودند به طور متوسط بیشتر از 6.3 کیلو وزن کم کردند در حالی که این میزان برای افرادی که کلسیم کم‌تری دریافت کرده بودند 5 کیلوگرم بوده است.

برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند

اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه

میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد

از این گذشته افرادی که ماست دریافت کرده بودند 80 درصد بیشتر چربی‌های شکم خود را از دست دادند. با وجود اینکه پژوهش‌ها نشان داده است کلسیم موجود در محصولات لبنی کم چرب بهتر است اما باید بدانید که کلسیم موجود در بروکلی یا آب پرتقال‌های غنی شده نیز برای سلامتی بسیار مفید است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

چگونه در خواب لاغر شویم؟

6 عادت غذایی سالم برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید در رژیم شکست نخورید...

10 علت خوردن، بدون حس گرسنگی

چرا با کم‌خوری، لاغر نمی‌شوم؟

9 روش برای سوزاندن چربی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.