تبیان، دستیار زندگی
انصاری: علاوه بر زندگی این دانشمند به زندگی امام صادق(ع) نیز می‌پردازیم. محمد تقی انصاری درباره‌ی تهیه‌كنندگی سریالی درباره‌ی «جابربن‌حیان» گفت: درباره‌ی این شخصیت، كتاب مستقل، جامع و كاملی نوشته شده اما كار تصویری در خور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«جابربن‌حیان» شخصیت قابل توجه برای یك سریال


انصاری: علاوه بر زندگی این دانشمند به زندگی امام صادق(ع) نیز می‌پردازیم.

محمد تقی انصاری درباره‌ی تهیه‌كنندگی سریالی درباره‌ی «جابربن‌حیان» گفت: درباره‌ی این شخصیت، كتاب مستقل، جامع و كاملی نوشته شده اما كار تصویری در خور توجهی ساخته نشده است؛ در صورتی كه حیان از نظرعظمت علمی همانند ابوعلی سیناست.

این تهیه‌كننده تلویزیون از «جابربن‌حیان» به عنوان دانشمندان بزرگ ایرانی و پدر علم شیمی یاد كرد و گفت:«حیان» شاگرد مستقیم امام صادق(ع) بود و این موضوعی قابل توجه است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، افزود: با توجه به وجود چنین ویژگی‌هایی در جابربن‌حیان وظیفه‌ی خود دیدیم تا كار جدی درباره‌ی او انجام دهیم. علاوه بر آن زندگی و دوره‌ی زمانی زندگی امام صادق (ع) و شاگردان دیگر ایشان را نیز بررسی می‌كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه به كدامیك از ابعاد زندگی جابربن حیان در این سریال پرداخته می‌شود، اظهار كرد: به فراز و نشیب‌های تاریخی زمان جابر بیشتر پرداخته می‌شود. چرا كه در دوره‌ی زندگی این شخصیت، دانشمندان بزرگ زیادی، می‌زیستند كه همه‌ی آن‌ها در فشار و تنگنا قرار داشتند و برای فرار ازحكومت، دایم در سفر بودند. البته جابر نیز همین شرایط را داشت.

انصاری با بیان این كه به حدود 40سالگی جابربن‌حیان در این سریال پرداخته می‌شود، گفت:‌ در این زمان، علویان در خراسان به خاك‌وخون كشیده شدند و مادر جابر نیز در این زمان كشته شد. پس از این اتفاق، جابر رهسپار كوفه و مدینه شد و خدمت امام صادق(ع) رسید كه همزمان با او سال‌های پایانی زندگی این امام بزرگوار است.

وی در ادامه اظهار كرد: در این سریال، امام صادق (ع) به تصویر كشیده نمی‌شوند. ولی حوداث داستان تا داخل مدینه دنبال می‌شود و شخصیت‌های حاشیه‌ای و بزرگان كوفه ومدینه در سریال دیده می‌شوند.

این تهیه كننده درباره‌ی منابع تحقیقاتی موجود درباره‌ی جابربن حیان گفت: منبع مستقلی درسال‌های اخیر در زمینه‌ی این شخصیت، نوشته نشده است. البته پیشینیان، آثاری درباره‌ی او به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند كه از این افراد به آقا بزرگ تهرانی و سید محسن امین می‌توان اشاره كرد. از سوی دیگر انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها و حتی اعراب درباره‌ی حیان، تحقیقات زیادی انجام داده‌اند.

انصاری در پایان ادعا كرد: مراكز مختلفی را به نام جابربن‌حیان می‌شناسیم . ولی هیچ كدام از آن‌ها این دانشمند را نمی‌شناسند و به عبارت دیگر روی ابعاد زندگی او بررسی نشده است.