تبیان، دستیار زندگی
پوران درخشنده، فیلم‌ساز سینمای کودک و نوجوان از اولین فیلم خود «رابطه» در اواسط دهه 60 تا به امروز، فیلم‌های زیادی برای این قشر سنی کارگردانی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخاطب اصلی‌ام بچه‌ها هستند


پوران درخشنده، فیلم‌ساز سینمای کودک و نوجوان از اولین فیلم خود «رابطه» در اواسط دهه 60 تا به امروز، فیلم‌های زیادی برای این قشر سنی کارگردانی کرده است.


پوران درخشنده

آخرین فیلم او «خواب‌های دنباله‌دار» به‌تازگی وارد بازار ویدئویی شده است. شخصیت اصلی این فیلم دختر کوچکی است که خواب‌هایی می‌بیند که خیلی‌زود رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. درخشنده در این فیلم هم به طرح برخی از موضوعات و مشکلاتی می‌پردازد که قشر کودک و نوجوان ایرانی با آنها روبه‌روست. خواب‌های دنباله‌دار سال قبل در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان حضور داشت و جایزه‌هایی را از آن خود کرد. درخشنده در گفت‌و گو با دوچرخه درباره پخش ویدئویی این فیلم و کارهای تازه‌اش صحبت می‌کند.

چه‌قدر به استقبال کودکان و نوجوانان از نسخه دی‌وی‌دی «خواب‌های دنباله‌دار» امید دارید؟

بچه‌ها حتماً از فیلم‌هایی که برایشان ساخته می‌شود استقبال خواهند کرد، ولی بستگی به تبلیغات خوب هم دارد. خانواده‌ها هم در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که معمولاً بچه‌ها به تنهایی نمی‌توانند برای تماشای فیلم به سالن‌های نمایش بروند یا محصولات فرهنگی- ویدئویی را بخرند، خوب است که پدر و مادرها و بزرگ‌ترها در این زمینه قدم‌های بیشتری بردارند.

توزیع فیلم‌هایی مثل «خواب‌های دنباله‌دار» در بازار ویدئویی چه فایده‌ای دارد؟

معمولاً استقبال تماشاگران از فیلم‌های سینمایی در بازار ویدئو خوب و بالا بوده است. تماشاگران برای دیدن محصولات سینمایی در بازار ویدئویی با دردسر و مشکل کمتری روبه‌رو هستند و در عین‌حال هزینه کمتری هم پرداخت می‌کنند. فیلم‌سازان کودک و نوجوان هم نباید فرصت‌های خوب مربوط به نمایش فیلم در بازار ویدئویی را از دست بدهند.

قصه این انیمیشن برداشت آزادی از قصه «ضحاک» شاهنامه است. این انیمیشن داستان این شاه مستبد را تعریف خواهد کرد؛ شاهی که دو مار روی کتف‌هایش داشت .

به‌طور مشخص قصد ساخت فیلمی را برای بازار ویدئویی ندارید؟

من می‌خواهم با فیلم‌هایم با بچه‌ها و والدین آنها صحبت کنم و دغدغه‌ها و مشکلات این قشر سنی را مورد بحث و بررسی قرار دهم و اصل قضیه، حرفی است که می‌خواهم بزنم. سینما یک رسانه فراگیر است که شاید بهتر بتواند حرف و منظور خود را بیان کند. به همین خاطر ترجیح می‌دهم فعلاً حرف‌هایم را از طریق سینما بزنم.

پوران درخشنده
امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوباره به اصفهان برگشته است. چه نظری دارید؟

خوشحالم که این جشنواره دوباره به محل اصلی خود برگشته و خوشحال‌تر خواهم شد که فیلم‌سازان سینمای کودک و نوجوان همچنان به ساخت فیلم‌هایی برای این قشر سنی ادامه دهند و فیلم‌های کودک و نوجوان در شرایط بهتری به نمایش عمومی در آید.

طبق خبرها این‌روزها مشغول تهیه یک فیلم تازه هستید که به صورت انیمیشن ساخته می‌شود؟

بله. در تدارک تولید انیمیشنی به نام «آخرین داستان» هستم که اشکان رهگذر آن را کارگردانی خواهد کرد. قصه این انیمیشن برداشت آزادی از قصه «ضحاک» شاهنامه است. این انیمیشن داستان این شاه مستبد را تعریف خواهد کرد؛ شاهی که دو مار روی کتف‌هایش داشت .

این انیمیشن برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود یا مخاطبان اصلی‌اش بزرگ‌ترها خواهند بود؟

مخاطبان اصلی بچه‌ها خواهند بود. به همین دلیل قصه انیمیشن به زبانی ساده تعریف می‌شود. ولی بزرگ‌ترها هم می‌توانند آن را تماشا کنند؛ همان‌طور که بسیاری از انیمیشن‌های بین‌المللی به مخاطبان بزرگ‌سال هم گوشه چشمی دارند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری / کیکاووس زیاری