تبیان، دستیار زندگی
حسن کشاورز افشار نماینده صدا و سیما در نمایشگاه رسانه های دیجیتال در گفت و گو با ستاد خبری این نمایشگاه جزئیات خدماتی که رسانه ملی در این نمایشگاه ارائه می دهد را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروی زمینی ارتش در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

پنجمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال

حسن کشاورز افشار نماینده صدا و سیما در نمایشگاه رسانه های دیجیتال در گفت و گو با ستاد خبری این نمایشگاه جزئیات خدماتی که رسانه ملی در این نمایشگاه ارائه می دهد را تشریح کرد.

وی با اشاره به دیجیتالی شدن فرستنده های سازمان صدا و سیما گفت: تلاش می کنیم تا در نمایشگاه امسال از ظرفیت های موجود در نمایشگاه برای معرفی مناسب تر دستاورهای سازمان با محور دیجیتالی شدن رسانه، استفاده کند.

افشار با اشاره به مساحت یک هزار متری اختصاص یافته به غرفه های سازمان صدا و سیما تصریح کرد: توجه به محتوا مهمترین محور غرفه های رسانه ملی در نمایشگاه امسال است.

نماینده رسانه ملی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال به حضور تلوزیون تعاملی در سالن سازمان صدا و سیما در نمایشگاه به عنوان یکی از نمادهای رسانه دیجیتال درکشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: چند نمونه از تلویزیون تعاملی را در نقاط مختلف نمایشگاه نصب می کنیم تا بازدیدکنندگان با این نوع از رسانه دیجیتالی بیشتر آشنا شوند.

وی حق انتخاب مخاطب برای مشاهده برنامه های تلویزیون را مهمترین، ویژگی تلویزیون تعاملی دانست و گفت: با هماهنگی های انجام شده و افزایش پهنای باند از سوی مخابرات دسترسی به تلویزیون تعاملی د رآینده ای نزدیک دور از انتظار نیست.

نماینده رسانه ملی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال هماهنگی و یک پارچگی های لازم برای نمایش هدفمند و کاربردی دستاورهای صدا و سیما و خدماتی که به بازدیدکنندگان ارائه می کنیم پیش بینی شده است به نحوی که بر خلاف سال های گذشته تمام شبکه های رسانه ملی اعم از صوتی و تصوری در یک سالن به نام صدا و سیما تجمیع شده اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امید است بتوانیم تلاش خادمان مردم در رسانه ملی را به نحوی شایسته به مردم شریف رائه دهیم که این مهم را در برنامه کاری 100همکار فعال در نمایشگاه سرلوحه خدمت رسانی خود قرار داده ایم.

تیر اندازی دیجیتالی به صهیونیست ها

در بخش سرگرمی های جنگ نرم مخاطبن می توانند در فضایی کاملا رئال و با سلاح کلت، کلاشینکوف و یا ژـ س تیراندازی لیزری را تجربه کنند و در صورت تیراندازی درست جایزه در یافت کنند.

مسئول بخش جنگ نرم پنجمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال از طراحی ایستگاه عکاسی و همچنین طراحی بازی جذاب مارو پله با هداف تقویت روحیه جنگ نرم در مخاطبان خبرداد.

محمد حسن حیدری گفت: در غرفه مار و پله دیجیتال بچه ها روی سکو قرار می گیرند و تاس می‌اندازند و بازی آغاز می شود و به طور مثال دفاع از رهبری و یا شرکت در انتخابات پله بلند و یا استفاده از شبکه های ماهواره ای به شکل مار طراحی شده است .

حیدری استفاده از ابزار هنر و بازی را وسیله‌ای مناسب برای آگاه کردن کودکان و نوجوانان ازعواقب و خطرات جنگ نرم در رسانه های دیجیتال یاد کرد.

برپایی خانه فرهنگ دیجیتال در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

سید محمد مهدی مقدسی معاون بخش خانواده، فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از بر پایی خانه فرهنگ دیجیتال در نمایشگاه رسانه های دیجیتال خبر داد و افزود: از تعداد 11 غرفه، غرفه هایی از خانه فرهنگ دیجیتال در نمایشگاه امسال برپا شده است، که خدمات ویژه¬ای را به بازدیدکنندگان ارائه می کنند.

وی در ادامه سخنانش از خدمات ارائه دهنده در خانه فرهنگ دیجیتال گفت: در خانه فرهنگ دیجیتال نرم افزارکتابخانه¬، معرفی پایگاه¬های اینترنتی ویژه کودکان و معرفی بازی¬های رایانه¬ای مناسب از جمله برنامه¬های این بخش است. ارائه لیست مراکز فرهنگی دیجیتال در سطح کشور در این غرفه صورت می گیرد.

معاون بخش خانواده رسانه های دیجیتال از مهم ترین اهداف برپایی این بخش گفت: مهم¬ترین هدف از برپایی این غرفه معرفی محصولات رایانه¬ای مناسب برای خانواده¬ها است. در خانه فرهنگ دیجیتال همچنین مسابقاتی در این غرفه با موضوع کاربری نرم¬افزارهای قرآنی و کاربردی برگزار می شود.

دزدی تلفن همراه غیر ممکن شد

مدیر بخش تلفن همراه دراین باره گفت : معضل سرقت تلفن های همراه انگیزه برنامه نویسی این نرم افزار توسط "بهاری" یکی از مهندسان کشورمان شد . این نرم افزار روی موبایل نصب می شود به طوریکه صاحب موبایل می تواند دو شماره تلفن دیگری از اعضا خانواده یا همکارانش را در آن تعریف کند .

امیر سیاح افزود : پس از سرقت شخص از طریق شماره گیری توسط یکی از دو شماره ی مذکور با موبایل سرقت شده ارتباط برقرار می کند، در این زمان برنامه فعال شده و با ارسال پیامک مخفی از صاحبش سوال می کند که آیا تمایلی به پاک کردن فایل ها مانند عکسها، شماره های ذخیره شده ویا پیامک هایتان را دارید .

وی در ادامه تصریح کرد: گوشی هایی که دارای سیستم عامل ویندوز هستند می توانند با کمک سیستم GPRS مکان دقیق موبایل سرقت شده را اعلام کنند.

تعویض سیم کارت هم باعث نمی شود سارق پیدا نشود زیرا پس از تعویض سیم کارت، شماره جدید رباینده و تمام شماره هایی که با آنها تماس می گیرد ، توسط پیامک هایی به دو شماره مذکور اطلاع داده می شود.

نمایش آخرین دستاوردهای مراكز رشد در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

عباس محمد خانی مدیر بخش پ ‍ ‍ ژوهش، فناوری و نوآوری در رسانه های دیجیتال در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری از حضور شش مركز رشد و مراكز علم و فناوری در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال خبر داد و افزود: امسال شش غرفه ویژه مراكز رشد و مراكز علم و فناوری تدارك دیده شده است، در این شش غرفه، چیزی حدود 6 یا 7 شركت دانش بنیان، شركت پیشرو و سایر شركت ها مستقر در این مراكز در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال حضور دارند.

وی در توضیح بیشتر، یاد آور شد: مراكز رشد فضاهایی وابسته به دانشگاه ها و وزارت علوم و تحقیقات هستند. شركت های دانش بنیان یا پیشرو نوآوری ها و طرح های خود را برای معرفی به مراكز رشد ارائه می دهند. در حوزه رسانه های دیجیتال غرفه ها در قسمت های مختلف از جمله نرم افزار های گیم، نرم افزارهای توسعه دهنده زبان فارسی، نرم افزارهای ساماندهی محتوای آنلاین و در حوزه هنرهای دیجیتال تولید نرم افزارهای سه بعدی. تولیدات و دستاوردهای جدید خود را معرفی می كنند.

محمد خانی با بیان اینكه هدف از حضور مراكز رشد و مراكز فناوری معرفی محصولات نو است، افزود: این مراكز با هدف معرفی و آشنایی محصولات نو در نمایشگاه حضور دارند. این مراكز آخرین دستاوردهای خود را به منظور تجاری سازی در نمایشگاه ارائه می دهند.

رایانه پاک برای کودکان

رایانه پاک برای کودکان جزو اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال قرار می گیرد.

مدیر بخش بین الملل در این باره گفت : پدیده های نوظهوری در فضای مجازی مانند پیامک، بازی ها و سرگرمی های مجازی، گفت وگوی برخط با رسانه های چون کتاب، روزنامه و حتی رادیو و تلویزیون برای جلب نظر کاربرانشان با هم رقابت می کنند در این میان سرعت و جذابیت برنامه های فضای مجازی بیشتر است درنتیجه کودکان به آن سمت کشیده می شوند .

مهدی سالم در ادامه افزود: طرح رایانه پاک برای اولین بار در سازمان ملل مطرح شد و برنامه COP=Child On line Protect با عنوان صیانت از کودکان در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت که طرحی ایرانی در آن پیش قدم بوده است . به طوریکه امروزه با سیل عظیم محتوای فرهنگی بیگانه مواجه شده ایم و دشمنان هویت و فرهنگ و حتی زبان ملی کشور را در معرض هجوم قرار داده اند ما وظیفه داریم برای آگاه سازی و توانمندسازی همه ی گروه های جامعه اسلامی کودکانمان را به فضای سالم سوق دهیم .

وی چهار کتاب با ارزش در این زمینه را اینگونه توصیف کرد: چهار کتاب برای اقشار جامعه تدوین شده است تا با کمک این آموزش ها بتوانیم محیط های دیجیتال را سالم نگه داریم . کتابهایی با عناوین کودکان و نوجوانان، والدین ـ معلمان و مربیان، شرکت ها و موسسات، سیاست گذاران و مسولین تنظیم شده اند .

سالم درباره محتوا و پیام های این کتب، گفت: این کتاب های آموزشی به صورت کاریکاتور می باشد و اینها از روی پیام های فرهنگی سه دوره نشست های تخصصی در نمایشگاه های دوره های قبل توسط مرکز توسعه و فن آوری اطلاعات رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده است.

نیروی زمینی ارتش وارد نمایشگاه می شود

مدیر بخش پژوهش، فناوری و نوآوری در رسانه های دیجیتال به ستادخبری این نمایشگاه، گفت: در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال معاون آموزشی نیروی زمینی ارتش آخرین دستاوردهای جدید خود را در حوزه رسانه های دیجیتال در نمایشگاه ارائه می کند. بازدیدكنندگان با سخت افزارها و نرم افزارها آشنا خواهند شد و انواع شبیهه سازی های آموزشی مدرن به آنها معرفی می شود.

وی گفت: از شبیهه سازی ها در این دوره از برگزاری نمایشگاه می توان به شبیهه سازهای آموزش تیر اندازی، شبیهه سازهای آموزش رانندگی و شبیهه سازهای آموزش دیدبانی اشاره کرد.

محمد خانی افزود: آموزش از طریق این شبیهه سازها بسیار كم هزینه، سریع، كم جا و برای افراد مبتدی كم خطر و با وقت بهینه انجام می شود. مثلا در حوزه آموزش رانندگی كاربر با كمترین هزینه و بسیار ساده قادر به كسب مهارت رانندگی از طریق این شبیهه سازها می شود.

علاوه بر این شركت كنندگان در جشنواره رسانه های دیجیتال می توانند با آخرین دستاوردها و تكنولوژی ها در زمینه آموزش های نظامی آشنا شوند.

مدهای دیجیتالی در نمایشگاه

محمد حسن حیدری ازحضور غرفه مجموعه "تی ـ شرت های قهرمان من" در نمایگشاه رسانه های دیجیتال خبرداد و گفت: در این غرفه عکس شهداء با کیفیت های عالی بروری تی ـ شرت های نوجوانان چاپ می شود و این به عنوان جایگزین عکسهای غیراخلاقی و یا عکسهای باربی و شخصیتهای کارتونی بیگانه به مخاطبان ارائه می شود.

مسئول بخش جنگ نرم، معرفی مجموعه های خوب و مدافع جمهوری اسلامی و مجموعه های موثر در مقابله با جنگ نرم را ازفعالیتهای بخش حیات طیبه به عنوان یکی از سه بخش کلی جنگ نرم عنوان کرد.

وی بر لزوم توجه به فرصت ها و شناسایی رویش در حوزه جنگ نرم تاکید کرد و معرفی شبکه های اجتماعی خوب و شبکه های جایگزین را از جمله فعالیتهای این بخش دانست.

اهداء بن‌های خرید رایگان به دانش آموزان

مدیر بخش تولیدات رسانه های دیجیتال دانش آموزان و فرهنگیان گفت : وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای از کلیه مدارس خواسته تا بازدیدگروهی از پنجمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانهای دیجیتال را در برنامه کاری خود قرار دهند از این رو تسهیلات ویژه ای برای گروههای دانش آموزی بازدید کننده در نظر گرفته شده است .

محسن مروجی از اعطای بن خرید رایگان محصولات نمایشگاه باارزش هر نفر 75هزار ریال ،پداهت کمک هزینه ایاب و ذهاب را از جمله این تسهیلات اعلام کرد.

وی اظهار داشت :علاوه بر موارد ذکر شده یک کمک هزینه 500هزار ریالی برای تجهیز کتابخانه مدرسه به نرم افزارهای موجود درنمایشگاه هدیه می شود.

تنظیم: هومن بهلولی