تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «ندارها» ساخته محمدرضا عرب در حالی چهارمین هفته نمایش اش را پشت سر گذاشت که فروش فیلم در تهران به زحمت به مرز دویست میلیون تومان رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این حرفه ای گری نیست!


فیلم سینمایی «ندارها» ساخته محمدرضا عرب در حالی چهارمین هفته نمایش اش را پشت سر گذاشت که فروش فیلم در تهران به زحمت به مرز دویست میلیون تومان رسیده است.


«ندارها»

فروش پایین فیلم «ندارها» موجب آن شده که محمدرضا عرب تعداد بسیار زیادی بلیت رایگان و نیم بها در اختیار ارگانها و نهادهای مختلف قرار دهد بلکه فروش فیلمش اندکی افزایش یافته و سینمای سرگروهش را از دست ندهد! این فروش پایین موجب شده که محمدرضا عرب کارگردان و تهیه کننده فیلم برای کمک به فروش فیلمش تعداد بسیار زیادی بلیت رایگان در اختیار نهادها و سازمانهای دولتی گذاشته و به جز آن فروش بلیت نیم بها به تمامی دانشجویان و دانش آموزان را در دستور کار قرار دهد! این وضعیت اعتراضات گروهی از اهالی سینما را به دنبال داشته و بسیاری از آنها از این مساله سخن گفته اند که شکست تجاری «ندارها» در اکران موجب آن شده که عرب برای کمک به افزایش فروش فیلمش، روشهایی این چنینی را به کار گیرد.

فروش پایین «ندارها» در شرایطی رقم خورده که این فیلم علاوه بر در اختیار داشتن سه بازیگر خوب سینما به نامهای محسن تنابنده، پژمان بازغی و هانیه توسلی به لحاظ خط داستانی هم اثر موجهی است ضمن اینکه هزینه زیادی هم برای تبلیغات میدانی آن صرف شده است. محمدرضا عرب که پیش از «ندارها» فیلمی با عنوان «آخرین ملکه زمین» را ساخته بود که آن فیلم هم به لحاظ تجاری اثری موجه نبود، برای ساخت «ندارها» زحمات زیادی را متحمل شده بود و امیدوار بود فروش این فیلم بتواند تضمینی باشد برای یافتن تهیه کننده جهت فیلم سومش اما بدبختانه این اتفاق رخ نداد!

فروش پایین فیلم «ندارها» موجب آن شده که محمدرضا عرب تعداد بسیار زیادی بلیت رایگان و نیم بها در اختیار ارگانها و نهادهای مختلف قرار دهد بلکه فروش فیلمش اندکی افزایش یافته و سینمای سرگروهش را از دست ندهد!

با این حال اینکه عرب در روزهای پایانی اکران فیلمش و برای امتداد یافتن اکران آن، به حراج فیلمش دست زده و با اختصاص مقادیر زیادی بلیت رایگان یا نیم بها، بخواهد کمکی کند به فروش پایین آن، روشی است که محلی از حرفه ای گری نداشته و بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شبیه است! شاید اگر این کار در دو هفته ابتدایی اکران صورت میگرفت مشکلی نداشت اما در روزهای پایانی اکران، چنین اتفاقی یک مفهوم بیشتر ندارد و آن هم استفاده ابزاری برای کمک به رونق فیلم! این کار عرب، ذهن را به سمت تخریب تعدادی معدود از بیلبوردهای «ندارها» در هفته ابتدایی اکرانش می برد؛ مساله ای که بسیاری آن را حربه تهیه کننده فیلم برای کمک به افزایش فروش آن دانستند ولی ما آن را باور نکردیم تا امروز که روشهای نامتعارف عرب برای کمک به افزایش فروش فیلمش را مشاهده نمودیم!!!

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:شبکه ایران