تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم قصد دارید در مسابقات دو شرکت کنید، یادتان نرود که حتما قبل از مسابقه یک دل سیر چغندر یا همان لبوی معروف ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه چغندر در مسابقات دو

چغندر پخته

اگر شما هم قصد دارید در مسابقات دو شرکت کنید، یادتان نرود که حتما قبل از مسابقه یک دل سیر چغندر یا همان لبوی معروف را میل کنید تا بتوانید سرعت بیشتری داشته باشید. لابد می‌پرسید چه ربطی دارد! این هم از افاضات محققان است که کار ورزشکاران را راحت کرده اندو برای بهتر شدن رتبه آنها در مسابقات دست به تحقیق و بررسی زده‌اند.

این محققان که از متخصصان تغذیه دانشگاه سنت لوییس هستند معتقدند خوردن 200 گرم چغندر درست قبل از مسابقه می‌تواند توان ورزشکاران را بالا برده و5 درصد به افزایش سرعتشان قبل از رسیدن به خط پایان کمک کند. به طوری که 41 ثانیه دردو 5 کیلومتر زودتر به خط پایان برسند.

که البته همین مقدار کم در مسابقات دو،که رقابت نزدیک است، می‌تواند مقدار قابل توجهی رتبه دونده را بالا ببرد. جالب است بدانید سال‌ها رسم بر این بوده که دوندگان قبل از مسابقه آب چغندر می‌نوشیده‌اند و به همین علت به تدریج متوجه شده‌اند که این نوشابه می‌تواند بر نتیجه مسابقاتشان اثر مثبت داشته باشد. تحقیقات دیگر نشان داده که این نوشیدنی می‌تواند میزان فشار خون ورزشکار را پایین بیاورد. علتش هم این است که چغندر سرشار از نیترات است.

هر 200 گرم چغندر حدود 500 میلی گرم نیترات دارد. نیترات در بدن به اکسید نیتریک تبدیل شده و باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود. متخصصان معتقدند که گشاد شدن رگ‌ها باعث تسهیل اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود و به همین علت است که توانایی فعالیت هوازی در بدن بیشتر می‌شود. البته دقت داشته باشید که این نیترات که به شکل طبیعی در غذا‌ها وجود دارد با نمک نیتریت که مکملش فروخته می‌شود و می‌تواند مضر هم باشد متفاوت است. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اگر 2 ساعت و نیم قبل از مسابقه چغندر را میل کنید نتایج بهتری خواهید گرفت.


باشگاه کاربران تبیان- ارسالی از hasantaleb