تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با شانزدهم مهر 1390و دهم ذی القعده 1432 هجری قمری و هشتم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با شانزدهم مهر 1390و دهم ذی القعده 1432 هجری قمری و هشتم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

16 مهر 1376

وزارت امور خارجه امریكا گروهك منافقین و 29 سازمان و گروه خارجی دیگر را به طور رسمی در لیست سازمان های تروریستی قرار داد.

16 مهر 1370

دادسرای انقلاب اسلامی تهران اعلام كرد،'جان پاتیس' جاسوس امریكایی پس از تحمل دوران محكومیتش آزاد و از طریق اروپا عازم امریكا شد.

16 مهر 1366

بالگردهای آمریكایی در مناطق شمالی خلیج فارس طی حمله ای قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هجوم خود قرار دادند. این برای چندمین بار بود كه ارتش آمریكا مستقیما در جنگ عراق علیه ایران شركت می كرد.

16 مهر 1366

رژیم بعثی عراق شهر سومار را بمباران شیمیایی كرد كه طی آن بسیاری از هموطنان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

16 مهر 1365

شورای امنیت سازمان ملل هفتمین قطعنامه پیرامون جنگ تحمیلی را با عنوان قطعنامه 588 منتشر كرد. این قطعنامه كه در پی پیشروی‌های ایران در عملیات چند مرحله‌ای كربلا صادر شد، مورد قبول جمهوری اسلامی ایران واقع نشد.

16 مهر 1359

هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران مراكز صنعتی و نظامی رژیم بعثی عراق را بمباران و خسارت های جبران ناپذیری به مراكز صنعتی و نظامی رژیم عراق وارد آورد. این حمله در پاسخ به بمباران مناطق مسكونی ایران بود كه بعثی ها مردم غیرنظامی را به شهادت رسانده بودند.

16 مهر 1359

'امام خمینی'(ره) در جمع جوانان انقلابی عراق در حسینیه جماران تأكید كردند، حكومت صدام رفتنی است.

16 مهر 1357

جمعی از روحانیون تهران طی تلگرامی به 'ژیسكار‌دستن' رئیس جمهور فرانسه از او خواستند: اكنون كه رهبر شیعیان جهان در فرانسه به سر می‌برند انتظار عموم مسلمانان ایران و جهان آن است كه رئیس جمهور، دولت و ملت فرانسه، مقدم ایشان را گرامی بدارند و حد اعلای احترام و تكریم را كه شایسته وی می‌باشد، رعایت كنند.

16 مهر 1357

'هواری بومدین' رئیس جمهور الجزایر در پیامی برای 'امام خمینی'(ره) آمادگی دولت و ملت الجزایر را برای میزبانی ایشان جهت ادامه رهبری انقلاب اسلامی ایران اعلام كرد.

16 مهر 1356

كنگره ‌امریكا اعلام كرد فروش هواپیماهای آواكس به ایران را وتو نخواهد كرد.

16 مهر 1349

بزرگترین موافقتنامه اقتصادی ایران و اتحادجماهیر شوروی به امضا رسید. به موجب این موافقتنامه، روس ها اجازه اكتشاف نفت در بعضی حوزه‌های نفتی ایران را به دست آوردند.

16 مهر 1348

'داگلاس مك آرتور دوم' سفیر جدید امریكا وارد تهران شد.

16 مهر 1346

ساواك دستور تبعید 'آیت‌الله سید مرتضی پسندیده' را به شهر خمین صادر كرد. وی امور مربوط به دفتر 'امام خمینی'(ره) را در شهر قم انجام می‌داد.

16 مهر 1341

در پی اعلام تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، علما و مراجع قم طی تلگرافی برای 'محمدرضا پهلوی'به این مصوبه اعتراض كردند. رژیم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جریان‏های مخالف داشت اما زمانی كه رژیم، استواری روحانیت و مردم را دید و علائم قیام عمومی را مشاهده كرد، در دهم آذر همان سال، با تصویب هیأت دولت اعلام كرد كه این تصویب‏نامه قابل اجرا نیست.

16 مهر 1318

یك مقاوله نامه سری میان ایران و آلمان هیتلری به امضا رسید، اما جزئیات آن منتشر نشد.

16 مهر 1307

'سرتیپ درگاهی' رئیس نظمیه تهران به همراه تعدادی از مأموران به خانه 'آیت الله سید حسن مدرس' عالم بزرگوار و نماینده مجلس شورای ملی یورش برده و وی را مورد ضرب و جرح قرار دادند، در نهایت 'آیت الله مدرس' به شهر خواف نزدیك مرز افغانستان تبعید شد.

16 مهر 1302

به دستور رضاخان، 'قوام السلطنه' به اتهام شركت در توطئه ترور وی، بازداشت و زندانی شد.

تنظیم: هومن بهلولی