تبیان، دستیار زندگی
این روزها که سرمای پاییزی کم کم به کشورمان حاکم می شود، تدارک دیدن برای یک سفر کوتاه به روستایی خوش آب و هوا و معتدل شاید بهترین گزینه تفریحی باشد. روستایی كه با وجود تمام جاذبه‌های گردشگری تاكنون در كشور ناشناس مانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به روستای ایوب پیامبر
سفر به روستای ایوب پیامبر


این روزها که سرمای پاییزی کم کم به کشورمان حاکم می شود، تدارک دیدن برای یک سفر کوتاه به روستایی خوش آب و هوا و معتدل شاید بهترین گزینه تفریحی باشد. روستایی كه با وجود تمام جاذبه‌های گردشگری از جمله هوای معتدل، تنوع جانوری، گیاهی، ارتفاعات و طبیعت زیبا و بویژه چشمه آب گرم، تاكنون در كشور ناشناس مانده است.

روستای ایوب پیامبر(ع) واقع در دهستان گیفان و 95 كیلومتری شمال بجنورد ، مكان دیدنی مورد نظر ماست كه بیشتر شهرت خود را مدیون چشمه‌های جوشان آب گرمش است كه به خاطر گوگردی بودن، برای درمان و تسكین امراض پوستی بسیار مناسب است.

چشمه‌ و آب ‌گرم ایوب ‌پیامبر (ع) در این میان، جزو 6 چشمه‌ آب‌گرم برتر كشور و یك منطقه‌ نمونه‌ گردشگری است كه روستا بیشتر اعتبار خود را از آن گرفته است. این آب ‌گرم در فاصله‌ 7 كیلومتری مركز دهستان گیفان واقع شده و مردم منطقه معتقدند كه حضرت ایوب (ع) برای علاج بیماری برص خود در این مكان عصایش را به زمین كوبید و در پی آن، آبی گرم از زمین بیرون زده تا حضرت خود را از لوث كرم‌های موجود در بدنش پاك كند.

آب‌گرم ایوب علاوه بر این‌كه به عنوان یك مكان تفریحی برای شنا استفاده می‌شود، بیشتر به دلیل خواص زیادی كه برای درمان و التیام بیماری‌های پوستی دارد، مورد توجه قرار گرفته است. آب چشمه اصلی ایوب 47 درجه سانتیگراد حرارت دارد، اما جالب‌تر از آن وجود چشمه‌های آب سرد در داخل و كنار استخر آب‌گرم است. وجود چشمه آب سرد و گرم در درون استخر دمای آب را متعادل و برای شنا دلچسب ساخته است.

بیشتر مردم منطقه معتقدند که حضرت ایوب (ع) برای علاج بیماری برص خود در این مکان عصایش را به زمین کوبیده و آبی گرم از زمین بیرون زده تا حضرت خود را از لوث کرم‌های موجود در بدنش پاک کند

در حال حاضر آب گرم ایوب دو استخر مجزا از حوض اصلی دارد که یک استخر آن مختص آقایان و استخر دیگر مختص خانمها است و بیشتر مردم منطقه معتقدند که حضرت ایوب (ع) برای علاج بیماری برص خود در این مکان عصایش را به زمین کوبیده و آبی گرم از زمین بیرون زده تا حضرت خود را از لوث کرم‌های موجود در بدنش پاک کند.

مقبره‌ای هم در كنار استخر آب‌گرم ایوب وجود دارد كه به عقیده پیران این روستا متعلق به ایوب پیغمبر است و به‌همین دلیل افراد زیادی پس از شنا در استخر آب‌گرم و پاكی بدن به زیارت آن می‌روند

اما گذشته از آب‌گرم ایوب، همه‌ روستاهایی كه در دره گیفان واقع شده‌اند، بویژه خود گیفان به علت ییلاقی بودنش از آب و هوایی بسیار لطیف و ملایم و طبیعتی بسیار باشكوه برخوردار است.

مقبره‌ای هم در كنار استخر آب‌گرم ایوب وجود دارد كه به عقیده پیران این روستا متعلق به ایوب پیغمبر است و به‌همین دلیل افراد زیادی پس از شنا در استخر آب‌گرم و پاكی بدن به زیارت آن می‌روند.

هم‌اكنون آب ‌گرم ایوب دارای 2 استخر مجزاست؛ یكی از آنها كه محل جوشش آب‌ گرم است، مختص آقایان و دیگری مختص بانوان است.

چشمه و بقعه‌ ایوب پیامبر (ع) در فاصله‌ 85 كیلومتری شمال بجنورد و در روستایی به نام ایوب از توابع بخش حصار گرمخان و در مجاورت مرز ایران و تركمنستان واقع شده است.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، مهر، گیفان