تبیان، دستیار زندگی
کاشان اگرچه یک شهر کویری و خشک است که نمی توان روی آن به عنوان یک مقصد خوش آب و هوای گردشگری حساب باز کرد، اما جاذبه های تاریخی و معماری این شهر آنقدر زیاد است که اگر گذارتان به کاشان بیفتد، هیچ وقت دست خالی بر نمی گردید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترین خانه کاشان
زیباترین خانه کاشان


کاشان اگرچه یک شهر کویری و خشک است که نمی توان روی آن به عنوان یک مقصد خوش آب و هوای گردشگری حساب باز کرد، اما جاذبه های تاریخی و معماری این شهر آنقدر زیاد است که اگر گذارتان به کاشان بیفتد، هیچ وقت دست خالی بر نمی گردید.

در میان تمام دیدنی های تاریخی کاشان، بعد از حمام فین خانه بروجردی هاست که حرف اول را می زند. خانه ای اعیانی که در محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی شهر کاشان جا خوش کرده و بین سال‌های 1292 تا 1310 قمری توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی ساخته شده است.

جذابیت خانه بروجردی های کاشان تنها به دوره قاجار ختم نمی شود. معماری این خانه از استاد علی مریم کاشانی، یکی از نوابغ معماری کاشان و از طراحان معروف ساختمان به جا مانده و آنقدر زیبا و اصولی ساخته شده که در تمام سال های گذشته یک قطب بی رقیب گردشگری در این شهر به حساب می آمده است. از آنجایی صاحب خانه بروجردی ها مال‌التجاره از بروجرد وارد می‌کرده، خانه اش به خانه بروجردی مشهور شد.

زیباترین خانه کاشان

خانه بروجردی ها حدود 1700 متر مربع مساحت دارد و از دو بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است. این خانه 2 ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین، زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده در اطراف خود دارد و در زیربنای آن یک زیر زمین بزرگ و خنک تعبیه شده است.

زیباترین خانه کاشان

قصری شبیه خانه

ورودی اصلی خانه در سمت شمالی آن قرار دارد و در دیوارهای آن سکه‌هایی جاسازی شده که با مقرنس‌کاری گچی به طاق‌نمای اصلی سقف وصل هستند.  این ورودی با یک در چوبی بزرگ که روی آن کنده کاری ها و گُل‌میخ‌های متعدد به چشم می خورد، مشخص می شود و مثل همه خانه های قدیمی ایران، روی در دو کوبه زنانه و مردانه قرار دارد. این در بر پاشنه سنگی می‌چرخد و شما را به داخل خانه هدایت می کند.

در بدو ورود به هشتی خانه وارد خواهید شد که در ورود به قسمت اندرونی خانه هم در همین هشتی قرار دارد. بعد از آن باید از یک راهروی نسبتا طولانی و شیبدار بگذرید تا به حیاط برسید. درکنار این راهرو ایوان شمالی خانه قرار دارد و در قسمت شمالی ایوان یک اتاق 5 دری ساخته شده که محل پذیرایی مهمانان بوده و دو طرف آن دو اتاق بهار خواب قرار دارد که به علت نور مناسب و گرمای زیاد، بیشتر در زمستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

زیباترین خانه کاشان

تابستان نشین مهمترین و اصلی‌ترین بخش خانه بروجردی‌هاست و جای آن درست در مقابل ورودی اصلی و پشت به آن در نظر گرفته شده است. این بخش از خانه دو اتاق، تالار اصلی، دو سرپوشیده فرعی، یک سرپوشیده اصلی، دو گوشواره، یک شاه نشین دارد و در مرکز آن، گنبدی با نورگیرهای زیبا و تزیینات مقرنس کاری قرار دارد.

زمستان نشین هم در شمال خانه و مجاور راهرو ورودی قرار دارد که در آن می توانید یک اتاق، یک شاه نشین 5 در با گچبری‌های زیبا و ایوانی وسیع و آفتابگیر را ببینید.

مطبخ خانه هم وسیع است و با طاقچه‌ها و صندوقخانه و انباری پر شده است. این مطبخ در شمال و سمت راست مجموعه قرار دارد و مطبخ چی ها در گذشته از راهروی باریکی به آن وارد می شدند.

زیباترین خانه کاشان

دیوارهای هزار رنگ

در قسمت جنوبی خانه هم می توانید تالار سرپوشیده‌ای را ببینید که محل برگزاری اعیاد و مراسم سوگواری بوده و یک ایوان با سقف بلند در جلو آن قرار دارد. یک شاه نشین هم در انتهای تالار تعبیه شده که از قسمت‌های دیگر مرتفع تر بوده و دارای تزئینات خاصی است. اما شاید هیچ کدام از این تزئینات به پای سقف تالار نرسند که با طرح بسیار زیبایی گچبری و مقرنس‌کاری و رنگ‌آمیزی شده است. نقاشی‌های این بخش از خانه سبک های متفاوت و متنوعی دارد و اکثرا با رنگ و روغن و آبرنگ، زیر نظر کمال الملک کشیده شده اند. روی دیوار شاه نشین هم می توانید تصاویری از شاهان قاجار ببینید که با سبکی متأثر از نقاشی اروپایی کشیده شده است. روی بعضی دیوارها مناظری با رنگ آبی کشیده‌اند که هیچکدام اصالت ایرانی ندارند و لباس اشخاص کاملاً اروپایی است.

زیباترین خانه کاشان

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان