تبیان، دستیار زندگی
زنده باد کمدی سینمای ایران یک فصل دیگر را هم پشت سر گذاشته است. اگر درست یادتان باشد پاییز و زمستان پارسال، وضع سینمای ایران نسبتاً خوب بود. یعنی فیلم‌هایی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد بتوانند تماشاگر چندانی داشته باشند، درآمد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار اکران فیلمها در فصل بهار


زنده باد کمدی

سینمای ایران یک فصل دیگر را هم پشت سر گذاشته است. اگر درست یادتان باشد پاییز و زمستان پارسال، وضع سینمای ایران نسبتاً خوب بود. یعنی فیلم‌هایی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد بتوانند تماشاگر چندانی داشته باشند، درآمد نسبتاً خوبی داشتند. فیلم‌هایی مثل ماهی‌ها عاشق می‌شوند، گیلانه و یک بوس کوچولو بالای100 میلیون تومان در سالن‌های سینمای تهران فروختند که اتفاق نسبتاً عجیبی بود. حکم ساخته مسعود کیمیایی، از این فیلم‌های هم بیشتر فروخت و بالاخره چهارشنبه‌‌سوری و مکس که بالای 400 میلیون تومان فروش داشتند.

از فروش این فیلم‌ها فهمیدیم که قاعده این چند ساله سینمای ایران هم کم کم به هم خورده است. بنابراین قاعده، فقط فیلم‌های کمدی در سالن‌های سینما می‌فروختند و کسی به تماشای فیلم‌های غیرکمدی نمی‌رفت. اما فروش فیلم‌هایی مثل یک بوس کوچولو و حکم و چهارشنبه‌سوری، ثابت کرد که تماشاگران سینمای ایران حاضرند فیلم‌های دیگری هم ببینند.

فروش فیلم در فصل بهار امسال اما بیشتر با فیلم‌های کمدی بوده است. این البته دلیل چندان محکمی برای دوری تماشاگران از تماشای فیلم‌های غیرکمدی نیست. چون بیشتر فیلم‌هایی که در این دو سه ماهه اکران شده بودند، فیلم‌های کمدی بوده‌اند و تماشاگران ایرانی انتخابی به جز تماشای فیلم کمدی نداشته‌اند!

تهیه کننده‌هایی بی‌خیال

بنابر سنت این چند ساله، اغلب فیلم‌هایی که عیداکران می‌شوند می‌فروشند. بخصوص به این دلیل ساده که تا مدت‌ها روی پرده سینما می‌مانند و مردمی که می‌خواهند به سینما بروند، در طول فصل بهار، مجبورند یکی از سه چهار فیلم اکران عید را انتخاب کنند. لابد می‌پرسید مگر بهار چه تفاوتی با بقیه فصل‌های سال دارد. خب، این چند ساله معمولاً ایام عزاداری محرم و صفر و تعطیلی سینما در این فصل سال اتفاق می‌افتد، ضمن این که جام جهانی فوتبال و جام ملت‌های اروپا معمولاً در خرداد آغاز می‌شوند و به همین دلیل یک سال درمیان، تب فوتبال، بهار را فرامی‌گیرد. تهیه کننده‌های سینمای ایران هم که نگران این جور اتفاق‌ها هستند تا همین چهار تا و نصفی تماشاگرشان را از دست بدهند، معمولاً ریسک نمی‌کنند و فیلم تازه‌ای در این فصل اکران نمی‌کنند. به این دلایل اضافه کنید حدود 20 روز تعطیلی اول سال را که مردم در خانه‌هایشان نشسته‌اند و دارند تلویزیون نگاه می‌کنند یا زده‌اند به کوه و دشت و صحرا و کسی وقت سینما رفتن، ندارد.

ازدوج به سبک هلو!

امسال 5 فیلم در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده رفتند. پرسروصداترین این فیلم‌ها زیر درخت هلو بود که صاحبان سینماهای بسیاری، دل‌شان می‌خواست این یکی فیلم را اکران کنند. هم به خاطر این که کمدی بود و تهیه‌کننده با نفوذی داشت. و هم به این خاطر که سازندگان‌اش سابقه خوبی در جلب مردم به سمت سالن‌های سینما داشتند. ایرج طهماسب و حمیدجبلی، دو سینماگری بودند که پیش از این فیلم‌های پرفروشی مثل کلاه‌قرمزی و پسرخاله، دختر شیرینی فروش و عینک دودی را عرضه کرده بودند. پس خیلی‌ها انتظار داشتند که زیر درخت هلو هم فیلم پرفروشی از آب درآید. این اتفاق افتاد و این فیلم پرفروش شد، هر چند خیلی از تماشاگرانی را که به دیدن‌اش رفته بودند، راضی نکرد.

کمدی دیگر سینمای ایران، ازدواج به سبک ایرانی بود که گروه پرشماری از بازیگران سینمای ایران در آن بازی داشتند. این چند وقت معمولاً فیلمی برای خانواده‌های ایرانی ساخته نشده و این فیلمی بود که با خانواده می‌شد به دیدنش رفت. نتیجه این که فیلم با وجود آن که آغاز چندان انفجاری نداشت، اما کم کم مردم را به سمت سالن‌های نمایش دهنده‌اش جلب کرد در نتیجه پس از مدتی به یکی از فیلم‌های پرفروش سالن تبدیل شد. جمشید ارجمند، شیلا خداداد، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی و فاطمه گودرزی، از جمله بازیگران این فیلم بودند. این فیلم هنوز که هنوز است روی پرده و در حال نمایش است.

هوو ساخته علیرضا داوودنژاد، فیلم دیگری بود که در اکران عید و همراه با دو فیلم اکران شد. دو فیلم قبلی علیرضا داوودنژاد نفروخته بودند و خیلی ها انتظار داشتند که این یکی هم فروش چندانی نداشته باشد. اما هوو هر چند به اندازه زیر درخت هلو و ازدواج به سبک ایراین نفروخت، اما نسبت به دو فیلم قبلی داوودنژاد، فروش بیشتری داشت. رضا عطاران و علی صادقی که پیش از این در تلویزیون مخاطبان فراوانی یافته بودند، حالا روی پرده سینما هم توانسته بودند به توفیق نسبی برسند . چهارشنبه سوری هم فیلم دیگری بود که از اسفند پارسال ارکران شده بود و با این که فیلمی اجتماعی و تلخ به حساب می‌آمد، از فروشی بالای 400 میلیون تومان برخوردار شد و اکرانش در اوایل فصل بهار هم ادامه پیدا کرد. یک تکه نان هم به عنوان فیلمی با مخاطب خاص و محدود، در سینماهای اندکی اکران شد و جالب این که حدود 100 میلیون تومان هم فروش داشت. آن هم در شرایطی که کسی فکرش را نمی‌کرد که چنین فیلمی به فروشی در همین حد هم دست پیدا کند. هر چند که بعضی از صاحب‌نظران اعتقاد داشتند پخش فراوان تبلیغات فیلم از طرف تلویزیون، جذب این تعداد مخاطب بی‌تاثیر نبوده است. به هر حال یک تکه نان را خود صدا و سینما تهیه کرده بود و دلش برای اکران فیلم می‌سوخت. پس می‌بینید که اوضاع سینمای ایران روی هم رفته خوب بوده و تماشاگران از فیلم‌ها استقبال کرده‌اند و خاطره خوش پاییز و زمستان پارسال تکرار شده است. اما هنوز بمب فروش امسال سینمای ایران کارش را تمام نکرده است: آتش بس

آتش بس نه؛ رگبار

آتش بس قرار بود در بخش مهمان سینمای ایران در جشنواره پارسال فیلم فجر به نمایش در آید. اما به کارگردانش تهمینه میلانی برخورد که چرا فیلمش برای بخش مسابقه پذیرفته نشده و فیلمش را به جشنواره نداد. به همین دلیل وقتی فیلم به پرده اکران رسید، خیلی‌ها کنجکاو بودند که دست‌پخت میلانی در آخرین تجربه فیلم‌سازی‌اش را ببینند. آتش بس یک فیلم نیمه‌کمدی، نیمه‌جدی از آب در‌آمد که البته بخش‌های کمدی‌اش، از بخش‌های غیرکمدی‌اش بهتر بود. محمدرضا گلزار و مهناز افشار هم روی پرده زوج خوبی ساخته بودند، ضمن این که جماعت سینمارو، بخشی از دغدغه‌های طبقه متوسط این سال‌ها را روی پرده می‌دیدند. حاصل کار این که فیلم میلانی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم امسال سینمای ایران پخش‌کننده باتجربه فیلم، وقتی برای اولین بار فیلم را دید، به این نکته اشاره کرد که پخش این فیلم حتی جام جهانی را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد، و حالا که مسابقات شروع شده، آمار نشان می‌دهد که آتش بس تماشاگر زیادی را از دست نداده است. در چنین شرایطی آنچه اهمیت دارد، ادامه استقبال تماشاگران سینمای ایران از اکران فیلم‌های روی پرده است. فرق اکران فصل بهار امسال نسبت به سال‌های قبل این بود که فیلم‌های بیشتری در این فصل از سال روی پرده رفتند. حتی تهیه‌کننده‌های آتش بس حاضر شدند فیلم‌شان را جوری روی پرده ببرند که بخشی از اکرانش با جام‌ جهانی مصادف شود. اما ظاهراً دیگر کسی خیال‌اش به این چیزها نیست. مردم، راه سینما رفتن را دوباره یاد گرفته‌اند.

لینک:

آلبوم تصاویر فیلم آتش بس

آنهایی که فیلمهای كمدی ،اجتماعی و معناگرا را می پسندند