تبیان، دستیار زندگی
سردرد یکی از مشکلات شایع در افراد می‌باشد که ممکن است علامت یک بیماری مهم باشد و نیاز به پیگیری دقیق‌تری داشته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور سردردتان را قطع کنید؟


سردرد یکی از مشکلات شایع در افراد می‌باشد که ممکن است علامت یک بیماری مهم باشد و نیاز به پیگیری دقیق‌تری داشته باشد. البته اکثر اوقات در افراد سالمی هم که هیچ بیماری خاصی ندارند، سردرد بروز می‌کند.


سردرد

هیچ روش قطعی برای پیشگیری از سردرد وجود ندارد. اما روش‌های ساده‌ای وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان احتمال وقوع سردرد را کم کرد:

- اگر سردردتان شدید است و یا با سایر علایم مثل تهوع و استفراغ همراه است، خوب استراحت کنید و یک صبحانه خوب بخورید تا بتوانید روز خود را به خوبی شروع کنید.

- به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید. سردرد ممکن است علامتی از مشکلات چشمی باشد و ممکن است نیاز به عینک یا تغییر شماره آن داشته باشید.

- یک محیط کاری راحت و آرام برای خود ایجاد کنید و تا آنجایی که ممکن است در محیطی بدون استرس، کار کنید.

- روش‌هایی را پیدا کنید که بتوانید بر استرس‌های کاری خود غلبه کنید. مهارت‌های صحبت کردن و روش‌های کنترل استرس را بیاموزید.

- درمان های ساده و سریع و  مؤثر را هنگام شروع سردرد یاد بگیرید.

- اگر سردرد مداومی دارید، همیشه همراه خود داروهای مسکن درد داشته باشید.

- میزان سروصدا و دمای محیط کار خود را بررسی کنید و مشکلات خود را با مدیرتان در میان بگذارید.

- باید ارتفاع میز و صندلی‌تان را بررسی کنید. صفحه کامپیوتر باید در مقابل چشمانتان باشد. قفسه و فایل کافی در اختیار داشته باشید تا وسایل اضافی را از روی میز کارتان بردارید.

از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید. بنابراین هر چند مدت یک بار، بلند شوید و کمی راه بروید

- همچنین مطمئن شوید که فونت مطالب و روشنی رنگ‌ها روی صفحه کامپیوتر شما تنظیم شده است و هیچ نور آزاردهنده‌ای وجود ندارد و صفحه کلید شما راحت است.

- اگر مجبورید برای مدت طولانی در طی روز از تلفن استفاده کنید، از یک میکروفون متحرک روی گوش خود استفاده کنید.

- در صورتی که مواد شیمیایی قوی در محیط کارتان وجود دارد (از مواد حلال صنعتی گرفته و تا عطر همکاران) مشکلات خود را برای همکاران‌تان توضیح دهید و در محیط کارتان از تهویه مناسب استفاده کنید.

- اگر ممکن است نوع کار خود را طوری تغییر دهید که لازم نباشد به صفحه کامپیوتر نگاه کنید و اگر این‌ها باعث تسکین سردردتان نشد، با مدیر خود صحبت کنید.

- سرتان را کاملا پایین بیاورید و از یک کیسه خنک (کمپرس سرد) برای دور چشم خود استفاده کنید.

- سعی کنید یک چرت کوتاه‌مدت داشته باشید.

- از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید. بنابراین وضعیت بدن خود را بر روی صندلی محل کار به طور مکرر تغییر دهید و هر چند مدت یک بار، بلند شوید و کمی راه بروید.

- زمانی را برای استراحت کوتاه در بین کارتان در نظر بگیرید و یکسره کار نکنید. اگر امکان دارد به محیط آزاد بروید و مدت 15 دقیقه کاملا آرام بنشیند.

- به محض وقوع سردرد از مسکن‌های ساده همچون استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید.

- سعی کنید به آرامی ناحیه سر در سمت جلو و بالای گوش خود را ماساژ دهید.

هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید

- از روش‌های آرام‌سازی و ماساژ عضلات استفاده کنید تا سردردتان کاهش یابد. این روش ها را می توانید به طور صحیح از متخصصین آن یاد بگیرید.

- به اندازه کافی آب بنوشید. اگر گرسنه‌اید چیزی بخورید، شاید قند یا فشار خونتان پایین آمده باشد.

- اگر پس از خوردن غذا یا نوشیدن آشامیدنی خاصی دچار سردرد شدید، نام آن را یادداشت کنید تا دفعه بعد، آن را نخورید. برخی افراد با خوردن تعدادی از مواد خوراکی مثل پنیر یا شکلات دچار سردرد می‌شوند.

- از زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای پررنگ، قهوه یا نوشابه سیاه پرهیز کنید.

- یک دفترچه یادداشت برای خودتان تهیه کنید و مواردی را که باعث ایجاد سردرد در شما می شوند، در آن بنویسید.

راه‌های درمان سردرد

1- کنترل استرس: اگرچه نمی‌توان وقایع پراسترس زندگی را حذف نمود، اما امکان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد. روش‌های مثل آرام‌سازی، ماساژ و طب سوزنی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند به کنترل استرس کمک موثری کنند.

2- ورزش: ورزش‌های ملایم بهترین روش برای رهایی از استرس و سردردهای عصبی است. پیاده‌روی بهترین انتخاب می‌باشد. زمانی که راه می‌روید، حرکت آونگی دستان شما باعث آرام‌سازی ماهیچه‌های گردن و شانه می‌شود که در کاهش سردرد موثر است.

3- تغذیه مناسب و عدم حذف وعده‌های غذایی: تغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد، باعث حفظ تعادل قند خون می‌شود. بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی‌کند. خوردن مایعات کافی نیز شرط لازم است، زیرا یکی دیگر از دلایل بروز سردرد کم آبی است.

4- فیزیوتراپی : در افراد مبتلا به سردردهای عصبی، این روش می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در چنین متدی انجام حرکات کششی گردن و آموزش روش درست نشستن، آموزش داده می‌شود.

5- داروها: داروهای مسکن مثل ایبوپروفن برای درمان بسیاری از سردردها مفیدند. اما از مصرف بیش از حد و طولانی‌مدت این داروها باید خودداری کرد، زیرا در این صورت، نتیجه‌ی عکس دارد.

برای درمان سردرد میگرنی متوالی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی تجویز نماید.

هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین اگر الگوی سردرد شما تغییر کرده و یا محرک جدیدی برای سردرد ایجاد شده، به پزشک اطلاع دهید. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایسنا

سلامت نیوز

مطالب مرتبط:

رهایی از سردردهای میگرنی

سردردهای ناشی از چشم

8 سردرد خطرناک

عوامل مؤثر در بروز سردرد

روش های تشخیص بیماری سردرد

سردرد، مشکل همیشگی کارمندان

مواردی که باعث سردرد می شوند

رفع سردرد بدون دارو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.