تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر انواع و اقسام مواد پاک‌کننده شیمیایی در بازار موجود است. استفاده زیاد از این مواد برای سلامت بدن از جمله پوست مضر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاک‌کننده طبیعی بجای شیمیایی!


در حال حاضر انواع و اقسام مواد پاک‌کننده شیمیایی در بازار موجود است. استفاده زیاد از این مواد برای سلامت بدن از جمله پوست مضر است. لذا سعی کنید فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید و از مصرف بیجا و بیش از حد آنها بپرهیزید.


مواد پاک کننده

البته موادی هم وجود دارند که به طور طبیعی خاصیت پاک‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی دارند. ما شما را با این مواد آشنا می‌کنیم.

آرد

آرد برای ضدعفونی کردن دست‌های آلوده استفاده می‌شود. خمیر باریکی از آرد و آب را درست کنید و به دستانتان بمالید. سپس دست‌هایتان را با آب بشویید.

الکل

از الکل برای از بین بردن لکه‌های به جا مانده روی پارکت‌ها یا کابینت‌ها استفاده کنید. مقداری الکل روی یک پارچه کتانی بریزید و به سطح مورد نظر بمالید.

برنج

از برنج برای تمیز کردن داخل گلدان یا بطری‌هایی که دهانه باریکی دارند، استفاده کنید. سه چهارم گلدان را از آب گرم پر کنید و یک قاشق غذاخوری برنج خام به آن اضافه کنید. گلدان یا بطری را محکم تکان دهید و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین

برای برق انداختن سینک ظرفشویی از جوش شیرین استفاده کنید. دستمالی که به جوش شیرین آغشته شده را به سطح سینک بزنید. سپس با دستمال دیگری آن را خشک کنید.

چای

برای تمیز کردن وسایل باغبانی که زنگ زده و فرسوده شده‌اند از چای استفاده کنید. مقداری چای دم کنید. وقتی سرد شد، آن را داخل یک سطل بریزید. وسایل را برای چند ساعت داخل آن خیس کنید. سپس هر کدام را با یک دستمال خشک کنید. حتما از دستکش استفاده کنید.

سس گوجه فرنگی

برای از بین بردن لکه ظروفی که از جنس مس و برنج هستند، استفاده می‌شود. مقداری سس گوجه‌فرنگی را روی یک دستمال بریزید و آن را به قوری، کتری و ماهیتابه بمالید. آن‌ها طی چند دقیقه، رنگ مسی اولیه‌شان را به دست می‌آورند. سپس با آب گرم آن‌ها را بشویید و با یک حوله خشک کنید.

گلیسیرین

برای پاک کردن قطره‌های شمع استفاده می‌شود. قطره‌های شمع را تا جایی که می‌توانید بکنید. سپس یک پارچه گلوله شده کتان را با گلیسیرین نمدار کنید و آنقدر روی قطره‌های شمع بمالید تا پاک شود.

نشاسته

برای از بین بردن چربی روی فرش استفاده کنید. نشاسته را روی محل مورد نظر بریزید و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه بماند و سپس جاروبرقی بکشید.

لیمو ترش

- برشی از لیمو را در کمی جوش شیرین فرو کنید و روی کابینت بکشید. با یک اسفنج خیس و یک اسفنج خشک سطح کابینت را تمیز کنید. به هیچ وجه لیمو و جوش شیرین را روی سطح کابینت‌های استیل و سنگی مثل مرمر نمالید.

- لیمو را روی سطح تخته‌ای که روی آن گوشت یا هر چیز دیگر را می‌برید، بچکانید. روی سطح تخته را پاک کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس سطح آن را آب بکشید.

آب‌لیمو از به وجود آمدن آهک روی شیر آب جلوگیری می‌کند. برای این کار آب لیمو را روی شیر آب بچکانید و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. سپس آن را با دستمال مرطوب پاک کنید

- وقتی دست‌تان با ماهی تماس داشت، دست‌هایتان را با آب لیمو پاک کنید.

روغن‌های مایع گیاهی خوراکی

- مقداری روغن و یک قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید تا مانده‌های غذا را از ظروف چدنی ببرد. سپس با آب داغ آن را بشویید.

- اگر لکه‌های رنگ روی دستان‌تان ریخته، دست‌هایتان را با روغن‌های گیاهی آغشته کنید و با صابون بشویید.

- گرد و خاک کفش‌تان را با اسفنج نمدار از بین ببرید. سپس یک قطره روغن گیاهی را روی پارچه‌ای نرم بریزید و سطح کفش را به آن آغشته کنید تا خراش‌های ایجاد شده روی کفشتان از بین برود.

- مبلمان چوبی: دو فنجان روغن زیتون را با آب یک عدد لیموترش مخلوط کنید و با دستمال پارچه‌ای، مبلمان را جلا دهید.

سرکه

- با ریختن سرکه داخل راه آب و لوله‌های فاضلاب، آن‌ها را تمیز کنید. بعد از 30 دقیقه، با آب سرد آن را بشویید.

- کف زمین: یک چهارم فنجان سرکه را به یک سطل آب گرم اضافه کنید. این محلول کف زمین را تمیز می‌کند. توجه کنید که سرکه بر روی سنگ مرمر خراش ایجاد می‌کند و سطح چوبی زمین را خراب می‌کند.

- ظروف شیشه‌ای: برای از بین بردن لکه ظروف شیشه‌ای که با دست می‌شویید، یک فنجان سرکه بریزید و با آب بشویید.

نمک

- گل‌های مصنوعی را داخل پاکت کاغذی گذاشته و داخل آن نمک بریزید. پاکت را ببندید و محکم تکان دهید. نمک، کثیفی‌های روی گل را از بین می‌برد.

- قابلمه‌های چرب: مقداری نمک داخل قابلمه چرب بپاشید تا چربی‌های داخل آن را به خودش جذب کند. این روش برای ظروف تفلون و چدنی توصیه نمی‌شود.

برای تمیز کردن فرش می توانید...

- نمک و سرکه : این دو ماده را به صورت خمیر درآورید و روی لکه بریزید. بگذارید تا جذب شود. دستمال مرطوب را روی محل مورد نظر بمالید. بعد از خشک شدن، جاروبرقی بکشید.

- پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه : پراکسید هیدروژن تمیزکننده فوق‌العاده‌ای به خصوص برای لکه‌های پروتئین و خون است. بعد روی محل مورد نظر، آب یا سرکه سفید بمالید.

- جوش‌شیرین و سرکه : پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه کنید. بعد از تمام شدن کف حاصل، یک دستمال را روی فرش بکشید تا سرکه را جذب کند. بگذارید این قسمت خشک شود. با جاروبرقی باقی‌مانده جوش‌شیرین را جمع کنید.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

همشهری

آشپزآنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.