تبیان، دستیار زندگی
حضرت فاطمه علیهاالسلام در میان سایر فرزندان پیامبر اسلام دارای چه ویژگی‌هایی بوده است؟ - شیخ صدوق ابن بابویه - متوفای 381- نقل می‌كند كه امام ششم علیه السلام فرمود: برای فاطمه علیهاالسلام از جانب خدا نُه نام مقرر شده: فاطم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش‌هایی در باره امانت رسول خدا صلی الله علیه و آله


حضرت فاطمه علیهاالسلام در میان سایر فرزندان پیامبر اسلام دارای چه ویژگی‌هایی بوده است؟

- شیخ صدوق ابن بابویه - متوفای 381- نقل می‌كند كه امام ششم علیه السلام فرمود: برای فاطمه علیهاالسلام از جانب خدا نُه نام مقرر شده: فاطمه، صدیقه، مباركه، طاهره، زكیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا علیهاالسلام و هر یك از این نام‌ها از ویژگی خاصی حكایت می‌كند، به راستی او راز و رمز آفرینش است، در حدیث« لولاك» خواسته آفریدگار این است كه جهان هستی طبق روش و منش وجود مقدس پیامبر اسلام كه رحمةٌ للعالمین و جلوه مهربانی ارحمُ الراحمین بر جهانیان است اداره شود و امتداد این امر با وصایت و جانشینی امیرمومنان علی علیه السلام و كمال و ادامه آن به بركت قطب شرافت و محور عظمت، فاطمه زهرا و یازده فرزند ایشان كه درود خدا بر آنان باد خواهد بود. وی در میان فرزندان پیامبر یك شاخص و استثناء و عطیه و تحفه خداوند كارساز بنده نواز بر رسول و امت و همه عالم هستی است كه برای تجلی نور و تولدش مقدماتی چیده شده، با این كه پدرش اشرف مخلوقات و سید كائنات و نخستین فروغ آفریده شده و پاك‌ترین پاكان و مادرش ام‌المومنین واقعی كه از آغاز زندگی، طاهره و پاك بانو لقب داشت ولی به گفته بزرگان حدیث ازامیرمومنان علی علیه السلام: پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: دستور خدای من این است كه چهل شبانه روز از همسر عزیزم جدا باشم، و من مامور ابلاغ به حضرت خدیجه علیهاالسلام شدم تا سوز فراق را تحمل كند و غروبگاه در به روی خود بندد و از دوری همسر نگران نباشد كه این كار امر خدای توانا است. پیامبر صلی الله علیه و آله روزها را روزه‌دار و شب‌ها را بیشتر از همیشه با خدا به راز و نیاز می‌پرداخت و هر روز وقت افطار می‌فرمود: اگر از مسلمانان كسی رسید سر سفره افطار مرا همراهی كند ولی چهلمین روز هنگام افطار بوی خوش فوق‌العاده‌ای به مشام من رسید، حضرت بر خلاف هر روز فرمود: اگر كسی آمد مانع شوید وارد بر سفره افطار نشود كه امروز افطار من مائده آسمانی و میوه بهشتی است و بر دیگری سزاوار نیست: پس از افطار، بی‌درنگ بر حسب فرمان خدایش به سوی خانه رهسپار شد.

شیخ صدوق نقل می‌كند كه امام ششم علیه السلام فرمود: برای فاطمه علیهاالسلام از جانب خدا نُه نام مقرر شده: فاطمه، صدیقه، مباركه، طاهره، زكیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا علیهاالسلام و هر یك از این نام‌ها از ویژگی خاصی حكایت می‌كند، به راستی او راز و رمز آفرینش است، در حدیث لولاك خواسته آفریدگار این است كه جهان هستی طبق روش و منش وجود مقدس پیامبر اسلام كه رحمة للعالمین و جلوه مهربانی ارحم الراحمین بر جهانیان است اداره شود و امتداد این امر با وصایت و جانشینی امیرمومنان علی علیه السلام و كمال و ادامه آن به بركت قطب شرافت و محور عظمت، فاطمه زهرا و یازده فرزند ایشان كه درود خدا بر آنان باد خواهد بود.

در خانه را زد و خدیجه گفت: كیست كه دست به در خانه‌ای می‌كوبد كه جز همسرعزیزم محمد صلی الله علیه و آله و سلّم كسی حق ندارد دست به در این خانه بزند؟ و او، صدای دلنشین همسرش را شنید كه فراق به وصال مبدل گردیده و در همان شب و با آن رژیم خاص زندگی دو انسان پاك و با تناول مائده آسمانی و میوه بهشتی زمینه وجود نازنین فرزند استثنائی و سفارشی كه سرور زنان جهان خواهد بود آماده شد. چون خدیجه ثروت و دارایی كلان خود را پیش پای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم برای پیشرفت آئین اسلام پیشكش كرده بود و روزگار تنگدستی پیش آمده بود زنان قریش و قوم و خویش او از وی فاصله گرفته بودند و خدیجه احساس تنهائی می‌كرد، اما هنگام ولادت فرخنده آن خجسته فرزند، چهار زن بزرگوار به صورت زنان بنی‌هاشم باذن خدا مجسم شده و حضور به هم رسانیدند. حضرت خدیجه علیها السلام از دیدن آنان شگفت زده شد اما آنان گفتند: آرام باش ما را خدای توانا به یاری شما فرستاده و ما خواهران تو هستیم من سارا و این آسیه و دیگری مریم و یكی دیگر كلثوم خواهر حضرت موسی و در خدمت شما هستیم و در آن فضای روحانی، فاطمه علیها السلام پاك و پاكیزه چشم به این جهان گشود و برق نور وجودش همه جا را روشن كرد.

فاطمه علیهاالسلام مادر پیامبر و مادر پدر لقب گرفته است و اوست كه پیامبر صلی الله علیه و آله در حقش فرموده است: اگر زیبایی به صورت فردی و شخصی مجسم می‌شد به صورت زهرا علیهاالسلام بود و اوست كه پیامبر صلی الله علیه و آله بر دست و پیشانی او بوسه می‌زد و مكرر می‌فرمود: پدر قربانش برود كه خشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خدا است.

فاطمه علیهاالسلام مادر پیامبر و مادر پدر لقب گرفته است و اوست كه پیامبر صلی الله علیه و آله و در حقش فرموده است: اگر زیبایی به صورت فردی و شخصی مجسم می‌شد به صورت زهرا علیهاالسلام بود. اوست كه پیامبر صلی الله علیه و آله بر دست و پیشانی او بوسه می‌زد و مكرر می‌فرمود: پدر قربانش برود كه خشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خدا است. آنگاه كه خواستگاران متعدد برای ازدواج با او به خانه پیامبر می‌رفتند پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرمود: منتظر امر پروردگار هستم تا نوبت به علی علیه السلام كه رسید انتظار به پایان رسید و فرمود: اگر علی علیه السلام نبود برای دخترم زهرا علیها السلام همسری مناسب و در شأن او یافت نمی‌شد. در هنگام ازدواج فاطمه علیهاالسلام نیز خطاب به علی علیه السلام فرمود: این امانت خدا و امانت من است و ادامه داد: آفرین بر این دو دریای اخلاق و انسانیت كه به همدیگر رسیدند و دو ستاره فروزان كه نزد هم قرار گرفتند، و فاطمه علیهاالسلام كسی است كه مانند پیامبر و امامان ولایتش بر همگان واجب است و به تعبیر امام ششم او صدیقه كبری است و معرفت و شناخت وی مدار و محور برای پیشینیان بوده است. و در توقیع شریف از امام زمان علیه السلام آمده است كه: مادرم زهرا علیها السلام الگو و اسوه من می‌باشد و امام پنجم حضرت امام محمدباقر علیه السلام هم فرموده‌اند: دوستان در مشكلات و گرفتاری‌ها به ما توسل می‌جویند ما هم به مادرمان زهرا علیهاالسلام توسل می‌جوئیم. امام حسین علیه السلام در یكی از رجزها و شعارهای عاشورا فرموده است: پدرم خورشید درخشان و مادرم ماه تابان و ستاره فروزانی بود كه علی علیه السلام وی را «سَروَرم» خطاب می‌كرد.

امام پنجم حضرت امام محمدباقر علیه السلام هم فرموده‌اند: دوستان در مشكلات و گرفتاری‌ها به ما توسل می‌جویند ما هم به مادرمان زهرا علیهاالسلام توسل می‌جوئیم.

توجهات خاص حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله نسبت به حضرت زهرا علیهاالسلام

- توجه و تعظیم بیشتر رسول خدا فقط رابطه پدر و فرزندی نبود چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم برای همه فرزندان و همه مومنان و دین باوران به گواهی آیات قرآن رئوف و مهربان بوده ولی برای حضرت زهرا علیهاالسلام به فرمان و خواست خدا حساب دیگری باز شده كه تاسیس اساس و بنیانگذاری خط ولایت اهل‌بیت و پناهگاه مردم با ایمان و چراغ پر فروغ هدایت و بیمه كننده آئین راستین اسلام و جدا كننده آن از خلافت‌ها و ریاست‌های دروغین اسلامی باشد. خداوند با در نظر گرفتن سوره هل اتی، قدر، كوثر، آیات تطهیر، ذی‌القربی، مباهله و دیگر آیات زمینه ساز این تعظیم و توجه شایان پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا علیهاالسلام بوده است و آن حضرت پس از نزول آیه تطهیر شش ماه هر روز به در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام می‌آمد و می‌فرمود: درود بر شما اهل‌بیت. هر گاه به مسافرت می‌رفت آخرین كسی كه حضرت با او خداحافظی می‌نمود دختر دلبندش حضرت فاطمه علیهاالسلام بود و موقع بازگشتن از سفر اول به دیدار حضرت زهرا علیهاالسلام می‌آمد و بارها تكرار می‌كرد، فاطمه پاره تن من و مایه دلشادی من است و هر كس او را شاد كند من و خدا را مسرور نموده و هر كه او را آزار برساند مرا و خدا را آزرده است.

امام حسین علیه السلام در یكی از رجزها و شعارهای عاشورا فرموده است: پدرم خورشید درخشان و مادرم ماه تابان و ستاره فروزانی بود كه علی علیه السلام وی را سیدتی و سرور من خطاب می‌كرد.

حضرت فاطمه علیهاالسلام چه مدتی پس از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله زنده بودند؟

- برای یك شخصیت مخالف قدرت و حكومت وقت؛ این بی‌تفاوتی و اختلاف تاریخی امری رایج بوده ولی اهل‌بیت و به ویژه امام ششم تصریح فرموده است كه سوم جمادی الثانی و نود و پنج روز بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت زهرا علیهاالسلام از دنیا رفته است. البته شباهت نوشتار عدد هفتاد و پنج عربی با خط كوفی موجب شهرت دو قول گردیده است، اما، آنچه به نظر می‌رسد كه مطابق واقع باشد، همان روز سوم جمادی الثانی است.

چه حوادثی منجر به بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها شد؟

- مصیبت عظمای رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و پایمال شدن روش درست او و بركناری وصی بر حق و جانشین وی و مصادره فدك و مبارزه بی‌امان او با كودتاگران و اثبات حق و امضا گرفتن و پاره كردن سند و جسارت به او و آتش زدن در خانه و ماندن میان در و دیوار و سقط جنینی كه پیامبر صلی الله علیه و آله پیشاپیش او را محسن نامیده بود همه و همه موجبات ناراحتی و درد و رنج حضرت فاطمه علیها السلام را فراهم آورد. در تاریخ آمده است كه حضرت در پاسخ سلمان كه از او پرسید بیماریت چیست؟ فرمود: غم و غصه مرا دق‌مرگ می‌كند!

توجه و تعظیم بیشتر رسول خدا فقط رابطه پدر و فرزندی نبود چون پیامبر صلی الله علیه و آله برای همه فرزندان و همه مومنان و دین باوران به گواهی آیات قرآن رئوف و مهربان بوده ولی برای حضرت زهرا علیهاالسلام به فرمان و خواست خدا حساب دیگری باز شده كه تاسیس اساس و بنیانگذاری خط ولایت اهل‌بیت و پناهگاه مردم با ایمان و چراغ پر فروغ هدایت و بیمه كننده آئین راستین اسلام و جدا كننده آن از خلافت‌ها و ریاست‌های دروغین اسلامی باشد.

وفات یا شهادت، كدام یك از این دو درست است؟

- زیارتنامه‌هایی كه از معصومان علیهم السلام رسیده شبیه شناسنامه آنان می‌باشد. در زیارتنامه حضرت زهرا علیهاالسلام می‌خوانیم: «السلام علیكِ اَیَتُهَا الصِّدّیقَةُ الشهیدة»؛ درود بر تو ای صدیقه شهیده و در روایت علامه مجلسی در جلد چهل و سوم بحارالانوار صفحه 891 - آمده كه: ضربتی كه بر پهلوی آن حضرت زده شد باعث شد که جنین او سقط شود و در بستر افتاد تا شهید شد. و در روایت دیگر از امام ششم علیه السلام آمده است كه: مادرم زهرا علیهاالسلام از دنیا رفت در حالی كه اثر تازیانه مثل بازوبند در بازویش باقی بود و به طور كلی معصومان فرموده‌اند ما با شهادت از دنیا می‌رویم ‹ما مِنَّا اِلَّا مسمومٌ او مقتولٌ›.

آن حضرت وصیت كرده بود او را شبانه غسل دهند و كفن كنند و به خاك بسپارند؛ چرا؟‌‍!

- هنگامی كه انسان در مبارزه خود به نتیجه زودرس نمی‌رسد با مبارزه منفی به نتیجه گیری طولانی و درازمدت اقدام می‌كند. چون آن حضرت از حاكمیت بیزار بود و حتی آنگاه كه با اصرار و سماجت از همسرش اجازه گرفتند و برای معذرت خواهی و درخواست عفو آمدند فاطمه علیهاالسلام از آنان رویگردان شد و فرمود: من با آنان حرف نمی‌زنم و به شما می‌گویم كه من از آنها ناراضی هستم. او با تیزبینی ولایت احساس می‌كرد مخالفان بعد از آن می‌آیند و با شركت در مراسم تشییع و دفن و نماز شایعه می‌سازند كه ما رضایت زهرا علیهاالسلام را به دست آوردیم این است كه او به همسرش گفت: اگر شما معذورید از عمل به وصیت من اجازه دهید به عباس عموی پدرم و یا زبیر پسردائیم وصیت كنم و حضرت امیر علیه السلام فرمود: خودم به وصیت شما عمل می‌كنم آنگاه حضرت زهرا علیهاالسلام وصیت كرد كه خودت غسل و كفن و نمازم را شبانه مخفیانه انجام بده و به تنهایی مرا به خاك سپار و احدی با خبر نشود.

اهل‌بیت و به ویژه امام ششم تصریح فرموده است كه سوم جمادی الثانی و نود و پنج روز بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت زهرا علیهاالسلام از دنیا رفته است.

چرا قبر حضرت زهرا علیهاالسلام نامشخص است؟

- برای ادامه مبارزه با حاكمیت وقت و محكومیت آنان در طول تاریخ كه مردم بدانند از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم یك دختر بیشتر باقی نمانده بود و برخورد حكومت با آن دختر نیز این چنین بوده است! در حقیقت نوعی اعتراض به تضییع حق ایشان بوده است.

آیا می‌توان از بین قبرستان بقیع و بین محراب و منبر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در مسجد النبی و خانه پیامبر به یكی از آنها كه احتمال وجود قبر حضرت زهرا علیها السلام در آن است اشاره كرد؟

- بین خانه و منبر پیامبر و خانه حضرت زهرا علیهاالسلام و قبرستان بقیع در روایات وارد شده است كه ممكن است قبر آن حضرت در یكی از اینها باشد؛ البته بعضی خانه خود حضرت را برای دفن شبانه و مخفیانه ترجیح داده‌اند و بقیع و آماده سازی چندین قبر یا دسته بندی و حركت قدرتمندان برای نبش قبر و نماز و تشییع و دفن رسمی به سوی قبرستان بقیع و عكس‌العمل تند حضرت امیر علیه السلام برای نامشخص ماندن قبر حضرت بوده است كه البته این راز با كف با كفایت فرزند برومندش حضرت مهدی(عج) مشخص می‌گردد.

گریه‌های حضرت زهرا علیها السلام در سوگ پدر معروف است؛ این همه گریه و ناله و زاری از چه اندوهی ناشی شده است؟

- معصومان هر یك به ویژه حضرت زهرا علیهاالسلام قرآن مجسم بوده و آیات صبر و بردباری را بیشتر از دیگران پیاده می‌كرده‌اند اما باید گریه‌ها و ناله‌های آن حضرت را مبارزه بر این ظلم‌هایی كه در حق او شد تلقی كرد. البته حضرت زهرا علیهاالسلام به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله علاقه ویژه‌ای داشت و از دست دادن پدر برایشان سخت و ناگوار بود، علاوه بر آنچه گفته شد در این مدت اندك به خاطر برخوردهای سخت و خشنی كه با حضرت شد روح و جسم او را تحت فشار شدید قرار داده بودند به همین جهت حضرت واقعاً وضعیت ویژه و دشواری داشتند.

برگرفته ای همراه با تصرف از گفت و گوی عباسعلی كامرانیان با حجت الاسلام والمسلمین عیسی اهری

منبع:

کیهان، 30/4/83

لینک مقالات مرتبط:

- ماجراى فدك

- خطبه حضرت زهرا(س) درمسجد و پاسخ ابوبکر به ایشان

- حمله به خانه حضرت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.