تبیان، دستیار زندگی
فطرت خداجوی انسان به طور ناخودآگاه میل به خوبی‌ها و زیبایی‌ها دارد و قرآن آینه‌ی تمام نمای زیبایی‌ها در عالم خلقت می‌باشد. به همین دلیل هر نفس پاک و جان پالایش یافته‌ای به طور ناخودآگاه گرایش به استماع و تلاوت آیات نورانی قرآن دارد و این در مورد کودکان که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه قرآن را به کودکانمان بیاموزیم؟!


حق فرزند بر پدر و مادر این است که برای او نام نیکو انتخاب کند و او را با ادب و نیکو تربیت کرده و به او قرآن بیاموزد.                                                                                                 امام علی ( علیه‌السلام)


قرآن

فطرت خداجوی انسان به طور ناخودآگاه میل به خوبی‌ها و زیبایی‌ها دارد و قرآن آینه‌ی تمام نمای زیبایی‌ها در عالم خلقت می‌باشد. به همین دلیل هر نفس پاک و جان پالایش یافته‌ای به طور ناخودآگاه گرایش به استماع و تلاوت آیات نورانی قرآن دارد و این در مورد کودکان که مانند لوح سفیدی پاک و درخشان هستند دوچندان می‌باشد.

امّا گاهی از اوقات به دلیل عدم آگاهی ما بزرگ ترها و همچنین عدم درک آیات توسط کودکان در آموزش قرآن به فرزندانمان دچار مشکل می‌شویم و این سوالی است که غالباً خانواده‌ها می‌پرسند: فرزندمان علاقه‌ای به مطالعه‌ی کتاب قرآن خود ندارد. باید چه کار کنیم؟

والدین به عنوان همیار معلم در منزل می‌توانند نقش بسیار مهم و پایداری در ایجاد انس با قرآن داشته باشند. چون از قبل از تولد کودک با او بوده و قرار است تا پایان عمر خود در کنار او باشند. به همین دلیل تأثیری که دانش آموز از خانواده‌ی خود می‌گیرد بسیار پایدارتر از تاثیر وجودی هر کس دیگر است.

همچنین این والدین هستند که تأثیر کلام و رفتار معلم را تثبیت یا خنثی می‌کنند. به همین دلیل نقش والدین در پیشرفت‌های دانش آموزان بسیار حساس و کلیدی می‌باشد.

امید است موارد ساده‌ی زیر بتواند به حل مشکل و تقویت مهارت‌های دانش آموزان در تلاوت قرآن کمک کند:

1) فرزند خود را به مطالعه‌ی روزانه‌ی قرآن عادت دهید. شاید این امکان صبح هنگام به علّت خواب آلودگی بچه‌ها فراهم نباشد اما می‌توانید موقع اذان مغرب فرزند خود را ترغیب نمایید که به همراه شما وضو گرفته ، نماز بخواند و پس از ادای نماز، از روی عبارت‌های قرآنی کتاب خود ـ به عنوان فریضه‌ای که موجب خشنودی خدای مهربان است ـ بخواند.

به فرزندانتان اجازه دهید که شاهد عبادت‌های شما باشند و سعی کنید الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید ؛ زیرا بچه‌ها بیش از اینکه از کلام ما تأثیر بپذیرند ، از رفتار ما می‌آموزند.

تمرین با این شیوه در ابتدای امر ممکن است برای والدین و فرزندان با مشکلاتی به همراه می‌باشد و حتی شاید با مقاومت فرزندتان روبه رو شوید ، اما پس از گذشت مدتی کوتاه باعث پیشرفت‌های چشمگیری در فرزند شما خواهد شد و این توانایی را در آنان ایجاد می‌کند تا آیات جدید قرآنی را نیز به سهولت قرائت کنند

فراموش نکنید که :

بچه‌ها هستند چون آیینه‌ها                                      نقش می‌بندد در آن رفتار ما

2) معانی آیات را برای فرزند خود بیان کنید تا فرزند شما بتواند با آیات الهی ارتباط روحی برقرار کند. یکی از دلایل بی میلی کودکان نسبت به تلاوت قرآن این است که کودکان ما به دلیل بیگانه بودن زبان عربی ، آیات نورانی را جملاتی بی معنا تلقی کرده ، نمی‌توانند از معنی، بهره کافی برخوردار گردند و این وظیفه‌ی ماست که با بیان معانی بلند آیات ، آنان را از این چشمه‌ی جوشان سیراب نماییم.

3) به جنبه‌های التذاذی استماع صوت خوش قرآن توجه کنید. سعی کنید حتی الامکان عبارت‌ها را با صوت و آهنگ دلنشین تلاوت کنید تا فرزندتان از شنیدن آیات قرآن لذّت ببرد.

قصه

4) سعی کنید برای کودکان خود از داستان‌های قرآنی تعریف کنید. تعریف داستان‌های قرآنی ـ قبل از خواب ـ برای شما و کودکتان خوابی آرام و احساسی شیرین و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه خواهد داشت .

5 )کودکان را با آداب قرائت قرآن مانند پاکی و پاکیزگی ، با وضو بودن ، آداب نشستن ، گوش دادن به هنگام شنیدن آیات قرآن و ... آشنا سازید و آنان را نسبت به رعایت این آداب ترغیب نمایید .

6) به هنگام تمرین آیات در منزل ، از خواندن آیات توسط شما و تکرار توسط دانش آموز اجتناب کنید. شیوه‌ی کار باید به گونه‌ای باشد که دانش آموز خود سعی در اکتشاف شکل صحیح قرائت داشته باشد و شما به عنوان راهنما فقط توجه فرزند خود را به حرکت حرفی که اشتباه تلفظ کرده معطوف نمایید تا در تلاش‌های بعدی به شکل تلفظ صحیح کلمه برسد.

تمرین با این شیوه در ابتدای امر ممکن است برای والدین و فرزندان با مشکلاتی همراه ‌باشد و حتی شاید با مقاومت فرزندتان روبه رو شوید ، اما پس از گذشت مدتی کوتاه باعث پیشرفت‌های چشمگیری در فرزند شما خواهد شد و این توانایی را در آنان ایجاد می‌کند تا آیات جدید قرآنی را نیز به سهولت قرائت کنند.

7) رفع برخی از اشکالات به تمرین بیشتر و مرور زمان نیاز دارد. از این رو ، نباید انتظار داشته باشید که همه‌ی اشکالات بلافاصله برطرف شود.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش قرآن در ابتدایی توانایی روخوانی تمام آیات قرآن به طور شمرده می‌باشد، خوب است که فرزند خود را عادت دهید تا هرروز از روی قرآن کامل ، چند آیه را تلاوت نمایند

8 ) از فرزند خود بخواهید که درباره‌ی پیام‌های قرآنی صحبت کرده و مصادیق جدیدی برای آن پیدا کنند.

9 ) از تشویق‌های کلامی و غیر کلامی بهره ببرید. هنگامی که کودک شما سعی در فراگیری قرآن دارد، حتماً شایسته‌ی تشویق و قدردانی است.

10) انجام فعالیت‌های خارج از کلاس مانند تولید آثار هنری در رابطه با آیات مانند نقّاشی ، خطاطی و ...، شرکت در مسابقه‌های قرآنی، تحقیق در رابطه با شأن نزول آیات و ... می‌تواند تأثیر معجزه آسایی بر رفتار و گفتار کودکانمان داشته باشد.

11) حتی الامکان نوار قرآنی قرائت سوره‌ها را تهیه کرده و در منزل به طور مداوم پخش نمایید یا از cd آموزشی قرآن استفاده نمایید.

12) قرائت سوره‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان و ایجاد خودپنداره ی مثبت نسبت به توانایی خود در یادگیری قرآن می‌شود. پس قرائت سوره‌ها را جدی بگیرید .

13) کودکان خود را تشویق به حفظ سوره‌ها کنید. چون حفظ سوره‌ها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس دانش آموز ، باعث تقویت حافظه‌ی دراز مدّت دانش آموزان می‌شود. ضمن اینکه دانش آموزانی که به حفظ سوره مبادرت نمایند در کلاس تشویق می‌شوند که این خود منجر به علاقمندی بیشتر دانش آموز نسبت به قرآن می‌شود.

14) از آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش قرآن در ابتدایی توانایی روخوانی تمام آیات قرآن به طور شمرده می‌باشد، خوب است که فرزند خود را عادت دهید تا هر روز از روی قرآن کامل ، چند آیه را تلاوت نمایند.

بخش قرآن تبیان


منبع :سایت پرسمان قرآنی