تبیان، دستیار زندگی
انسان، از لحظه ای که به دنیا می اید تا آن دمی که از دنیا می رود، در تلاش است که خوش بخت و شادکام باشد. اما این شادکامی چگونه ایجاد می گردد؟.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می خواهم شاد باشم


انسان، از لحظه ای که به دنیا می آید تا آن دمی که از دنیا می رود، در تلاش است که خوش بخت و شادکام باشد. اما این شادکامی چگونه ایجاد می گردد؟.....

شادکامی و روش های ایجاد آن

اگر نگاهی واقع بینانه به دنیای پیرامون خود داشته باشیم به این واقعیت اذعان می کنیم که اکثر افراد جامعه با مسایل و مشکلات عدیده ای مواجه می باشند ولیکن بعضی از آنان با وجود هر گونه مشکل و یا استرسی که دارند، زندگی خود را با شادکامی تجربه می کنند.

راستی آیا تا به حال به تفاوت این دو گروه توجه نموده اید ؟ با اندکی تأمل می توان اذعان نمود که ما انسان ها خوشحالی و شادکامی را مستقیماً از جایی نمی گیریم بلکه با داشتن اعتقادات خاص و تفکرات به خصوص آن را در خود خلق می کنیم؛ به عبارت دیگر شادکامی تا حد زیادی به باورها، اعتقادات و نگرش های ما به حوادث و پدیده های بیرونی و محیطی ارتباط دارد، لذا می توان نتیجه گرفت که امکانات مادی و دنیوی تنها برای شادکامی افراد کافی نیست.

شادکامی، تأثیر مهمی در موفّقیت افراد دارد. افراد شادکام، نگرش خوشبینانه ای نسبت به وقایع و رویداد های اطراف خود دارند و به جای جبهه گیری منفی نسبت به اتّفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از این رویدادها دارند. همچنین انسان های شاد و دارای شخصیت سالم، انسان هایی مسئولیت پذیر و شهروندانی خوب خواهند بود.

در تحقیقی که در زمینه شادکامی و موفقیت افراد انجام گرفت، نشان داده شد که خُلق و خوی خوب (احساسات و شخصیت متعادل)، به طرز قابل ملاحظه ای، سطح امید را در فرد، بالا می برد که در نتیجه، فرد، بهتر می تواند از پس موانع اضطراب آفرین زندگی براید. بنابراین، مشاهده می شود که شادکامی، با شخصیت و روحیه افراد، ارتباط مستقیم دارد. فردی که روحیه شاد دارد، در انجام دادن فعّالیت های روزانه، مثبت اندیشی را سرلوحه فعالیت های خود قرار می دهد و بهتر از دیگران برای مشکلات کوچک و بزرگ، چاره اندیشی می کند. به تعبیری دیگر، شادکامی، زمانی به وجود می اید که انسان، از خود و محیط اطراف خود، احساس رضایت بیشتر داشته باشد.

انسان های شاد و دارای شخصیت سالم، انسان هایی مسئولیت پذیر و شهروندانی خوب خواهند بود

ضمنا میزان شادی و رضایت هر فرد از زندگی، رابطه ای مستقیم با نگرش افراد به زندگی دارد و این بدان معناست که هر چه قدر افراد، از رویداد های پیرامون خود راضی تر باشند، به همان میزان نیز شادترند و اگر این احساس رضایت، کمتر باشد، به همان میزان، احساس رضایتمندی و شادکامی کمتری دارند.

شادکامی و موفقیت همان طور که اشاره شد انسان های شاد و سالم در جامعه متمدّن، انسان هایی مسئولیت پذیر و شهروندانی خوب خواهند بود. هر چه هوش هیجانی (مهارتی ـ اکتسابی) در ما بالاتر باشد، هیجانات و احساسات، به ما بیشتر کمک می کنند تا اطّلاعات مربوط به پایه و اساس سلامتی (یعنی شادی) را جمع آوری و اولویت بندی و پردازش کنیم تا به بهترین شکل از آنها استفاده گردد. کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، با توسّل به مهارت خودشناسی، بیشتر می توانند به ریشه های پنهان شادی یا غم خود، آگاه شوند و آن را مدیریت کنند و طبعاً چنین کسانی به موفّقیت، نزدیک ترند.

شادکامی و روش های ایجاد آن

شادکامی، تأثیر مهمّی در موفّقیت افراد دارد. افراد شادکام، نگرش خوشبینانه ای نسبت به وقایع و رویدادهای اطراف خود دارند و به جای جبهه گیری منفی نسبت به اتّفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از امکانات دارند.

اما چه باید کرد تا شادکامی در ما خلق شود؟

** لیستی از صفات مثبت خود تهیه کنیم و راه های تقویت آن را بیابیم و تجربه کنیم

**  به مصائب و گرفتاری ها و مشکلات زندگی به عنوان آزمایش الهی بنگریم و آنها را به عنوان محکی برای ارزیابی توانایی های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه بدی را پیش بینی نکنیم.

** روزانه افکار منفی خود را با ذکر تاریخ و زمان یاد داشت کنیم سپس برای هر یک از آنها یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله نماییم.

**  از مقایسه خود با دیگران خودداری کنیم و سعی کنیم اهداف و روش زندگی خود را متناسب با شرایط و توان مندی های خودمان انتخاب کنیم.

شادکامی، زمانی به وجود می اید که انسان، از خود و محیط اطراف خود، احساس رضایت بیشتر داشته باشد

** اعتقادات و باورهای سازنده داشته باشیم : هر انسانی بر اساس باورها و جهان بینی خاص خود، مسایل را حل و فصل می کند و به آنها پاسخ می دهد. پس چه بهتر که اعتقادات سازنده را انتخاب و پرورش دهیم. مثلاً باور کنیم که همه انسان ها توانایی لازم برای رسیدن به موفقیت را در اختیار دارند یا باور کنیم که شکست، هرگز وجود ندارد و تنها چیزی که وجود دارد تجربه است.

** در هر لحظه، بهترین کاری را که می توانیم انجام دهیم، همواره در پی این باشیم که بهترین عملکردتان در این لحظه چه می تواند باشد و بر این اساس عمل کنیم.

** در زمان حال زندگی کنیم : بسیاری از ما هرگز زندگی نمی کنیم و همواره به امید زندگی کردن نشسته ایم! برای رسیدن به شادی نباید چشم به راه آینده بود بلکه باید از همین امروز و از همین لحظه لذت برد.

** اولویت های خود را بشناسیم : بر طبق ارزشهایمان زندگی کنیم، اگر می خواهیم در زندگی خود به کمال رضایت و شادکامی برسیم، این کار یک راه بیشتر ندارد. ببینیم چه چیزهایی را بیش از همه می خواهیم ( یعنی عالی ترین ارزش ها در نظرمان چیست) و آن گاه تصمیم قطعی بگیریم که بر اساس معیارهای مورد قبول خود در زندگی عمل کنیم.

فرآوری : مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس ایران، ماهنامه شادکامی و موفقیت همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط :

قهرمان رویاهای خود باش

یادگیری اصول زندگی از طبیعت

از استرس به آرامش

شیوه های کسب شادی و نشاط در زندگی

شاد باشیم و دیگران را شاد کنیم

آیا شاد بودن ژنتیكی است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.