تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی كه مواد غذایی هم وجود دارد كه اختلالاتی در بروز رفتارهای عصبی به وجود می آورد، بد نیست اشاره هم به مواد مضر داشته باشیم؛ موادی كه باید از خوردن آنها اجتناب كرد یا مصرف آنها را به حداقل كاهش داد: *شكلات و پنیرهای كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی


از آنجایی كه مواد غذایی هم وجود دارد كه اختلالاتی در بروز رفتارهای عصبی به وجود می آورد، بد نیست اشاره هم به مواد مضر داشته باشیم؛ موادی كه باید از خوردن آنها اجتناب كرد یا مصرف آنها را به حداقل كاهش داد:

*شكلات و پنیرهای كهنه: سردردهای میگرنی كه 10 درصد از جمعیت جهان را درگیر كرده است و در زن ها شایع تر از مردهاست، در اثر استفاده از شكلات و پنیر های كهنه تشدید می شود. این مواد با دارا بودن آمین های وازواكتیو (فنیل اتیل آمین و تیرامین) این اثر را دارا هستند، بنابراین افرادی كه به میگرن  دچار هستند باید از مصرف آنها اجتناب كنند. همچنین شكلات حاوی ماده ای به نام تئوبرومین است كه محرك اعصاب به شمار می آید.

*شكر و شیرینی ها: كربوهیدارت های تصفیه شده مثل شكر  و شیرینی ها باعث یك آرامش فوری ولی مقطعی و موقتی می شوند و در واقع قند خون را به سرعت بالا برده كه متعاقب آن انسولین بالا می رود و ممكن است قندخون را خیلی پایین تر از مقدار طبیعی بیاورد، كه باعث ملال و خستگی می شود.

*آرد سفید: آردهای سفید و بدون سبوس، به دلیل دارا بودن گلوتن با شدت گرفتن افسردگی در ارتباط است، بنابراین اگر حذف شود بهتر است.

*فراورده های لبنی فرایند شده و غذاهای فرایند شده آماده مصرف: این مواد به دلیل درگیری در عمل فرایندسازی و افزوده شدن مواد نگهدارنده و ادویه جات به آنها، بسیار محرك سیستم عصبی بوده و سلامت دستگاه عصبی را به مخاطره می اندازد. كاهش مصرف این مواد و جایگزینی آنها با غذاهای تازه بسیار توصیه می شود.

*چای و قهوه: این مواد حاوی كافئین  هستند. كافئین هوشیاری را افزایش داده و خستگی را كاهش می دهد. ولی مصرف خیلی زیاد كافئین می تواند منجر به اضطراب و عصبانیت خیلی شدید، تعریق، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا گردد. همچنین می تواند باعث بالا رفتن ترس و تغییر رفتار اجتماعی و اختلال در خواب شود. توصیه می شود كه دفعات مصرف نوشیدنی های حاوی این مواد که شامل چای، قهوه و نوشابه های سیاه است، به 7-6 لیوان رقیق در روز محدود شود. هرگونه كاهش در مصرف كافئین می بایستی به تدریج صورت گیرد، تا خطرات ناشی از عدم مصرف آن تقلیل یابد.

*سوسیس و كالباس و غذاهای چینی: این مواد و سایر غذاهایی كه به آنها طعم دهنده هایی با طعم گوشت یا مونوسدیم گلوتامات(MSG)، فلفل و سایر ادویه جات محرك افزوده می شود و طی فرایند کارخانه ای، چربی های مضر به آنها افزوده می گردد، قادر به تشدید حملات میگرنی هستند.

غذاهای چینی از آن جهت ذكر شد كه سندرمی دقیقا با همین نام وجود دارد به نام " سندرم رستوران چینی" كه به دلیل افزودن مونوسدیم گلوتامات به غذاهای چینی (چیزی كه طعمی شبیه به گوشت ایجاد می كند) باعث ایجاد سردردهای میگرنی می گردد. بنابراین افرادی که سابقه میگرن دارند بهتر است در مصرف اینچنین غذاهایی احتیاط كنند.

*چاقی: رژیم های كاهش وزن نادرست (بسیار كم چربی) باعث می شوند كه استفاده از پیش ساز سروتونین دچار اختلال شده و مقدار آن در بدن كاهش یابد كه زمینه ساز ابتلا به افسردگی است. همچنین افرادی كه از رژیم های غیراستاندارد استفاده می كنند در به خاطر سپردن اطلاعات جدید دچار مشكل می شوند، بنابراین توصیه ما این است كه اگر قصد كاهش وزن دارید حتما با یك متخصص در زمینه تغذیه مشورت كنید.


* مطالب مرتبط :

- غذاهای تقویت کننده حافظه(1)

- غذاهای تقویت کننده حافظه(2)

- نقش لسیتین در مبارزه با فراموشی و تقویت حافظه

- پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش

- درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(1)

- درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(2)

- مواد غذایی استرس زا

- مواد غذایی کاهش دهنده استرس

- تغذیه مناسب برای رفع خستگی

- برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

- مطالبی درمورد استرس و اضطراب

- مطالبی در مورد افسردگی و بیماری های روانی

- مطالبی در مورد آرامش و عصبانیت

- میگرن و تغذیه

صدف كوه كن- کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.