تبیان، دستیار زندگی
یران» « خانه عکاسان ایران» در 23 شهریور سال 1373 با هدف تحکیم و تقویت مبانی فرهنگ و ارتقا کیفی هنر عکاسی و سواد بصری، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان و برانگیختن ذوق عکاسی در افراد علاقم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« خانه عکاسان ایران»

« خانه عکاسان ایران» در 23 شهریور سال 1373 با هدف تحکیم و تقویت مبانی فرهنگ و ارتقا کیفی هنر عکاسی و سواد بصری، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان و برانگیختن ذوق عکاسی در افراد علاقمند جامعه، فعالیت خود را آغاز کرد.

این مرکز با برخورداری از معاونتهای فرهنگی، آموزش و پژوهش ، تولید و دفاتر ستادی چون روابط عمومی و بین الملل ، دفتر کودکان  و نوجوانان و خود کفائی ، مجری فعالیتهای فرهنگی - هنری مرتبط با اهداف یاد شده می باشد.


( معاونت فرهنگی)

نمایشگاهها ، مسابقات و جشنواره ها ، انجمنها و مجامع و مرکز خدمات رایانه ای ، از  زیر مجموعه های این معاونت می باشد.


( نمایشگاهها)

خانه عکاسان ایران ، اولین مکان دائمی و مستمر نمایشگاهی عکس در کشور است . برپائی نمایشگاههای دائمی از عکاسان ایرانی و خارجی در این محل و نمایشگاههای سیار در مراکز فرهنگی - هنری تهران و شهرستانها از فعالیتهای این بخش می باشد. تالارهای مختلف « خانه» با ظرفیت نمایش یک صد قاب ، زمینه مناسبی برای برپایی نمایشگاههای عکس عکاسان حرفه ای ، آماتور و مراکز متقاضی برپایی نمایشگاه عکس می باشد.


( نشست های عکاسی)

گردهمائی و نشست علاقمندان به هنر عکاسی در طول برپایی نمایشگاههای« خانه»، ارتقاء سواد بصری و آشنایی با عکاسان و هنرمندان معاصر را به همراه دارد.


( مسابقات و جشنواره ها )

بر پایی هفت دوره جشنواره سراسری و بین المللی عکس کودک و نوجوان سوره و سه دوره مسابقه سالانه عکاسی، تجربه ای ارزشمند در راستای اهداف « خانه» به شمار می آید.

این بخش از « خانه» با انتقال تجربیات و اطلاعات خود ، بستر مناسبی را برای برپا کنندگان مسابقات و جشنواره های عکس فراهم آورده است.


(ایستگاههای عکاسی)

محلی برای اولین تجربه عکاسی، و پلی است بین کودکان و نوجوانان و دنیای نور و تصویر، ایستگاههای عکاسی به دو دسته ثابت و سیار تقسیم می شود که نوع ثابت آن در محل نمایشگاههای « خانه عکاسان ایران » و سیار آن در مراسم ملی - مذهبی و مکانهای فرهنگی بر پا می گردد.

در این ایستگاهها ، کودکان و نوجوانان کمتر از 17 سال زیر نظر مربی به طور رایگان اقدام به عکاسی می کنند.

تجربه برپایی ایستگاههای عکاسی با موضوعات مختلف ، زمینه مساعدی برای ارائه این حرکت فرهنگی در جامعه، از سوی مراکز مختلف می باشد.


( مرکز خدمات رایانه ای )

سایت سبز، امکانات لازم را برای خدمات رایانه ای اعم از اسکن، پردازش ، ارسال و دریافت عکس و دیگر موارد مرتبط را برای عکاسان ، خصوصاً عکاسان حرفه ای فراهم کرده است . همچنین سایت سبز با آدرس


WWW.IranIPC.com

ضمن اطلاع رسانی در مورد « خانه» ، به نمایش همزمان نمایشگاههای « خانه» اقدام کرده است . وEmail:IPC@IranIPC.com آماده دریافت نقطه نظرات خانواده هنر کشور، در ارتباط با فعالیتهای مختلف « خانه» می باشد.


( دفتر کودکان و نوجوانان)

محلی برای بروز استعدادهای بالقوه کودکان و نوجوانان که از دو بخش انجمن عکاسان فردا و ایستگاههای عکاسی تشکیل شده است .


( کتابخانه)

انگیزه تشکیل این کتابخانه ، دسترسی آسان به کتب تخصصی و مرتبط با هنر عکاسی، برای اساتید ، دانشجویان و علاقمندان به این رشته هنر ، بوده است .

«خانه» امید دارد در آینده نزدیک، با ارتقاء کمی و کیفی کتب خود و ارتباط وسیع با کتابخانه های داخل و خارج کشور ، سعی دارد زمینه مساعدی را برای دستیابی علاقمندان به اطلاعات تخصصی عکاسی فراهم سازد.


( انجمن عکاسان فردا)

ایجاد بستر مناسب برای جذب و هدایت نوجوانان مستعد و شناسایی تواناییهای نهفته در این گروه پر نشاط ، انگیزه ای قوی برای تشکیل انجمن عکاسان فردا شد.

انجمن عکاسان فردا با برنامه های متنوعی از قبیل تشکیل جلسات در زمینه های مختلف مربوط به هنر عکاسی، سفرهای گروهی ، برپایی نمایشگاههای انفرادی و گروهی و .. پایگاه آن دسته از نوجوانانی است که به هنر عکاسی عشق می ورزند ؛ « خانه عکاسان ایران» تلاش می کند تا این گروه  را برای ورود به جامعه عکاسی آماده نماید.


( معاونت آموزش و پژوهش )

آموزش ، کتابخانه و دفتر مطالعات عکاسی از بخشهای فعال این معاونت می باشد.


( آموزش)

اعتقاد به آموزش به عنوان یکی از مبانی ارتقاء دانش در تمامی علوم، موجب تشکیل کلاسهای آموزش « خانه» شده است . این بخش ، تلاش می کند با استفاده از تجارب علمی اساتید و ترکیب آن با فن آوری جدید، کلاسها را با شیوه ای نوین و در عالی ترین سطح بر پا کند.

آموزش مکاتبه ای از برنامه ریزیهای آینده این بخش است .


(دفتر مطالعات عکاسی)

جمع آوری و تمرکز اطلاعات نظری از نیازهای اولیه تحقیق و پژوهش است . دفتر مطالعات عکاسی با وظیفه گردآوری و ساماندهی اطلاعات کاربردی و پاسخگویی به متقاضیان تشکیل شده است .


( معاونت تولید)

این معاونت با هدف ارائه خدمات به اعضا و افراد مرتبط با « خانه» تشکیل شده و خود کفائی این مرکز در زمینه اجرای فعالیتهای فرهنگی از وظائف مهم آن به شمار می آید.

انتشارات ، لابراتوارهای رنگی و سیاه و سفید، آژانس عکس و استودیو عکاسی از فعالیتهای خدماتی این معاونت می باشد.


( انتشارات)

انتشارات«خانه عکاسان ایران» به منظور جاودانه کردن آثار هنرمندان عکاس و افزایش سواد بصری جامعه، اقدام به چاپ آثار عکاسی در قالبهای مختلف از جمله کتاب ، کارت پستال، کاتالوگ ، پوستر و ... کرده است .

کلیه مراحل اجرایی انتشارات اعم از طراحی ، صفحه آرائی ، نظارت و چاپ ، توسط همین بخش صورت می گیرد.


( آژانس عکس)

آژانس عکس« خانه عکاسان ایران» در مرحله اول فعالیت خود ، عملیات ساماندهی و رایانه ای کردن آثار موجود در« خانه» را پیش رو داشته است ، این آرشیو با برخورداری از آثار منحصر به فرد عکاسان حرفه ای در زمینه هایی چون: جنگ تحمیلی، شخصیتهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی ، جاذبه های طبیعی ایران، ابنیه تاریخی ، فرهنگی و .. آمادگی دارد ضمن حفظ و نگهداری آثار هنرمندان عکاس ، نسبت به بازاریابی و فروش این آثار درداخل و خارج از کشور اقدام نماید، این آژانس همچنین با برخورداری از تجربه عکاسان حرفه ای متعدد ، نسبت به انجام پروژه های عکاسی اعم از صنعتی و تبلیغاتی اقدام می کند.


( خود کفائی)

فعالیتهای درآمدزا در محدوده اهداف « خانه عکاسان ایران» ، با توجه به توانایی بخشهای زیر مجموعه « خانه» به منظور تقویت بهینه امور فرهنگی ، از وظایف این بخش محسوب می شود.


( لابراتوارهای رنگی و سیاه وسفید)

« خانه عکاسان ایران» با برخورداری از لابراتوارهای تخصصی رنگی وسیاه وسفید ، طی مراحل مختلف با کنترل کیفیت و نظر سنجی از مراجعین ، مکانی مناسب برای ارائه خدمات به عکاسان حرفه ای و دوستداران کیفیت عکس می باشد.


( فروشگاه لوازم و تجهیزات عکاسی)

نیاز به مرکزی دور از غوغای بازار ، مطمئن و آشنا به روحیات هنرمندان عکاس، « خانه» را مصمم به تشکیل یک فروشگاه لوازم و تجهیزات عکاسی کرد. این فروشگاه شرایط ویژه ای را جهت ارائه ملزومات عکاسی به عکاسان حرفه ای ، اساتید و دانشجویان رشته عکاسی مهیا کرده است.


( استودیو عکاسی)

فضایی مناسب جهت استفاده علاقمندان با تجهیزات حرفه ای ، اعم از دوربین قطع بزرگ، کوچک، متوسط ، دیجیتالی و سایر ملزومات حرفه ای مهیا شده است .


( روابط عمومی و امور بین الملل)

انعکاس رویدادها و اخبار بخشهای مختلف، نظر سنجی و انعکاس نظرات مخاطبین و برقراری ارتباط بخشهای مختلف « خانه عکاسان ایران» با خارج از مجموعه، از اهم وظایف این بخش به شمار می آید.