تبیان، دستیار زندگی
یکی از شیوه های پیشگیری از تحریک جنسی ، خودداری والدین از انجام دادن عمل جنسی در برابر دیدگان فرزندان است که از دوران نوزادی تا سنین نوجوانی وبعد از آن را شامل می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریک جنسی فرزند ،ممنوع!


پیشگیری هر مسئله ای از درمان ومداوای آن ساده تر وکم هزینه تر می باشد ؛ در تربیت جنسی نیز این اصل  رعایت شده ، و به خاطر مشکلات تربیتی واجتماعی فراوان آن با حساسیت بیشتری به این موضع نگاه شده است.


فرزندتان را تحریک جنسی نکنید

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِیَسْتَْذِنكُمُ الَّذِینَ مَلَكَتْ أَیْمَانُكمُ‏ْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُواْ الحُْلُمَ مِنكمُ‏ْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ  مِّن قَبْلِ صَلَوةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَكُم مِّنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِن بَعْدِ صَلَوةِ الْعِشَاءِ  ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ  لَیْسَ عَلَیْكمُ‏ْ وَ لَا عَلَیْهِمْ جُنَاحُ  بَعْدَهُنَّ  طَوَّافُونَ عَلَیْكمُ بَعْضُكُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ  كَذَالِكَ یُبَینِ‏ُّ اللَّهُ لَكُمُ

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا این سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیّت به یكدیگر خدمت نمایید). این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏كند، و خداوند دانا و حكیم است! (نور،58)

پیشگیری هر مسئله ای از درمان ومداوای آن ساده تر وکم هزینه تر می باشد ؛ در تربیت جنسی نیز  این اصل  رعایت شده و به خاطر مشکلات تربیتی واجتماعی فراوان آن ، با حساسیت بیشتری به این موضع نگاه شده است .  در اسلام ،به جهت حساسیت « بهداشت جنسی » ، دستورات زیادی به پیروان خود داده است . این دستورات عباتند از :

خوداری از انجام دادن عمل جنسی در برابر فرزندان

یکی از شیوه های پیشگیری از تحریک جنسی ، خودداری والدین از انجام دادن عمل جنسی در برابر دیدگان فرزندان است که از دوران نوزادی تا سنین نوجوانی وبعد از آن را شامل می شود .

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِیَ امْرَأَتَهُ وَ فِی الْبَیْتِ صَبِیٌّ مُسْتَیْقِظٌ یَرَاهُمَا وَ یَسْمَعُ كَلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِنْ كَانَ غُلَاماً كَانَ زَانِیاً أَوْ جَارِیَةً كَانَتْ زَانِیَةً « قسم به آن که جانم در دست اوست اگر مردی با همسرش هم آغوش شود ودر خانه ، کودکی بیدار باشد وآنها را ببیند وصدا ونفس آنها را بشنود ، هیچ گاه رستگار نمی شود اگر پسر باشد زنا کار واگر دختر باشد، زانیه می شود » (وسایل الشیعه،ج، 20 ،ص133).

مشاهده بوسه ودر آغوش کشیدن والدین از سوی کودک ، ابتدا سبب جلب توجه وی می شود وسپس به عکس العمل ، تمایل پیدا می کند وبعد خودش می خواهد شخصاً در این باره چیزی بداند . فقدان حیا پدر ومادر وانجام دادن رفتار های معمولی (مانند بوسیدن ، در آغوش گرفتن و... در برابر دیدگان ) ، سبب تمایل جنسی بیش از وقت در کودک می شود . وقتی که پدر و مادر در یک رختخواب در کنار کودک می خوابند . نتیجه اش بلوغ جنسی زود رس وتمایل جنسی فوق العاده زیاد است که تغییرات تکامل روحی بدان مربوط می شود (روانشناسی جنسی ، ص37).

والدین می بایست با تدابیری ، رختخواب کودک را آرام آرام از اتاق خودشان جدا نمایند ؛ این کار بهتر است از حدود یک سال ونیمی شروع کنند ، تا پس از دوسالگی فرزندشان قادر باشد که مستقل در اتاق دیگر بخوابد

بعضی از والدین از این که کودکشان تنها ویا در تاریکی به سر برد ، نگران هستند ؛ دُبس(1362) در این بار ه این گونه می گوید :

بیدار بودن و پیوسته کسی در کنار خود دیدن یا بیدار بودن ودیدن نور دو وضعی است که نباید کودک را بیش از اندازه به آن عادت داد ، وگر نه دیگر تحمل نخواهد کرد که در تاریکی یا تنهایی بیدار بماند . هرگاه برعکس ، از همان هفته اول ، غالباً تنهایش بگذاریم و شب نیز گاه گاه و پیش از آن که این اوضاع تشخیص دهد او را در تاریکی قرار دهیم چه بسا این حرکات و سکنات ناشی از ترس که فکر بسیاری از پدران و مادران جوان را به خود مشغول داشته است پیش نخواهد آمد(ص56).

اجازه گرفتن فرزندان برای ورود به اتاق والدین

فرزندتان را تحریک جنسی نکنید

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا این سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید  (نور،58).

مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْحَلَبِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع الرَّجُلُ یَسْتَأْذِنُ عَلَى أَبِیهِ قَالَ نَعَمْ قَدْ كُنْتُ أَسْتَأْذِنُ عَلَى أَبِی وَ لَیْسَتْ أُمِّی عِنْدَهُ إِنَّمَا هِیَ امْرَأَةُ أَبِی تُوُفِّیَتْ أُمِّی وَ أَنَا غُلَامٌ وَ قَدْ یَكُونُ مِنْ خَلْوَتِهِمَا مَا لَا أُحِبُّ أَنْ أَفْجَأَهُمَا عَلَیْهِ وَ لَا یُحِبَّانِ ذَلِكَ مِنِّی السَّلَامُ أَصْوَبُ وَ أَحْسَنُ «محمد بن حلبی از امام صادق(ع) پرسید از این که انسان برای وارد شدن بر پدرش باید اجازه ازاو بگیرد ؟ امام (ع) بله، من هم برای ورود بر پدرم اجازه می گرفتم ، در حالی که مادرم فوت کرده بود وپدرم همسری اختیار کرده بود ومن نوجوان بودم . شاید آنها در خلوتشان رفتاری داشته باشند که دوست ندارند آنها را در آن حین ، غافلگیر کنم وآنها هرگز این رفتار مرا دوست ندارند . درست ، اجازه گرفتن وسلام کردن است  (کافی کلینی ،  محمدج : 5 ص : 529).

اگر کودکان در سنین پایین ،ارتباط جنسی بزرگسالان را ببیند ( که این اتفاق ، به خاطر اعتقاد بزرگ ترها بر این که کودکان ، هیچ چیز جنسی را نمی توانند بفهمند،پیش می آید ) ، آنها هیچ تعبیری برای این عمل ندارند، جز این که عمل جنسی را نوعی سوء رفتار یا تجاوز ، تصور کنند ، یعنی آن را به عنوان یک امر سادیسمی می فهمند. روان کاوان ، نشان داده است که شکل گیری چنین تفکری در کودکی ، زمینه مساعدی را برای ایجاد تمایلات سادیسمی در بزرگ سالی ایجاد می کند(تربیت جنسی ،ص117).

خوداری از لخت شدن در برابر کودکان یا لخت کردن آنها

لخت شدن در برابر کودکان ، از دو جهت تأثیر نامطلوبی بر آنها دارد : از یک طرف ، حیای آنها از بین می برد واز طرف ، دیگر باعث تحریک جنسی کودکان می شود . این مسئله ، در مورد لخت کردن کودکان ودیدن عورت آنها نیز مطرح است (تربیت جنسی ،ص117).

اگر کودکان در سنین پایین ، ارتباط جنسی بزرگ سالان را ببیند  آنها هیچ تعبیری برای این عمل ندارند ، جز این که عمل جنسی را نوعی سوء رفتار یا تجاوز ، تصور کنند ، یعنی آن را به عنوان یک امر سادیسمی می فهمند

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَدْخُلِ الرَّجُلُ مَعَ ابْنِهِ الْحَمَّامَ فَیَنْظُرَ إِلَى عَوْرَتِهِ وَ قَالَ لَیْسَ لِلْوَالِدَیْنِ أَنْ یَنْظُرَا إِلَى عَوْرَةِ الْوَلَدِ وَ لَیْسَ لِلْوَلَدِ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى عَوْرَةِ الْوَالِدِ وَ قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّاظِرَ وَ الْمَنْظُورَ إِلَیْهِ فِی الْحَمَّامِ بِلَا مِئْزَرٍ«مرد نباید پسرش را با خود به حمّام ببرد تا به عورت او نگاه کند ، وفرمود : والدین حق ندارند به عورت فرزندشان نگاه کنند و فرزندان ، حق ندارند به عورت والدین خود نگاه کنند » وهم چنین فرمود پیامبر لعنت کرد فردی را که به عورت کسی نگاه می کند وکسی راکه بدون پوشش در حمّام است و دیگران ، عورت اورا می ببینند.  (کافی ، ج  6 ،ص503).

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

قرآن /کافی کلینی ،  محمد

وسایل الشیعه ، حرعاملی/بحار الانوار، مجلسی ،/من‏لایحضره‏الفقیه صدوق.(1413ه.ق).

غررالحکم کلمات امیرالمؤمنین (ترجمه محمد علی انصاری)

فیض کاشانی نویسنده  بهشتی ،محمد

روان شناسی بلوغ وتربیت جنسی کودکان ونوجوانان، آلفسون ،ویلیام ،ترجمه شاهلویی وهمکار

تربیت جنسی از منظر فرآن وحدیث، نویسنده علی نقی فقیهی

روانشناسی جنسی کا چتکوف و همکاران

مطالب مرتبط :

پسرهایی با تصور «دختر»بودن

خطری تهدیدش می کند

محتوای لازم برای آموزش جنسی

مرضی حاصل تنهایی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.