تبیان، دستیار زندگی
زین الدین زیدان بازیکن تیم ملی فرانسه یک بار دیگر بهانه ای شد برای گره خوردن ورزش و سیاست.در این سال ها چند اتفاق رخ داده بود که سیاستمداران ایرانی یا مستقیماً و یا در حاشیه به حوزه فوتبال ورود کرده و درباره آن اظهارات شگفت انگیزی داشته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه، فوتبال و سیاست

رویانیان-پرسپولیس

پایان هر انتظار طولانی و سختی همیشه همراه با اتفاقات امیدوار کننده و شیرین نیست. درست در روزی که خداحافظی حبیب کاشانی با پرسپولیس نوید روزهای آرامش بخش تیم نگون بخت پرسپولیس را به هواداران میلیونی اش می داد هیات مدیره ای که پروسه طولانی معرفی اش خطر حذف از آسیا را برای پرسپولیس در پی داشت معرفی شد و انتخاب یک مدیرعامل بی اطلاع از ورزش دیگر برای یک تیم محبوب و مردمی از سوی وزیری که شاید اگر خودش ورزشی بود رای اعتماد نمی گرفت (!) عجیب نبود اما تلخ ....

رزومه کاری ...

طی شدن تدریجی پله های ترقی در پرونده کاری سرتیپ پاسدار محمد رویانیان به وضوح به چشم می خورد. او ابتدا در سال 1361 به عضویت کمیته بسیج شهرستان نور درآمد و پس از بر عهده گرفتن مدیریت کمیته با ادغام شهربانی و کمیته، فرماندهی انتظامی نور را بر عهده گرفت و سپس اولین فرمانده پلیس 110 و رئیس مرکز فوریت های پلیسی شد.

فرماندهی پلیس راه، ریاست راهنمایی و رانندگی و رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت سمت های بعدی رویانیان بودند. او حالا با حفظ آخرین سمتش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز شده و بعید نیست روند صعودی را در ورزش هم ادامه دهد و به زودی به ریاست فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برسد! شایعه جانشینی علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی توسط او  در سال 88 مرتب به گوش می رسید.

علاقه به ورزش؟

رویانیان با بیان جمله «هر کجا حکم کنند می روم» نشان داد اصولاً علاقه عامل مهمی برای گرفتن یک پست نیست و قطعاً علاقه هایی که پس از گرفتن پست به دست می آیند ماندگارترند! رویانیان چند سال قبل و در مصاحبه ای تلویزیونی از علاقه به ورزش کونگ فو خبر داد و هیچ اسمی هم از فوتبال به میان نیاورد اما اصلاً بعید نیست او هم مثل کفاشیان پس از چند سال رفته رفته به این رشته پرمخاطب علاقه مند شود! البته در دومین مصاحبه اش پس از مدیرعاملی خاطره بازی با حسین فرکی در زمین خاکی را برای نخستین بار مطرح کرد.

دوشغله است؟

مدیریت ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت به خودی خود شغلی حساس و زمانبر است و به این دلیل مدیر این ستاد هر چند روز یکبار در گفت و گو با رسانه ها به تبیین آخرین اتفاقات این حوزه می پردازد. حال سوال این جاست که آیا رویانیان وقت کافی برای اداره پرسپولیس و حواشی پرتعدادش را دارد؟ البته اجرا نشدن قانون دوشغله ها در باشگاه پرسپولیس چندان عجیب نیست! به یاد بیاورید که مدیرعامل سابق این باشگاه یک «معلم ساده» بود.

حواشی

شاید اساسی ترین فاکتور مدیریت بر تیمی که چندین میلیون هوادار دارد توانایی کنترل حاشیه ها باشد. در چنین شرایطی مدیری که به حواشی دامن بزند قطعاً مدیر موفقی نخواهد بود. رویانیان منهای حواشی مربوط به استعفایش از راهنمایی و رانندگی و البته حواشی مرتبط با اظهارنظرهای تندش در جریان حوادث پس از انتخابات چندان مدیر حاشیه سازی نبوده اما معلوم نیست روی صندلی مدیریت پرسپولیس و در مواجهه با مخاطبان فراوان و روزنامه های ورزشی زیاد که خط قرمزهای کمتری هم دارند بتواند کم حاشیه به کار ادامه دهد.

رویانیان-پرسپولیس

پاپاراتزی ها منتظرند!

فوتبال در هر سنی و از هر قشری مخاطب دارد. شاید کمتر کسی از ماجرای روضه خواندن رویانیان در جمع تعداد کثیری از مدیران زیردستش خبر داشته باشد و شاید کمتر کسی بداند کسی که سال ها جامه مدیریت راهنمایی و رانندگی را بر تن کرده در مقطعی هر روز ماشینش را در پیاده رو پارک می کرده! اما قطعاً از این پس هر اشتباه جالب یا به تعبیری همان سوتی خودمان از رویانیان می تواند تیتر یک روزنامه ورزشی و نقل محافل فوتبالدوستان شود.

اولین مصاحبه ها

اولین مصاحبه های رویانیان بعد از دریافت حکم مدیرعاملی پرسپولیس به اندازه حال و روز امروز این تیم ناامید کننده بود! او ابتدا از علاقه به خدمت برای جوانان سخن به میان آورد و در ادامه برای اثبات تسلطش به اوضاع امروز فوتبال و البته اثبات علاقه وافر ایرانیان به فوتبال تلاش کرد نام چند تیم پرطرفدار لیگ برتر را ببرد. او از شموشک نوشهر و استیل آذین تهران نام برد! و نام تقریباً تمام باشگاه های پرطرفدار فوتبال ایران را از قلم انداخت! رویانیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت آینده استیلی گفت: «اول اجازه بدهید استیلی را بشناسم!» البته در مصاحبه های روزهای بعدش کمی بهتر شد و حتی به کری خواندن برای رقبا پرداخت.

مردی از جنس پیشینیان!

یکی از عوامل مهم نارضایتی هواداران پرسپولیس از کاشانی بها دادن بیش از حد او به بوقچی های باشگاه و به پا داشتن سنت «بوقچی درمانی» به هنگام ناکامی های تیم بود. علیرغم استعفای تعدادی از مشاوران و معاونان باشگاه که بیشترشان از خویشاوندان سرپرست بودند (!) مدیران روزنامه پرسپولیس برخلاف استعفای قبلی کاشانی قصد تعطیل کردن روزنامه شان را ندارند و به جای آن هر روز جمله ای با فونت بزرگ در خوشامدگویی به رویانیان را روی جلد می برند! علاوه بر این بوقچی های باشگاه در اولین جلسه بازدید رویانیان از باشگاه پرسپولیس او را به شدت با لقب «سردار پرسپولیسی» تشویق کردند و گفتند آدم ها می آیند و می روند و «ما» می مانیم! تا اینگونه آب پاکی را روی دست هواداران بریزند که قرار نیست تغییر خاصی در شیوه اداره باشگاه مجبوبشان رخ دهد. رویانیان هم در همان روز خودش را از جنس کاشانی دانست، اما ای کاش رویانیان بداند که خود کاشانی هم در آخرین روز اقرار کرد که پایان راه مدیریت او هر جایی بود جز بهشت ...!

اولین اقدامات

برای ارزیابی عملکرد رویانیان در مسند مدیرعاملی پرسپولیس فعلاً به زمان نیاز است اما یکی از اولین اقدامات او پس از مدیرعاملی تیم محبوب پایتخت هدیه دادن کارت هدیه های 500 هزارتومانی به بازیکنان پرسپولیس بود! این کار البته او را نزد بازیکنان محبوب خواهد کرد اما هزینه این کارت ها قطعاً از حساب شخصی خود او پرداخت نشده و بی تردید چنین هدیه ای از «حق مردم» به بازیکنانی که هنوز مدت زیادی از باخت بدشان به استقلال سپری نشده چیزی برای شنونده خبر به ارمغان نمی آورد جز بهت و حیرت!

بخش ورزشی تبیان


منبع: تمشاگر