تبیان، دستیار زندگی
برای اهالی سیاست گویا فوتبال جذابیت کمتری از شغلشان ندارد. بارها در خبرها شنیدیم و خواندیم که در مهمترین جلسات و دیدارها سیاستمداران، برنامه های خود را لغو کرده اند تا فوتبال تماشا کنند. شاید آخرین مورد آن تق و لق شدن نشست های پارلمان اروپا به هنگام برگزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهالی سیاست و فوتبال


برای اهالی سیاست گویا فوتبال جذابیت کمتری از شغلشان ندارد. بارها در خبرها شنیدیم و خواندیم که در مهمترین جلسات و دیدارها سیاستمداران، برنامه های خود را لغو کرده اند تا فوتبال تماشا کنند. شاید آخرین مورد آن جام جهانی 2010 و حضور مسئولین و رئیس جمهورهای کشور های مختلف بوده باشد.


اوباماو

اظهارها و موضع گیری های سیاسیون فوتبال هم در نوع خود جالب توجه است. ساپاته رو نخست وزیر اسپانیا خود را بارسلونی می داند. رئیس جمهوری برزیل از استرس بالا؛ هنگام دیدن بازی اخیر تیم ملی این کشور در برابر حریفان سخن می گوید و از اضافه وزن رونالدو شاکی است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بازی های تیم ملی کشورش را از نزدیک می بیند و حتی به وزرایش دستور داده برای حمایت از تیم ملی کشورشان به ورزشگاه ها بروند.

رایس وزیر خارجه ایالات متحده  می گوید که در فوتبال مهارت زیادی ندارد اما می تواند تشخیص دهد که یک تیم چه زمانی از همه پتانسیل اش بهره نمی برد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت های فوتبالی اش گفت که دوست دارد ببیند که تیم ملی فوتبال ایالات متحده خوب بازی می کند. او اضافه کرد با اینکه در فوتبال بسیار ناشی است اما این را می داند که تیم ملی کشورش می تواند بسیار بهتر بازی کند تا در همان دور اول بازی ها از جام جهانی خداحافظی نکند.

تیم ملی ایران در سال 84  در حضور رئیس جمهوری وقت در ورزشگاه آزادی بحرین را با یک گل شکست داد تا در آخرین روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری جشن ملی صعود را برگزار کند. خاتمی پس از سال ها انتظار به ورزشگاه آمد تا اولین رئیس جمهوری باشد که برای دیدن یک بازی ملی به آزادی می آید. او در آخرین تمرین تیم ملی پیش از بازی با بحرین هم به تمرینات تیم ملی رفت و با آنها عکس یادگاری گرفت. اما جانشین خاتمی؛ یعنی محمود احمدی نژاد پا را از این هم فراتر گذاشت و با معاونش در یکی از تمرینات تیم ملی حضور یافت، لباس ورزشی پوشید و به میرزاپور پنالتی زد تا گلزنی را در مستطیل سبز چشیده باشد.

احمدی نژاد اما پیش از سفر تیم ایران به آلمان، اعضای این تیم را به حضور پذیرفت و به آنها توصیه کرد اگر می خواهند از گروه خود صعود کنند، ایرانی فوتبال بازی کنند. رئیس جمهوری به بازیکنان تیم ملی وعده داد اگر به دور دوم صعود کنند، به آلمان سفر می کند تا بازی های آنها را از نزدیک تماشا کند. اعضای تیم ملی هم در مقابل پیراهن شماره 24 تیم ملی را به طور نمادین به احمدی نژاد هدیه دادند. اما دیگر سیاستمداران ایران هم علاقه کمی به فوتبال ندارند. پس از حضور احمدی نژاد چهره های فراوانی توانستند در عرصه ورزش به خصوص فوتبال حضور پیدا کنند.

حمیدرضا آصفی،حبیب کاشانی، علی سعیدلو ، علی آبادی و ...... توانستند در عرصه ورزش عرضه اندام کنند.

قدرت الله علیخانی نماینده فراکسیون اقلیت مجلس هم پس از سفر به آلمان از نارضایتی ملی پوشان از اختلافات موجود میان علی آبادی رئیس سازمان ورزش و محمد دادکان رئیس فدراسیون فوتبال خبر داد

سفر نمایندگان به آلمان

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پس از شکست در مقابل مکزیک تصمیم گرفتند به آلمان سفر کنند. سایت فردا در همین زمینه نوشت که گروهی 6 نفره به آلمان سفر خواهند کرد تا حامل پیامی برای کادر فنی تیم ملی باشند. آن طور که سایت فردا نوشت ابتدا قرار بود 3 نفر، یعنی امیدوار رضایی، ایرج ندیمی و امیررضا خادم به آلمان سفر کنند اما اختلاف نمایندگان باعث شده اعضای این گروه از 3 نفر به 6 نفر افزایش یابد. خبرنگار سایت فردا در مورد هدف از سفر نمایندگان به آلمان نوشته است که آنها حامل پیامی تهدیدآمیز برای مسئولان فوتبال ایران بوده اند و از نفوذ شدید علی دایی، به افکار کادر فنی گله مند. آنها به فدراسیون هشدار داده اند تا جلوی بازیکن سالاری را بگیرد. اما امیررضا خادم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که با هزینه شخصی به آلمان می رود. در همین حال محمد خوش چهره هم به آلمان رفت و از نزدیک شاهد تمرینات تیم ملی بود. خوش چهره در اولین واکنش به شکست های تیم ملی در آلمان، برانکو ایوانکوویچ را مسئول دانست.

سایت ایندیانیوز : ایران با امیدواری بالا در رقابت های جام جهانی شرکت می کند

قدرت الله علیخانی نماینده فراکسیون اقلیت مجلس هم پس از سفر به آلمان از نارضایتی ملی پوشان از اختلافات موجود میان علی آبادی رئیس سازمان ورزش و محمد دادکان رئیس فدراسیون فوتبال خبر داد. علیخانی در جمع خبرنگاران گفت که بچه ها از وضعیت هتل، پذیرایی و اختلافات موجود ناراضی بودند و انصافاً حق جمهوری اسلامی نبوده که تیمی این گونه بدون سر و سامان را به مسابقات جام جهانی بفرستد و ضمن اشاره به مذاکراتش با علی آبادی و دادکان گفت: دادکان گفت که سازمان تربیت بدنی پولی برای خرج تیم ملی نداده؛ اما علی آبادی هم گفت یک میلیارد تومان به مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده است. خوش چهره عضو فراکسیون ورزش هم در همین زمینه گفت که باید اختلافات بین فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی ریشه یابی شود. او همچنین تاکید کرد نمایندگانی که به آلمان سفر کرده اند باید در این مورد به مجلس گزارش دهند.

تحلیل های فنی خاتمی

اما رئیس جمهوری سابق هم گویا مطالعات فنی فوتبالی خود را افزایش داده است! خاتمی پس از بازی با مکزیک و پیش از بازی با پرتغال گفت که باخت به مکزیک شایسته ما نبود. وی در مورد بازی با پرتغال که ایران دو بر صفر در آن مغلوب شد، گفت: در این بازی حدس می زنم که رقبای ما به لحاظ قدرت بدنی و دوام از ما قوی تر هستند. اگر بتوانیم در 45 دقیقه اول نتیجه مطلوب را بگیریم و در نیمه دوم نقص های بدنی مان را با تاکتیک ها و شیوه درست جبران کنیم از معرض خطر خارج خواهیم شد. شاید مرد جامعه مدنی و مردم سالاری دینی و گفت وگوی تمدن ها از وقتی دیگر رئیس جمهور نیست بیشتر وقت دارد فوتبال ببیند، روزنامه ورزشی بخواند و برنامه 90 تماشا کند. اگر خاتمی را در یکی از برنامه های 90 دیدید که به عنوان کارشناس روبه روی عادل فردوسی پور نشسته است و به جای قانونمندی و تنش زدایی در مورد سانتر از جناح راست حرف می زند، بدانید در عالم سیاست همه چیز ممکن است، در عالم ورزش چه طور؟

بخش ورزشی تبیان


منبع: اینترنت