تبیان، دستیار زندگی
افراد در سنین جوانی به سبب شرایط و ویژگیهای این دوران ِ، نیازمندیهایی پیدا می‌کنند که ارضا و تامین این نیازها از اهمیت وافری برخوردار است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تامین نیاز به حدّ جوانی


افراد در سنین جوانی به سبب شرایط و ویژگیهای این دوران ِ، نیازمندیهایی پیدا می‌کنند که ارضا و تامین این نیازها از اهمیت وافری برخوردار است...

تامین نیاز به حدّ جوانی

جوانی یکی از مراحل مهم رشدی است. هر چند در بررسی تغییرات رشدی عمدتا از رشد دوران کودکی و نوجوانی صحبت می‌شود اما در دوران جوانی نیز تغییرات رشدی بوجود می‌آید و در نتیجه ویژگیها و نیازهایی را که خاص این دوره سنی است ایجاد می‌کنند. افراد در سنین جوانی به سبب شرایط و ویژگیهای  این دوران، نیازمندیهایی پیدا می‌کنند که ارضا و تامین این نیازها از اهمیت وافری برخوردار است. تامین این نیازها در سلامت فردی و اجتماعی جوان تاثیر مهمی دارد از این‌رو تامین شرایطی برای فراهم نمودن امکانات لازم برای نیازها مورد تاکید روانشناسان و متخصصان است.

نیازهای اساسی جوانان:

با مطالعه سطور مطالعه شده می توان اظهار نمود که جوانان علاوه بر تامین نیازهای اولیه بر نیازهای ثانویه ای نیازمندند که ارزش و اهمیت تحقق آنان در این دوران زندگی، کمتر از برآوردن نیازهای اولیه  نیست.

" نیازهای ثانویه " در حقیقت، همان نیازهای اساسی روانی هستند كه به طور عمده شامل موارد ذیل است :

نیاز به امنیت ” ایمنی خاطر” : به این مفهوم كه جوانان در كلیت زندگی ،بتوانند نسبت به محركهایی كه از محیط خانواده ، جامعه ، آموزشگاه و گروه همسالان دریافت می كنند، پاسخ مناسب بدهند و از نوعی آرامش درونی برخودار شوند و بر نگرانی های خاص این سنین فایق آیند.

نیاز به مقبولیت ” پذیرش”: با این توضیح كه نسل جوان از جایگاه و منزلت مقبولی در نزد خانواده ، جامعه ، آموزشگاه و به ویژه گروه همسالان برخودار باشد و این موقعیت از سوی نهادهای مذكور ، به خوبی پذیرفته شده باشد.

نیاز به موفقیت و پیشرفت: جوانان ، جویای نام، افتخار و كامیابی هستند و هر عاملی كه بتواند احساس تعادل را در آنها ارضا كند، مورد توجهشان واقع می شود . هر نوع پیشرفت نسبی جوانان ، چنانچه مورد تأیید اطرافیان و تشویق آنها واقع شود، آنان را در اتخاذ گام های بلند و اساسی به سوی آینده یاری می دهد.

لازم است، اندیشه جوانان را در مورد مسائلی نظیر فلسفه خلقت ”‌ آفرینش ”‌، فلسفه زندگی و فلسفه مبارزه برای زندگی تقویت و در جهات اقناع كننده ای آنها را هدایت كرد

نیاز به داد و ستد عاطفی: احتیاج به دوست داشتن و دوست داشته شدن مكمل یكدیگرند . جوانان به همان اندازه كه مایلند با دیگران ، رابطه مبتنی بر عواطف پاك و سالم برقرار كنند ، نیاز دارند تا متقابلا ً مورد لطف محبت دیگران نیز واقع شوند . ابراز محبت در جلوه های مختلف قلبی ، زبانی و عملی موجب اطمینان خاطر آنان می شود.

نیاز به تحصیل یك فلسفه حیاتی ارضا كننده : اگر جوانان بدانند كه " چرا "باید زندگی كنند ، قادر خواهند بود با هر" چگونه ای" بسازند، یعنی با مشكلات خاص زندگیشان به خوبی مقابله كنند . لازم است، اندیشه جوانان را در مورد مسائلی نظیر فلسفه خلقت ” آفرینش ”، فلسفه زندگی و فلسفه مبارزه برای زندگی تقویت و در جهات اقناع كننده ای آنها را هدایت كرد.

تامین نیاز به حدّ جوانی

نیاز به معنویت : جوانان ، روحی پاك و قلبی زلال دارند و مایل اند با مبدأ هستی و پروردگارمتعال رابطه ای روشن، قابل درك و مستمر برقرار كند ، این نیاز ، اصیل ترین ، احتیاج روحی آنان محسوب می شود.

 

نیاز به خود شكوفایی ” تحقیق خویشتن”:  اگر شرایط برای جوانان به گونه ای فراهم شود كه آنان بتوانند همه ظرفیت های درونی و استعدادهای مكنون خود را بشناسند ، در حقیقت تحقق نفس در آنها تجلی یافته است.

سوتیتر: تفكیك و بازشناسی نیازهای اصیل از نیازهای كاذب نسل جوان ، گام مؤثری در جهت شناخت دنیای درونی آنان است و در مقابل ،مساعدت به جوانان برای آنكه بتوانند بین نیازهای منطقی و خواسته های غیر منطقی خود فرق بگذارند، آنان درتعدیل خواسته هایشان وانطباق با تواناییشان یاری می دهد.

چگونه نیازهای جوانان را بشناسیم؟

شیوه های شناخت و معرفت نیازها، اهمیتی اساسی دارد. روش های عمده شناخت عبارتند از:

مشاهده رفتار و حالات جوانان ،معرف بخشی از احتیاجات روانی اساسی آنهاست .در موقعیت های گوناگون ، اغلب می توان از ورای رفتار ظاهری به احتیاج باطنی واز جلوه های بیرونی شخصیت آنان به نیازهای درونیشان پی برد.

گفتگو با جوانان ، فرصت ارزنده ای را برای شناخت نیازهایشان فراهم می آورد. شایسته است ، هر زمان كه موقعیت برای همدلی با آنان مهیا می شود، گفت وشنودهایی صمیمانه و مؤثر ترتیب داد تا از خلال كلمات و عبارات جوانان ، به دنیای درونیشان نفوذ كنیم . حضرت علی علیه السلام ، دراین مورد جمله زیبایی دارند و می فرمایند: "انسان در زیر زبانش نهفته است."

مساعدت به جوانان برای آنكه بتوانند بین نیازهای منطقی و خواسته های غیر منطقی خود فرق بگذارند، آنان درتعدیل خواسته هایشان وانطباق با تواناییشان یاری می دهد

مطالعات و بررسی هایی كه در خصوص جوانی و شگفتی های آن به عمل آمده است ونیز منابع علمی و پژوهشی در این زمینه ، می تواند بخشی ازاحتیاجات روحی وروانی آنان را به ما بشناساند.

تفكیك و بازشناسی نیازهای اصیل از نیازهای كاذب نسل جوان ، گام مؤثری در جهت شناخت دنیای درونی آنان است و در مقابل ،مساعدت به جوانان برای آنكه بتوانند بین نیازهای منطقی و خواسته های غیر منطقی خود فرق بگذارند، آنان درتعدیل خواسته هایشان وانطباق با تواناییشان یاری می دهد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: کتاب روشهای هدایت رفتاری نوجوانان وجوانان ، محمد قمی فر/ گروه فرهنگی اهل بیت(ع)/

مجله الکترونیکی رشد همراه با اضافات و تغیییرات

مطالب مرتبط :

جوان در بزرگراه جاذبه ها

چرا جوان زودتر منحرف می شود؟

دوستی دختر و پسر در نوجوانی       

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.