تبیان، دستیار زندگی
دهقان در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: بهترین کمک به ورزش حضور افراد خبره در این حوزه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهقان از سیاست می گوید


زمانی که اعضای هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معرفی می شد شاید وزیر جدید ورزش فکرش را هم نمی کرد که این موضوع به جنجالی ترین اقدام این وزارتخانه تعبیر شود و سیل انتقادات را به سوی وی جاری کند.


علیرضا دهقان

زمانی که اعضای هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معرفی می شد شاید وزیر جدید ورزش فکرش را هم نمی کرد که این موضوع به جنجالی ترین اقدام این وزارتخانه تعبیر شود و سیل انتقادات را به سوی وی جاری کند.

حضور محمد رویانیان(رییس ستاد سوخت کشور)، لطف‌الله فروزنده دهكردی(معاون منابع انسانی رییس جمهور) و محمدحسین نژاد‌فلاح(نماینده مجلس) به عنوان اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و امیدوار رضایی و مقداد نجف‌نژاد(دو نماینده مجلس) در هیات مدیره باشگاه استقلال و همچنین سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رییس مجمع باشگاه استقلال و محمد عباسی هم به عنوان رییس مجمع باشگاه پرسپولیس از این جهت مورد انتقاد شدید قرار گرفته که بسیاری از منتقدین این موضوع را مصداق بارز سیاسی کردن ورزش می دانند.

علیرضا دهقان نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس شورای اسلامی که سالها مجری اخبار ورزشی در سیما بود و این روزها رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس است از جدی ترین منتقدان این انتخاب است.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با علیرضا دهقان را در زیر می خوانید:

-با توجه به ترکیب جدید هیات مدیره تیم های استقلال و پرسپولیس، عواقب ورود سیاست به حوزه ورزش را چه می دانید؟

مهمترین عواقب سیاسی شدن ورزش بروز آسیب هایی است که تا الان وجود داشته و گرفتاری هایی که تا الان با آن دست و پنجه نرم کرده ایم. مسلم است که در این صورت مشکلات مختلفی به وجود می آید. البته خیلی ها دوست دارند که به ورزش کمکی کنند اما این افراد باید اجازه دهند که یک کار تخصصی در این باره صورت گیرد. هر کسی می خواهد کمکی به ورزش داشته باشد از رییس جمهور و وزرا تا نمایندگان می توانند کمک کنند که افراد کارشناس و خبره وارد عرصه ورزش شوند؛ کسانی که بتوانند در زمینه تخصصی و کارشناسی کار کنند. مطمئنا این کار بهترین کمک به ورزش خواهد بود.

آنچه مورد انتقاد ماست ورود کسانی به عرصه ورزش است که تخصصی در این زمینه ندارند وگرنه هر کس تخصصی در این حوزه دارد ولو سیاسی هم باشد می تواند به ورزش ورود کند. ما از حضور کسانی که سوابق عملی و اجرایی در ورزش داشته باشند استقبال می کنیم

مگر همین حالا این افراد حضور ندارند و از بیت االمال هزینه نمی کنند؟ خوب اینها می توانند این بودجه را به افراد کارشناس و خبره بسپارند و کار را در اختیار آنها قرار دهند. به هر حال این افراد هم متعلق به همین مملکت اند و تنها فرقشان این است که پشتوانه سیاسی ندارند.

-عده ای معتقدند حضور برخی سیاسیون از این جهت که قدرت را پشتوانه ورزش قرار می دهد به این حوزه کمک می کند، نظر شما در این باره چیست؟

ورزش نیز باید مثل تمام حوزه های دیگر قانونمند و هدفمند شود. مگر حتما باید زور پشت ورزش باشد؟ یعنی الان که قدرت سیاسی و ثروت پشتوانه این حوزه بوده همه کارها به خوبی پیش رفته است؟

-مدتهاست موضوع خصوصی سازی تیم ها مطرح است، تعیین چنین ترکیبی برای هیات مدیره دو تیم استقلال و پرسپولیس چه ضربه ای به این بحث می زند؟

آقای احمدی نژاد چندی پیش به رییس وقت سازمان تربیت بدنب حکمی داد که براساس آن می بایست روند خصوصی سازی ورزش در کشور قدری تسریع شود. در آن زمان ما بسیار از این موضوع خوشحال شدیم اما با گذشت مدت زیادی از آن هنوز این کار به سامان خوبی نرسیده است. آنچه مسلم است این که این اتفاق هر چه سریعتر باید بیفتد و اگر می خواهیم کمکی به ورزش و باشگاههای ورزشی کنیم باید خصوصی سازی آنها را جدی بگیریم.

دهقان
-حضور نمایندگان مجلس در این ترکیب را چطور ارزیابی می کنید؟

من مخالف حضور این افراد در هیات مدیره تیم های فوتبال نیستم مثلا آقای دکتر رضایی مسوولیت بخش فرهنگی و ورزشی مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارند، از اعضای پزشکی کمیته ملی المپیک و از اعضای با سابقه هیات مدیره باشگاه استقلال هستند. من با حضور چنین افرادی که سوابق ورزشی دارند مخالف نیستم و اگر کمکی از دست آنها بر بیاید مایه افتخار ما و باعث خوشحالی است.

آنچه مورد انتقاد ماست ورود کسانی به عرصه ورزش است که تخصصی در این زمینه ندارند وگرنه هر کس تخصصی در این حوزه دارد ولو سیاسی هم باشد می تواند به ورزش ورود کند. ما از حضور کسانی که سوابق عملی و اجرایی در ورزش داشته باشند استقبال می کنیم.

آنچه باید از آن پرهیز کرد کنار گذاشتن افراد ورزشی و بر سر کار آوردن کسانی به خاطر رابطه بازی و سیاسی کاری است چرا که این افراد از پول بیت المال که هزینه می کنند هیچ بلکه کار خرابی هم می کنند و این قدرت را دارند که صدایی از آن بلند نشود. در حالیکه اگر متخصصی این اشتباهات را می کرد آن را در بوق و کرنا می کردند که این واقعا به دور از انصاف است.

-توصیه شما به اعضای جدید هیات مدیره استقلال و پیروزی چیست؟

ما برای کسانی که می خواهند مسوولیتی در این حوزه داشته باشند آرزوی موفقیت داریم و از آنها می خواهیم تا حداقل در چینش های خود رویه عقلانی و منطقی را برگزینند و از نگاه کارشناسان بهره ببرند.

آقای احمدی نژاد چندی پیش به رییس وقت سازمان تربیت بدنب حکمی داد که براساس آن می بایست روند خصوصی سازی ورزش در کشور قدری تسریع شود. در آن زمان ما بسیار از این موضوع خوشحال شدیم اما با گذشت مدت زیادی از آن هنوز این کار به سامان خوبی نرسیده است

ترس من این است که این بلا بر سر فدراسیون ها هم بیاید. من تذکر می دهم که این اتفاق ممکن است برای فدراسیون های ورزشی هم تکرار شود. لذا باید دقت زیادی شود تا احکام عزل و نصب ها با مطالعه کامل و کار کارشناسی صادر شود. چرا که مجامع فدراسیون ها علیرغم گذشت شش ماه هنوز تشکیل نشده و این مساله غیرقانونی است لذا باید هر چه زودتر روسای فدراسیون ها البته با لحاظ سابقه و تخصص انتخاب شوند.

-مجلس چه پیگیری هایی را برای پاسخگو کردن وزیر ورزش در این رابطه خواهد داشت؟

ما خیلی سفت و سخت پیگیر این موضوع هستیم و منتظریم در آینده نزدیک بعد از اینکه ساختار و تشکیلات وزارتخانه ورزش سامان پیدا کند با فراغ بال به این موضوع رسیدگی کنیم.

سارا کیان

بخش ورزشی تبیان