تبیان، دستیار زندگی
همه ساله تعدادی از هموطنان ما برای ادای فریضه حج به عربستان می‌روند. اما آنچه باعث می‌شود افراد بیشترین بهره را از فرائض این سفر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامتی‌تان را در حج حفظ کنید


مسوولان بهداشت حج در آماری که ارائه کرده‌اند، مشکلات تنفسی را بیشترین ناراحتی حجاج ایرانی اعلام کرده‌اند.


حجاج خانه خدا

همه ساله تعدادی از هموطنان ما برای ادای فریضه حج به عربستان می‌روند. اما آنچه باعث می‌شود افراد بیشترین بهره را از فرائض این سفر ببرند، داشتن جسمی‌سالم و بدون ناراحتی است. افرادی که به حج مشرف می‌شوند، به خوبی می‌دانند که بیش از سی روز را باید در سفر باشند و نباید در طول این مدت سلامتشان به خطر بیفتد.

هرچند مسوولان بهداشت و درمان حج، همه ساله تلاش خود را در آموزش دادن به زائران و همچنین انجام معاینات قبل از اعزام، انجام آزمایش‌های تشخیصی و غربالگری،‌ شناسایی و تشکیل پرونده برای افراد پرخطر نظیر مبتلایان پرفشاری خون، دیابت،‌ بیماران دیالیزی، جانبازان یا افرادی با مشکلات جسمی انجام می‌دهند، اما به طور حتم، زائران محترم در این راه بیشترین مسوولیت را دارند و لازم است به نکات بهداشتی قبل از تشرف به سرزمین وحی توجه کافی داشته باشند تا در این سفر پرخیر و برکت تنی سالم داشته باشند و بتوانند نهایت استفاده را از سفرشان ببرند.

نکات بهداشتی که حجاج محترم ملزم به رعایت آن هستند، در ادامه ذکر می‌کنیم.

واکسیناسیون

قبل از اینکه به سفر حج مشرف شوید، نسبت به واکسینه کردن خود در برابر سه بیماری مننژیت مننگوکوکی، بیماری‌های پنوموکوکی و آنفلوآنزا اقدام کنید. 20 درصد عفونت‌های ویروسی تنفسی به علت آنفلوانزاست. به همین دلیل تزریق واکسن آنفلوآنزا به همه زائران به خصوص مبتلایان به دیابت، اختلالات ایمنی، مشکلات قلبی، آسم و برونشیت توصیه می‌شود.‌

آلرژی

‌ یکی از مهم‌ترین مشکلات تنفسی زائران، ناشی از آلرژی به مواد ضدعفونی‌کننده و پرزهای حوله لباس احرام است. اگر شما هم نسبت به پرزهای حوله و مواد ضد عفونی کننده حساسیت دارید، بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید.

لباس‌های نخی و فاقد الیاف مصنوعی به رنگ سفید یا روشن، از سایر لباس‌ها مناسب‌تر و با شرایط آب و هوای عربستان سازگارتر هستند

مصرف داروها

همراه داشتن برخی داروها در کشور عربستان غیر قانونی است. استامینوفن کدئین، شربت اکسپکتورانت کدئین و داروهایی مثل دیازپام، لورازپام، کلونازپام، فنوباربیتال و... از این دسته هستند. اگر دچار ناراحتی‌ای هستید که مجبور به استفاده از این نوع داروها هستید، قبل از تشرف به مسوول کاروان خود اطلاع دهید.

آب سالم

در برخی توقفگاه‌ها یخ‌هایی برای خنک کردن بطری‌های آب وجود دارد. توجه داشته باشید این یخ‌ها غیربهداشتی هستند و نباید همراه آب مصرف شوند. بیشتر بیماری‌ها و امراض از راه آب‌های غیربهداشتی منتقل می‌شوند. پس دقت کنید که فقط از بطری‌های آب سالم و پلمب شده استفاده کنید. گرمای فوق العاده‌ی هوا در جدّه، مکه و مدینه به خصوص در فصول گرم، همراه داشتن یک قمقمه کوچک آب و یک بادبزن دستی را برای هر زائری ضروری می‌سازد. لازم است، لیوان نشکنی نیز با خود همراه داشته باشید تا از استفاده از لیوان‌های آلوده بی نیاز شوید.

لوازم بهداشت شخصی

خمیردندان، مسواک، حوله، وسایل اصلاح، لیف، صابون، شامپو و دیگر لوازم بهداشتی را فراموش نکنید.

لباس مناسب

لباس‌های نخی و فاقد الیاف مصنوعی به رنگ سفید یا روشن، از سایر لباس‌ها مناسب‌تر و با شرایط آب و هوای عربستان سازگارتر هستند. بهتر است در انتخاب لباس شئون ملی را در نظر بگیرید. همچنین با توجه به اینکه ممکن است هوا سرد باشد، لباس گرم به همراه داشته باشید و در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی، استراحت و استفاده از مایعات گرم را فراموش نکنید.

مواد غذایی

تجربه نشان داده است، زائرانی که برای بین راه خود غذا می‌آورند، اغلب دچار مسمومیت‌های غذایی می‌شوند. لذا توصیه اکید می‌شود، هیچ نوع غذای فاسدشدنی را همراه خود به هواپیما نبرید. اگر در فرودگاه‌های عربستان به شما یک وعده غذایی داده شد، آن را همان وقت میل کنید و اگر تمایلی به غذا خوردن ندارید، به هیچ وجه غذا را با خود نبرید. این کار، خطر مسمومیت غذایی را چند برابر افزایش می‌دهد.

فراموش نکنید به‌جز آب، میوه، نان و نوشابه و تنقلات فاسدنشدنی، حمل هیچ‌گونه خوردنی دیگری برای زائران مجاز نیست.

شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون قبل از غذا و بعد از توالت رفتن و نوشیدن آب آشامیدنی سالم به مقدار زیاد از جمله نکات ضروری است که باید رعایت شود.

خوردن در حد اعتدال

در ایام حج از خوردن غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید. همچنین برخی نان‌ها و شیرینی‌ها، ادویه مخصوص دارند و نباید زیاد مصرف شوند. در شرایط آب و هوایی مکه اگر غذا زیادی در معده بماند، احتمال فساد و مسمومیت هست.

در ایام حج، چای کمرنگ و آب بنوشید و ناهار و شام را به میزان اعتدال مصرف کنید

استحمام

با توجه به تعریق زیاد بدن در آب و هوای عربستان بهتر است هر روز استحمام کنید و لباس تمیز بپوشید.

خوردن میوه

بهترین خوراک برای زائران میوه است. خوردن میوه با تامین آب و املاح و ویتامین مورد نیاز بدن، موجب هوشیاری و سرحالی شما شده و کمک می‌کند بهتر به عبادت بپردازید، در حالی که مصرف غذاهای چرب و سنگین، باعث بی‌حالی و خواب‌آلودگی در این سفر معنوی می‌شود.

مواد مخدر

شاید بسیاری از زائران محترم با قوانین عربستان آشنایی نداشته باشند. برای اطلاع بد نیست بدانید، حمل و مصرف مواد مخدر در عربستان مجازات گردن زدن به همراه دارد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی کشور اعلام کرده است هر سال بین حجاجی که به عربستان اعزام می‌شوند، معتادانی حضور دارند که با خود مواد حمل می‌کنند.

از آنجا که این افراد مشکلات زیادی را از نظر دیپلماتیک در عربستان برای کشور به وجود می‌آورند. هم اکنون متخصص‌ترین افراد در فرودگاه‌ها به شناسایی معتادان و کشف مواد از آن‌ها اقدام می‌کنند. برای این که چنین مشکلاتی را در طول سفر معنوی حج نداشته باشید، بهتر است چند ماه قبل از اعزام به حج، نسبت به ترک اعتیاد خود اقدام کنید. مطمئن باشید این بهترین سفر شما خواهد بود و هیچ چیز بهتر از این نیست که پاکی جسم، روح و روان را یک جا به دست آورید.

چند توصیه

- اگر قصد دارید در ایام حج، غذای کمتری بخورید، بهتر است از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید تا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن نشوید.

- اگر دچار آسم و تنگی نفس هستید، با پزشک کاروان مشورت کنید. شما در ایام حج با گردوغبار تماس دارید و این باعث می‌شود دچار مشکلات تنفسی شوید.

- از استعمال عطرهایی با بوی بسیار قوی خودداری کنید، خصوصا هنگامی‌که به مسجد می‌روید. این کار شما باعث ناراحتی کسانی که مبتلا به ناراحتی‌های قلبی یا میگرن یا آسم هستند، خواهد شد.

- در حج شما مجبور به پیاده روی به مقدار زیاد هستید. اگر به این کار عادت ندارید، از چند هفته قبل از مشرف شدن به حج شروع به پیاده روی کنید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. با این کار، گرفتگی عضلات شما هنگام حج به حداقل خواهد رسید.

- بهتر است در اماکن شلوغ و پر جمعیت از یک ماسک تمیز برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید تا دچار بیماری‌های مسری نشوید.

- اگر از عینک استفاده می‌کنید، حتما برای خودتان یک یا دو عدد عینک اضافی به همراه بیاورید.ممکن است هنگام اجرای مراسم حج، عینک شما بیفتد و شیشه آن بشکند و دچار مشکل شوید.

- اکثر زائران هنگام اقامت، در اتاق‌های چند نفری اسکان می‌یابند. اگر شما هنگام خواب خرخر می‌کنید، بزرگ‌ترین بلا برای هم اتاقی‌هایتان هستید. ممکن است آن‌ها مانند همسرتان خرخر شما را تحمل نکنند و شما را مورد خطاب قرار دهند و مشکلاتی برای شما به‌وجود آورند. لذا حتما با پزشک خود مشورت کنید و از داروهای مناسب استفاده کنید.

- یک یا دو ماه قبل از مشرف شدن به سفر حج، به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندان‌های خراب شما را ترمیم کند. یکی از مشکلات هنگام حج، دندان‌درد است.

- برای اینکه دچار بیماری‌های مسری نشوید، از سجاده، مهر و تسبیح کسی استفاده نکنید، مگر این که به سلامت وی مطمئن باشید.‌

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت - محمدرضا میرغلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.