تبیان، دستیار زندگی
صبحگاهان که سپیده دمید فریادهای یاالله و یاعلی و یاصاحب الزمان از آن کشتگان مظلوم، خاموش گشته و به صورت خون بر در و دیوار مسجد نقش بسته بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه حجاب در سنگر گوهرشاد

حجاب

عالمان و مشعل داران هدایت و جانشینان انبیا پوشش زن را فرمان خدا و سنتی ارزشمند می دانند و زنان مسلمان حجاب را چتر مصونیت و مایه افتخار و عزت خویش می شناسند . و از سوی دیگر استعمارگران این سنت الهی اسلامی را بزرگترین مانع سر راه خود جهت نفوذ در بلاد اسلامی شناخته از آنگاه که پا به کشورهای اسلامی نهادند این سنت والا و ارزشمند را مورد تهاجم قرار دادند و آشکار و پنهان با حجاب مبارزه کردند. آنان با از بین بردن حجاب، نیمی از امت اسلامی را در کمند وابستگی به سیاست های شیطانی خود گرفتار و زمینه انحراف و استثمار را برای همگی فراهم کردند.

آهنگ اسارت زن

در سال 1305 ه .ش استعمار پایدار جهت پیاده کردن نقشه های شوم خویش رضاخان را از ایران و آتاتورک را از ترکیه و امان الله خان را از افغانستان به اروپا فرا خواندند و طی یک سفر سیاحتی تفریحی مغز آنان را شستشو دادند و سپس جهت اجرای مقاصد شوم خود آنان را به کشورهای اسلامی برگرداندند تا آرام آرام سنگر حجاب را نابود کنند و بعد هم اهداف شیطانی دیگر خویش را به مرحله اجرا گذارند.

صبحگاهان که سپیده دمید فریادهای یاالله و یاعلی و یاصاحب الزمان از آن کشتگان مظلوم، خاموش گشته و به صورت خون بر در و دیوار مسجد نقش بسته بود. اینک قزاقان فاتح بر روی هزاران کشته پای می گذارند و خود را غالب می دانند ولی غافل از آنکه محکوم و مغلوبند و آینده از آن بندگان صالح خداوند است«و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

در راستای آن حرکت استعماری، رضاخان در نوروز همان سال روزی به همراه خانواده خویش به شهرستان قم آمد و در جوار حرم ملکوتی فاطمه معصومه علیها السلام در مراسم تحویل سال شرکت نمود. لکن خانواده او و زنان همراه او روسری ها را عقب زده و با بی حجابی ایستادند تا راه را بر دیگران باز کنند. لکن عالم آگاه و شجاع و دلسوز حضرت آیت الله شیخ محمدتقی بافقی که از وضعیت با خبر شد طی اطلاعیه ای خطاب به رضاخان و همراهانش چنین نوشت و اطلاعیه معظم له بر در و دیوار قم نصب گردید:

« شما چه کسانی هستید؟! اگر از غیر دین اسلام هستید در این مکان شریف چه می کنید؟! و اگر مسلمانید در حضور چندین هزار جمعیت در غرفه حرم چرا «مکشفة الوجه و الشعر» نشسته اید؟» رژیم رضاخان آیت الله بافقی را دستگیر کرد و به تهران برد و پس از پنج ماه حبس در زندان شهربانی مرکز در تهران او را در منزل تحت نظر و کنترل نگه داشتند.

رژیم مزدور پهلوی مبارزه با حجاب را ادامه داد و در راستای آن، جشن هایی را در شیراز و تهران با حضور زنان و دختران بدون چادر که به رقص و پایکوبی می پرداختند، برگزار کردند، و در جمع آنان گفته شد: نسلی باید پرورش یابد که قبله گاهش «غرب » باشد و زیارتگاهش «لندن».

قضایای کشف حجاب بر صفحات روزنامه ها نقش بست و هر روز دست به دست می گشت: آیت الله سیدعبدالله شیرازی از شیراز به قم آمد و با آیت عظام مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری و سید احمد خوانساری و حاج میرزا مهدی بروجردی ملاقات کرد و سپس به مشهد رفت و در مشهد با آیت الله حاج آقا حسین قمی ملاقات نمود. هنگامی که اوضاع جاری مملکت در نزد ایشان مطرح گردید، حاج آقا حسین قمی متاثر شد و گریه زیادی کرد و فرمود:

« امروز اسلام فدایی می خواهد و من حاضرم فدا شوم.» ایشان پس از اینکه تلگراف تندی برای رضاشاه فرستاد به سوی تهران حرکت کرد تا مستقیما با شاه مذاکره کند اما بعد از گفتگو وی را در شهرری (شاه عبدالعظیم) گرفتند و در باغ «سراج الملک » بازداشت و ممنوع الملاقاتش نمودند.

درود بی کران به شهدای گوهرشاد که با خون پاک خود، در برهه ای از زمان، درخت اسلام را آب یاری کردند و در پیشگاه اسلام و چهارده معصوم علیهم السلام روسفیدشدند، و روسیاهی استعمارگران و رضاخان و مزدورانش را در تاریخ ثبت نمودند

پس از دستگیری و بازداشت آیت الله حاج آقا حسین قمی در مشهد وضع متشنج گردید. مسجد جامع گوهرشاد در جوار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا علیه السلام محل اجتماع انبوه مردم مسلمان و زنان آزاده و علما متعهد و دلسوز همچون آیات عظام شیخ هاشم قزوینی و میرزاحسین فقیه سبزواری و سیدیونس اردبیلی و شیخ علی اکبر نهاوندی و شیخ آقابزرگ شاهرودی و شیخ ابوالحسن شیرازی و شیخ حسن کاشی و ... علیه کشف حجاب و فرهنگ منحط تحمیلی نظام شاهنشاهی گردید.

حماسه مسجد گوهرشاد

مسجدگوهرشاد

صبح روز جمعه دهم ربیع الثانی 1354 ه .ق برابر با 20 تیرماه 1314 ه .ش مسجد گوهرشاد شور و حال دیگری داشت جمعیت فراوانی به همراهی علما در آنجا اجتماع کرده بودند از سوی دیگر رضاخان قزاقان را در مشهد مستقر کرد تا مردم را متفرق نمایند آنان وارد عمل شدند و بر روی مردم بی محابا آتش گشودند و حدود یکصد و پنجاه نفر را کشته و زخمی کردند لکن مردم متفرق نگشتند و در برابر آنان ایستادند. چند روز بعد مزدوران سفاک شاهنشاهی که خود را در برابر مردم غیور و شجاع معترض در حرم رضوی عاجز یافتند، توپها و مسلسلهای سنگین خود را به غرش درآوردند، گویا فجایع سال 1330 ه .ق توسط روسیه تزار بار دیگر زنده گردیده است. قزاقان رضاخانی برای فتح مسجد گوهرشاد پس از صدای شیپور به آن سوی حرکت کردند. دژخیمان از خدا بی خبر پای به درون خانه خدا گذاردند و به هیچ کس رحم ننمودند و به قول خودشان «کاری کردند که روسها نکردند». صبحگاهان که سپیده دمید فریادهای یاالله و یاعلی و یاصاحب الزمان از آن کشتگان مظلوم، خاموش گشته و به صورت خون بر در و دیوار مسجد نقش بسته بود. اینک قزاقان فاتح بر روی هزاران کشته پای می گذارند و خود را غالب می دانند ولی غافل از آنکه محکوم و مغلوبند و آینده از آن بندگان صالح خداوند است،«و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون ».

آری، رضاخان مزدور به حمایت انگلیس خبیث برای جا انداختن فرهنگ بی عفتی و فحشا غرب بین دو تا پنج هزار نفر از مؤمنین را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید و به گفته بعضی از شاهدان عینی روز یکشنبه 12 ربیع الاول 56 کامیون جنازه را از مسجد و اطراف آن برگرفتند و در محله خشتمالها و باغ خونی مشهد در گودالی ریختند. در میان جنازه های شهدا بعضی از زخمی های زنده را نیز دفن کردند. و بعد هم بیش از 1500 نفر از روحانیون و مردم را بازداشت نمودند و به زندان انداختند.

استعمار جهانی و رضاخان مزدور بر این گمان بودند که با آن کشتار عظیم و جنگ روانی می توانند فریاد مقاومت ملت و روحانیت بیدار و هوشیار شیعه را خاموش و ایران اسلامی را فرنگستان کنند، لکن برخلاف خیال های شیطانی تئوریسین های غربی و وابسته به نظام منحط پهلوی مردم غیور و شجاع و شهیدپرور ایران اسلامی به رهبری مرجعیت شیعه بویژه امام خمینی(ره) سرانجام سرود مقاومت و پیروزی سرداد و امروز میلیونها زن شجاع و بیدار و آگاه و علاقه مند به سرنوشت خود در ایران و دیگر کشورهای اسلامی با حجاب خویش مانع نفوذ استکبار گردیده و صلاح و سداد و عفاف و آرامش را به جامعه خود باز گردانده اند.

درود بی کران به شهدای گوهرشاد که با خون پاک خود، در برهه ای از زمان، درخت اسلام را آب یاری کردند و در پیشگاه اسلام و چهارده معصوم علیهم السلام روسفیدشدند، و روسیاهی استعمارگران و رضاخان و مزدورانش را در تاریخ ثبت نمودند.

بخش عترت و سیره تبیان


منبع: پایگاه اینترنتی حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.