تبیان، دستیار زندگی
قالیچه جادویی یا پرنده برای نخستین بار در داستان‌ها آمده است. قالیچه پرنده قالیچه‌ای است که علاء‌الدین با سوار شدن بر آن بر فراز بغداد به ماجراجویی می‌پردازد. امروز اما محققان دانشگاه پرینستون آمریکا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیچه پرنده بالاخره به پرواز درآمد

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (12)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3)  و (4) و (5) و (6)  و (7) و (8) و (9) و (10) و (11) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

قالیچه پرنده بالاخره به پرواز درآمد

قالیچه جادویی یا پرنده برای نخستین بار در داستان‌ها آمده است.  قالیچه پرنده قالیچه‌ای است که علاء‌الدین با سوار شدن بر آن بر فراز بغداد به ماجراجویی می‌پردازد. امروز اما محققان دانشگاه پرینستون آمریکا با استفاده از نوعی پلاستیک هادی جریان الکتریسته یک فرش پرنده بسیار کوچک طراحی کرده و رؤیای افسانه پرواز با قالیچه جادویی را محقق کرده‌اند. این صفحه جادویی برای نخستین بار و به‌طور آزمایشی در آزمایشگاه دانشگاه پرینستون به پرواز درآمد. این صفحه پرنده از یک ورقه نازک 10سانتی‌متری ساخته شده و با سرعت یک سانتی‌متر بر ثانیه حرکت می‌کند؛ البته دانشمندان امیدوارند در آینده سرعت آن را به یک متر در ثانیه برسانند. دانشمندان مشکل‌ترین بخش این پروژه را کنترل دقیق رفتار صفحه در بسامد‌های بالا می‌دانند.

قالیچه پرنده بالاخره به پرواز درآم

در این طرح امواج جریان الکتریکی با حرکت دادن کیسه‌های نازک هوا از جلو به عقب، این صفحه نازک را به حرکت درمی‌آورند. به گفته محققان این قالیچه پرنده باید نزدیک به زمین پرواز کند

*************

تریلوبیس 65 – خانه ای در زیر آب

در مورد خانه هایی که در اینده ساخته خواهند شد چیز های زیادی گفته شده است. مهندسان، معماران، طراحان و بسیاری دیگر صدها طرح مختلف ارائه داده اند. جالب اینکه تقریباً همه ی این طرح ها متناسب با محیط زیست و در جهت پایداری آن هستند. طرح هایی که جسورانه تر  هستند از اقیانوس برای زمینه ی طرح های خود استفاده کرده اند. یعنی اگر سطح زمین تمام شود ما به دریا رو خواهیم آورد؟ تریلوبیس 65 یکی از این طرح ها می باشد که با وجودی که بسیار عملی و امید بخش است اما در حد توان همگان هم نخواهد بود.

تریلوبیس 65 – خانه ای در زیر آب

قیمتی که برای این خانه ی شناور تخمین زده شده برابر با 4 ملیون دلار است. شکل این خانه از شکل یک جانور ماقبل تاریخ به نام تریلوبایت که در دریاها می زیسته الهام گرفته شده است. اما هیچ چیز دیگر این خانه ماقبل تاریخی نیست، بلکه با مدرن ترین تجهیزات و فناوری تجهیز شده است. خصوصاً وقتی پای تولید انرژی در میان باشد. در این خانه از سیستم های دوستدار طبیعت، انرژی خورشیدی و سلول های تهنشین شده توسط نیروی باد استفاده می شود. برخی از تکنولوژی های به کار رفته در این طرح در همکاری با آژانس فضای اروپا انجام شده است.

تریلوبیس 65 – خانه ای در زیر آب

این خانه توسط گروه طراحی جیانکارلو زما در سال 2001 میلادی ساخته شده و تنها کار جالب از سازنده اش نیست. این شرکت کارنامه ای بزرگ و بسیار خلاقانه در این زمینه دارد. طرح کلی این بنا بسیار ساده است با حجمی بیضی شکل به طول20 متراز 4 سطح یا طبقه ساخته شده است که توسط یک راه پله ی فنری شکل در وسط به یکدیگر وصل می شوند. پایین ترین طبقه یک حباب شیشه ای بزرگ است که تماشای مناظر زیر آب را امکان پذیر می کند در حالی که سایر طبقات اتاق های خواب، غذاخوری، نشیمن و اتاق کنترل را شامل می شوند.

جنبه ی بسیار جالب این خانه این است که می توانند با سایر خانه های مثل خود یکی شوند و یک مجموعه ی کوچک شناور را تشکیل دهند. برای این کار در قسمت عقبی یک شکل دایره ای وجود دارد که داخل یک کرجی دایره ای شکل محکم می شود و به این ترتیب به سایر خانه ها وصل می شود. بدون شک این ایده مناسب آینده است.

*************

پاک ترین هواپیمای جهان هم طراحی شد

پروازی بدون توقف به هر نقطه ای از جهان !

شرکت لاکهید  طرح اولیه هواپیمای جتی را ارائه کرده که سوخت آن هیدروژن است و می تواند بدون نیاز به توقف به هر نقطه ای از زمین پرواز کند.

پاک ترین هواپیمای جهان هم طراحی شد

پرنده ای به نام "گودویت" رکورد طولانی ترین پرواز را در میان پرنده های جهان به نام خود ثبت کرده است زیرا این پرنده بدون توقف برای یافتن غذا می تواند از استرالیا به آلاسکا پرواز کرده و مسافتی در حدود 11 هزار و 677 کیلومتر را طی کند.

"ویلیام بلیک" با الهام از بال این پرنده جتی بدون آلودگی و پاک را طراحی کرده است که می تواند با بالهایی مشابه این پرنده در ارتفاعات بالا پرواز کند. ایده اصلی وی ساخت جتی است که می تواند بدون نیاز به توقف برای سوخت گیری و با کمترین میزان مصرف سوخت به هر نقطه ای از جهان پرواز کند بدون اینکه هیچ آلودگی به وجود آورد.

پاک ترین هواپیمای جهان هم طراحی شد

بلیک طرح هواپیمای Stratoliner را به منظور نمایش دادن امکان ساخت هواپیماهای پاک و بدون آلودگی که می توانند با استفاده از ویژگی های آیرودینامیکی بالای خود به ارتفاعی بروند که در آن مقاومت هوا به کمترین میزان رسیده و هواپیما مانند یک پرنده در آسمان شناور می شود ارائه کرده است.

چهار موتور توربو فن هیدروژنی برودتی بدون ایجاد کوچکترین آلودگی انرژی مورد نیاز هواپیما را تامین کرده و می تواند با پرواز در حالت کم انرژی از میزان مصرف سوخت بکاهد. ساخت موتورهای توربوفن هیدروژنی برودتی هنوز امکان پذیر نشده است اما ارائه طرحی زیبا برای آن می تواند زمینه ساز تولید این نوع از موتورهای پاک باشد.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

مهر،همشهری آنلاین