تبیان، دستیار زندگی
ازدواج هایی که در آن دو نفر با پیش زمینه های مذهبی متفاوت با هم ازدواج می کنند، این روزها خیلی متداول شده است ودو طرف تصور می کنند هیچ چیز نمی تواند بر عشق آنها به هم غلبه کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلافات مذهبی در ازدواج


ازدواج هایی که در آن دو نفر با پیش زمینه های مذهبی متفاوت با هم ازدواج می کنند، این روزها خیلی متداول شده است. با اینکه اعتقادات مذهبی مسئله ای است که دو نفر قبل از ازدواج درمورد آن با هم بحث می کنند، اما دو طرف تصور می کنند هیچ چیز نمی تواند بر عشق آنها به هم غلبه کند. اما وقتی زندگی واقعی خود را به آنها نشان می دهد و خانواده ها باید تصمیم بگیرند فرزندانشان را با چه دین و مذهبی بزرگ کنند یا کدام مراسم مذهبی را جشن بگیرند و کدام را نگیرند، تفاوت های مذهبی به مشکلی بزرگ تبدیل می شود.

اختلافات مذهبی در ازدواج

شاید اولین چشمه های این اختلافات را در دوران نامزدی یا عقد ببینید. این مشکلات هر چه بگذرد ریشه دارتر و دامنه دارتر می شوند تا جایی که شما را به باورهای غیرمنطقی در رابطه تان می رسانند.

آشنایی با برخی باورهای غیرمنطقی درباره تفاوت‌ها و اختلافات اعتقادی می‌تواند گام مهمی برای حل درست و منطقی آن‌ها باشد. باورهای غیرمنطقی ما درباره هر مسئله‌ای می‌تواند دردسرهای مربوط به موضوع را تشدید کرده و مواجهه با آن را دشوار و حتی از نظر ما غیرممکن سازد. آشنایی با برخی باورهای غیرمنطقی حول و حوش موضوع اختلافات اعتقادی و مذهبی می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر بتوانیم به دنبال پیدا کردن راه‌های مناسب مقابله با آن برویم.

هیچ راهی جز جدایی انتظار ما را نمی‌کشد!

درست است که در مواردی که اختلافات شدید می‌شود، شاید جدایی تنها راه باقی مانده به نظر برسد، اما واقعیت این است که در صورتی که همسران با مهارت‌های گفتگو و مقابله با اختلافات آشنا باشند، می‌توانند حتی موارد شدید را نیز تا حد زیادی حل کنند. در مواردی که این اختلافات به صورت جزئی‌تر است که البته حل آن‌ها و پیدا کردن راه‌هایی که بتواند رابطه همسران را بهبود بخشد و آن را تقویت کند، کار چندان دشواری نیست.

دیگران چنین مشکلی را ندارند

واقعیت این است که این روزها اغلب خانواده‌ها درجه‌ای از تفاوت‌های مذهبی را تجربه می‌کنند. این تفاوت‌ها گاهی اوقات آنقدر شدید است که می‌تواند به اختلافاتی جدی تبدیل شود، اما در بسیاری از مواقع همسران توانسته اند به نوعی با آن‌ها کنار بیایند. اصلاح دید و توجه به این نکته که دیگران نیز چنین تجربه‌های داشته و دارند، می‌تواند به ما نیز انگیزه لازم برای کنار آمدن با این مسئله را داده و در عین حال این فرصت را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. در عین حال می تو اند نگرانی ما را در این زمینه کاهش دهد و تصور نکنیم آینده زندگی ما لزوماً با مخاطره‌ای جدی رو به رو شده است.

این تفاوت‌ها زندگی مشترک ما را نابود خواهد کرد

درست است که تفاوت‌های اعتقادی می‌تواند تبدیل به اختلاف شده و دردسرهایی را ایجاد کند، اما در عین حال می‌تواند تأثیرات مثبتی نیز داشته باشد. البته این تأثیرات مثبت زمانی بیشتر دیده می‌شود که همسران به جای تلاش و تمرکز صرف برای تغییر همسر، اجازه دهند تا خودشان نیز تغییر کنند. گاهی اوقات تقویت اطلاعات مذهبی می‌تواند یکی از این تأثیرات مثبت باشد. افزایش انعطاف پذیری نیز می‌تواند یکی دیگر از این تأثیرات مثبت باشد.

این اختلاف هم درست مانند سایر اختلافاتی است که در زندگی پیش می‌آید

در نقطه مقابل تصورات اشتباهی که این اختلافات را غیرقابل حل نشان می‌دهند، تصوراتی هستند که این اختلافات را در حد سایر اختلافاتی که در زندگی مشترک می‌تواند روی دهد، معرفی می‌کند. واقعیت این است که اعتقادات مذهبی و حتی سیاسی افراد، بار عاطفی زیادی داشته و در نتیجه، افراد گاهی اوقات تعصبات خاصی روی آن دارند. چه کم اهمیت کردن موضوع و چه پررنگ کردن بیش از حد آن، می‌تواند پیدا کردن راهی منطقی برای مواجهه با آن را دشوار سازد.

چه باید کرد؟
اختلافات مذهبی در ازدواج

اگر شما هم با همسرتان تفاوت مذهبی دارید، نکات زیر می تواند کمکتان کند با تفاوت های مذهبی در ازدواجتان کنار بیایید:

وجه اشتراک پیدا کنید: با پیدا کردن وجه اشتراک بین باورهای مذهبی خودتان و همسرتان، می توانید با تفاوت های دینی هم کنار بیایید.

سعی کنید خودتان را آموزش دهید: باید سعی کنید او را بفهمید. در مورد عقایدش از او سوال کنید و به هیچ وجه بحث و جنجال سر باورهای همدیگر راه نیندازید. در عوض سعی کنید با مدارا و لحاظ کردن باورهای دینی تان در رفتار خود، او را به دینداری بیشتر ترغیب کنید.

واقع بین باشید: تفاوت های مذهبی در ازدواج می تواند مشکل ساز باشد، حتی در بادوام ترین و با عشق ترین ازدواج ها. اما با درک متفابل و مصالحه می توانید از بروز مشکل جلوگیری کنید.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سپیده دانایی، پرواز کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.