تبیان، دستیار زندگی
وزیران دارایی اروپا طرحی را برای حل بحران مالی یونان تهیه کرده‌اند که بر پایه آن، نیمی از بدهی‌های این کشور بخشیده می‌شود. تحلیلگران خروج یونان را در صورت وقوع مقدمه دومینوی خروج دیگر کشور هایی بحران زده چون ایرلند، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا و نهایتا فروپ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقابل یونان و منافع اتحادیه اروپا


وزیران دارایی اروپا طرحی را برای حل بحران مالی یونان تهیه کرده‌اند که بر پایه آن، نیمی از بدهی‌های این کشور بخشیده می‌شود. تحلیلگران خروج یونان را در صورت وقوع، مقدمه دومینوی خروج دیگر کشور هایی بحران زده چون ایرلند، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا و نهایتا فروپاشی یورو دانسته‌اند

اروپا

مردم اروپا ازدست دادن ازش سهام‌های خود در بانک‌ها را بابت تداوم یا بخشش بدهی یونان برنمی‌تابند و این مسأله کم کم زمزمه پذیرش خروج یونان از یورو را در خارج از این کشور فراهم می کند..

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حمایت از کشور یونان به دنبال تدوین طرحی هستند که در چهارچوب آن بانکها و موسسات مالی وام دهنده به یونان موظف خواهند شد از نیمی از پولی که به یونان وام داده اند، صرف نظر کنند؛ اما همزمان این بانکها از محل بودجه اتحادیه اروپا برای خروج از بحران مالی کمک بیشتری دریافت خواهند کرد .

این در حالی است که اخبار منتشره، حاکی از آن است که ارزش سهام بازارهای فرانسه آلمان و ایتالیا روز دوشنبه ابتدا صعود کرد؛ اما بعد در طول روز مقداری افت کرد و بخشی از ارزش خود را از دست داد.

مشکل کنونی یونان میزان بدهی این کشور نیست، بلکه ناتوانی این کشور در مدیریت امور مالی است و به رغم تلاش‌های فراوانی که برای اصلاح اقتصادی این کشور صورت گرفته، تاکنون هیچ مازادی در نظام مالی این کشور حاصل نشده است.

تحلیلگران می‌گویند، این گزارش بازتاب‌دهنده این مسأله است که دولت یونان نتوانسته، بحران در این کشور را مدیریت کند و تدابیری ریاضت اقتصادی که این کشور اعمال کرده است، موفق نبوده است.

گزارش‌های رسیده از دیدار آخر هفته وزیران دارایی در واشنگتن، حاکی از تدوین این طرح است، ولی این حقیقت انکارشدنی نیست که وضعیت کنونی موسسات مالی اروپایی هم اکنون به اندازه‌ای شکننده است که تحمل چنین ایثاری در حق یونان را نخواهند داشت.

مردم اروپا از دست دادن ازش سهام‌های خود در بانک‌ها را بابت تداوم یا بخشش بدهی یونان برنمی‌تابند و این مسأله کم کم زمزمه پذیرش خروج یونان از یورو را در خارج از این کشور فراهم می کند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود با بحران مالی درگیر هستند و با بخشیدن نیمی از وام‌هایی که به کشور یونان داده‌اند، خود دچار بحران جدی تری می‌شوند.

آخرین نظرسنجی‌های اروپایی در آلمان، نشان می‌دهد که مردم این کشور از اینکه کشورشان بخواهد منابع مالی را که در اثر ریاضت اقتصادی موجود در کشورشان به دست آمده، صرف کمک به کشور یونان کند، راضی نیستند.

این در حالی است که در جریان دیدار وزیر دارایی یونان و وزیران دارایی دیگر کشورها در واشنگتن، سخنی از احتمال اعلام ورشکستگی یونان و چشم پوشی وام دهندگان از نیمی از بدهی‌های آن کشور به میان نیامده است.

دولت‌های اروپایی امیدوارند، تا پنج یا شش هفته دیگر یعنی تا پیش از نشست ماه نوامبر گروه 20 در شهر کن فرانسه در مورد تدابیر جدیدی برای حل بحران مالی در حوزه یورو به توافق برسند.

تردید درباره چگونگی مقابله با بحران بدهی‌های یونان، باعث شده تا بعضی از بانک‌های اروپایی که یونان به آنها بدهکار است، در ماه‌های اخیر، نیمی از ارزش سهام خود را از دست بدهند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود با بحران مالی درگیر هستند و با بخشیدن نیمی از وام‌هایی که به کشور یونان داده‌اند، خود دچار بحران جدی تری می‌شوند

مردم اروپا از دست دادن ازش سهام‌های خود در بانک‌ها را بابت تداوم یا بخشش بدهی یونان برنمی‌تابند و این مسأله کم کم زمزمه پذیرش خروج یونان از یورو را در خارج از این کشور فراهم می کند. تحلیلگران خروج یونان را در صورت وقوع مقدمه دومینوی خروج دیگر کشورهای بحران زده چون ایرلند، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا و نهایتا فروپاشی یورو دانسته‌اند.

در هفته گذشته، شاهد پایین آمدن قیمت طلا در بازار جهانی بودیم که برخی از تحلیلگران آن را اقدام هماهنگ اروپایی در افزایش ارزش بورس‌های خود خواندند، ولی این امر هم از افت ارزش سهام در بازار اروپا جلوگیری نکرد و به رغم افتادن بازار طلا از سکه، باز هم سرمایه‌گذاران به بورس‌های اروپایی روی نیاوردند تا اینکه امروز بار دیگر بازار طلا رونق یافت و این نشانه بسیار بدی برای اقتصاد حوزه اروپاست

بخش اقتصاد تبیان


منبع :تابناک