تبیان، دستیار زندگی
سفر برای خیلی ها با ریخت و پاش و خوش بودن و معنا می شود. البته که خوش بودن در هر جایی، سفر و غیر سفر، حق شماست اما شاید کمتر کسی توجه داشته باشد که سفر بدون هزینه های اضافه هم می تواند سفر خوبی باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر بدون هزینه های اضافه


سفر برای خیلی ها با ریخت و پاش و خوش بودن و معنا می شود. البته که خوش بودن در هر جایی، سفر و غیر سفر، حق شماست اما شاید کمتر کسی توجه داشته باشد که سفر بدون هزینه های اضافه هم می تواند سفر خوبی باشد. یکی از این هزینه های اضافه که ما اغلب به آن توجه نمی کنیم، به انرژی ها مربوط می شود. به عبارت دیگر، ریخت و پاش انرژی در سفر.


سفر بدون هزینه های اضافه

اگر دوست دارید سفرتان هرچه بیشتر به یک سفر سبز و زمین دوستانه تبدیل شود، به این نکات توجه کنید:

1- مسافرت هوایی اغلب یکی از پر مصرف‌ترین راه‌های مسافرت از نظر انرژی است. از این رو توصیه می‌شود حتی الامکان مسافرت‌های هوایی به حداقل برسد و به جای چند مسافرت کوتاه مدت، یک مسافرت طولانی‌تر در نظر گرفته ‌شود.

2- هنگام سفر تنها باید وسایل ضروری را همراه داشت. زیرا همراه داشتن وسایل اضافه و بار سنگین، مصرف بیشتر انرژی و در نتیجه تولید گازهای گل خانه‌ای بیشتر را در پی دارد.

3- هنگام انتخاب هتل، راهنمای تور و یا سایر بخش‌های خدماتی، باید سرویسی انتخاب شود که مسائل محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و ... را مورد توجه قرار می‌دهند.

4- قبل از خروج از خانه باید وسایل برقی اضافه را از پریز کشید.

5- هنگام خروج از اتاق هتل تمام چراغ‌ها و وسایل سرمایشی یا گرمایشی را خاموش کرد.

6- هنگام اقامت از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار و... یا در صورت امکان از دوچرخه، اسب، شتر و... استفاده کرد. علاوه بر این مسیرهای نزدیک را نیز پیاده طی کنید. استفاده از این روش‌ها علاوه بر صرفه جویی، لذت بخش تر نیز خواهد بود.

7- استفاده از خوراک محلی و خرید از رستوران‌های محلی که از مواد تهیه شده محلی استفاده می‌کنند در کنار استفاده از مواد غذایی طبیعی‌تر، لذیذتر است.

سفر بدون هزینه های اضافه

8- از باتری‌هایی که دارای قابلیت شارژ مجدد هستند برای دوربین، چراغ قوه و ... استفاده کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری کرده باشید.

9- در سفرتان به مناطق طبیعی بهتر است در منطقه اثری از خود بر جا نگذارید، زباله نریزید و به‌منظور رعایت این اصل همواره كیسه‌ای مخصوص زباله به همراه داشته باشید و درصورت امكان زباله‌های موجود در محیط را هم جمع آوری كنید و به محل مخصوص زباله برسانید. با این کار کمک بزرگی به صرفه جویی انرژی در پاکسازی آینده محیط خواهید کرد.

10- دور ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف را خط بکشید! این ظروف علاوه بر هزینه ای که دارند، تجزیه ناپذیرند و در سالیان دراز به هزینه زیادی برای از بین رفتنشان نیاز است. برای كاهش زباله در سفر، غذای خود را در ظروفی حمل كنید كه چندین بار قابل استفاده باشند، در غیراین صورت بهتر است از ظروف گیاهی یا ظروف نشاسته‌ای كه فساد پذیر هستند، استفاده كنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از ایران، جام جم