تبیان، دستیار زندگی
سریال «شوق پرواز» باردیگر فرصت یادآوری بزرگمردان جنگ را برای مخاطبان سیما فراهم آورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«شوق پرواز» به روایت یک آشنا


سریال «شوق پرواز» باردیگر فرصت یادآوری بزرگمردان جنگ را برای مخاطبان سیما فراهم آورده است.

شوق پرواز»

سریال تلویزیونی «شوق پرواز» به کارگردانی یدالله صمدی توجه مخاطبان سیما را به خود جلب کرده است. اما این سریال و دشواری هایی که در مسیر تولید و پخش آن متوجه عوامل بوده است باردیگر لزوم توجه جدی به بازخوانی ناگفته های جنگ بخصوص با محوریت بزرگمردان این میدان را متذکر شده است. در این زمینه صدیقه حکمت همسر شهید بابایی که در 28 سالگی همسر خود را از دست داده گفتنی های شنیدنی درباره تبدیل شدن زندگی همسرش به سریال دارد. او چندی پیش در گفت و گویی از پیگیری‌ برای به سرانجام رسیدن مجموعه «شوق پرواز» و حضور دو فرزندش سلما و حسین در این مجموعه سخن گفت.  حکمت می گوید: «بعد از گذشت 24 سال شاید بسیاری از گفته‌ها و جریانات مرتبط با شهید بابایی را بارها تکرار کرده باشم، اما هر چقدر هم که از بصیرت، آگاهی و ایمان او بگویم باز هم کم است. البته نمی‌خواهم عباس را از سایر شهدا تفکیک کنم. خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت خواستم از ارزش والای شهدا بگویم نخست از همه شهدا گفتم و بعد از عباس.» همسر شهید بابایی درباره روند تولید مجموعه «شوق پرواز» هم گفته است: «دو یا سه سال پس از گذشت شهادت عباس رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای تولید مجموعه‌ای از زندگی‌نامه شهید بابایی را در دستور کار سازمان صداوسیما قرار دادند و تأکید بسیاری هم روی ساخت آن داشتند ولی متأسفانه پروژه دو بار تا مرحله تولید رفت و بنا به دلایلی متوقف شد. پیش از همه‌چیز از همه عوامل این مجموعه سپاسگزاری می‌کنم و به آن‌ها دست مریزاد می‌گویم که در این راه خالصانه قدم برداشتند.»

دو یا سه سال پس از گذشت شهادت عباس رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای تولید مجموعه‌ای از زندگی‌نامه شهید بابایی را در دستور کار سازمان صداوسیما قرار دادند و تأکید بسیاری هم روی ساخت آن داشتند.

شهاب حسینی پیشنهاد من بود

حکمت در ادامه به نکات جالب توجه دیگری هم اشاره کرده است؛ «همانطوری که شما هم اشاره کردید در اغلب سکانس‌ها و مراحل تولید این اثر ارزشمند به ایده‌آل‌ها و نزدیک و نزدیک‌تر شوند. در مورد نقش شهید بابایی هم کاملاً درست است که من شهاب حسینی را پیشنهاد دادم و با موافقت گروه سازنده همراه شد. این انتخاب به این دلیل بود که سیمای اشان شباهت‌های بسیار با سیمای عباس داشت و احساس کردم به لحاظ سیمای ظاهری نسبت به سایر بازیگران بهتر می‌تواند نقش را القا کند. حتی درمورد نقش جوانی و دوره بعد از جوانی خودم هم الهام حمیدی و افسانه بایگان را پیشنهاد دادم چراکه احساس کردم چهره‌های آنها به‌خصوص الهام حمیدی به جوانی من نزدیک است. البته این مسئله خدای ناکرده سوءتفاهمی برای سایر بازیگران و هنرمندان به‌وجود نیاورد که آن‌ها نمی‌توانستند. من فقط حسی که از چهره‌ها داشتم در مواجهه با بازیگران متعدد و هنرمند کشورمان پیشنهاد دادم.» همسر شهید بابایی رضایتش از حاصل کار را «بسیار زیاد» دانسته و افزوده است: «البته هر چقدر هم که بازیگران تلاش کنند هرگز به ایده‌آل صددرصدی و حقیقی نمی‌رسند، اما واقعاً بازیگران این مجموعه سنگ‌ تمام گذاشتند، شهاب حسینی بارها و طی جلساتی متعدد در مورد شخصیت عباس با من گفت‌وگو کرد و همه تلاشش را کرد تا به لحاظ حسی به او نزدیک شود، من بارها شاهد بودم این بازیگر ارزشمند اگر به حسی که می‌خواستند نمی رسیدند یا کار نمی‌کرد یا صحنه را دوباره و سه‌بار تکرار می‌کرد تا به دلش بنشیند.»

شوق پرواز»
نه عباس راضی بود نه خودم

حکمت درباره بازی در نقش خود در این مجموعه هم گفته است: «در ابتدا که آن رو را نداشتم که جلوی دوربین بروم، اما اگر آن رو را داشتم احساس می‌کنم نه عباس راضی باشد که جلوی دوربین بروم و نه خودم راضی می‌شوم چنین کاری را انجام دهم.» وی درباره حضور دو فرزتدش در مجموعه افزوده است: « با اصرار من، پسرم حسین و دخترم سلما نقش‌های کوچکی داشتند و دوست داشتم در این پروژه که برای پدرشان ساخته می‌شد پسرم محمد هم حضور پیدا می‌کرد که او موافقت نکرد.» همسر شهید بابایی در مجموع تأکید کرد: «همان‌طور که گفتم چنین آثاری هیچگاه صدردصد خواسته‌هایمان را برآورده نمی‌کند چراکه شاید همه جذابیت‌های زندگی بین من و عباس برای مخاطب جذاب نباشند از این رو لازم است که فیلم‌نامه و کارگردانی با چاشنی جذابیت‌های بصری در جهت جذب مخاطب به آن افزوده شود از این رو فکر می‌کنم پنجاه، پنجاه راضی‌ام...»

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفته نامه سروش