تبیان، دستیار زندگی
دكتر «بهروز جلیلى» روان پزشك و دانشیار دانشگاه علوم پزشكى ایران معتقداست: براساس تحقیقات و شواهد انجام گرفته، اثبات شده كه خنده مى تواند در رفع اختلالات روان پزشكى نظیر افسردگى، اضطراب و اختلالات رفتارى بسیار مفید و مؤثر باش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنده ، کلید آرامش در خانواده


دكتر «بهروز جلیلى» روان پزشك و دانشیار دانشگاه علوم پزشكى ایران معتقداست: براساس تحقیقات و شواهد انجام گرفته، اثبات شده كه خنده مى تواند در رفع اختلالات روان پزشكى نظیر افسردگى، اضطراب و اختلالات رفتارى بسیار مفید و مؤثر باشد و تنش هاى موجود در افراد و هورمون هاى تشدید كننده و مولد اضطراب و افسردگى را به طور چشمگیرى كاهش دهد. خنده مى تواند تأثیر مثبت و خوبى را برجاى بگذارد و در ایجاد روحیه شاداب تأثیرگذار باشد.

وى معتقداست: براساس تحقیقات موجود كسانى كه در زندگى روزمره خود خندیدن را جایگزین عصبانیت و خشم  سازند بیش از سایرین دچار موفقیت هاى مكرر مى شوند و احساس رضایتمندى بیشترى از زندگى خواهند داشت. نیاز به خندیدن و شاد بودن در كلیه افراد امرى ضرورى است و بهتر است كه به جاى خنده هاى مصنوعى به طرف خنده هاى واقعى كشیده شوند و از لطیفه هاى مفید براى خنداندن یكدیگر استفاده كنند و از خندیدن هایى كه باعث تمسخر دیگران مى شود و غیر اخلاقى است پرهیز كنند. زیرا در غیر این صورت تنش هاى موجود و نتایج معكوس و نادرست در آنها افزایش مى یابد.

همچنین تحقیقات دیگر حاكى از آن است که خندیدن بیماران مبتلا به افسردگى در صورتى كه درمان هاى دارویى و غیردارویى خود را ادامه دهند و به موقع مصرف كنند، شدت بیمارى را در آنها كاهش مى دهد.

خندیدن در صورتى كه به موقع و در جاى خود به كار رود، متناسب و خوب است چرا كه در غیر این صورت زشت و ناپسند محسوب مى شود.

خندیدن زمان پیرى را به تعویق می اندازد و استرس ها و بیمارى ها را كاهش مى دهد. زنان همیشه باید خود را با شرایط زندگى تطبیق دهند و از فكر كردن به مسائل كوچك و بى ارزش خوددارى كنند

امروزه خنده در میان كلیه اقشار جامعه خصوصاً زنان بسیار اندك شده و یا اصلاً معنایى ندارد، شاید علت این امر عواملى نظیر حجب و حیای زنان باشد كه خندیدن از نظر آنها عمل قبیح و نادرستى محسوب مى شود. این در حالى است كه خندیدن درست و به موقع، نه تنها نا به جا و زشت قلمداد نمى شود بلكه براى روح، جسم و كاهش بیمارى ها نیز مفید است. همچنین مشكلات اقتصادى فشارهاى زندگى و كار و استرس  هاى روزانه نیز از دیگر دلایلى است كه باعث از میان رفتن خنده در میان مردم شده است.

دکتر جلیلی معتقد است: افرادى كه همیشه در حال خندیدن هستند بیش از سایرین تحمل مشكلات شغلى،  مادى، معنوى و... را خواهند داشت و بهتر مى توانند با این مشكلات دست و پنجه نرم كنند.

خندیدن با ترشح هورمونى به نام اندروفین موجب احساس آرامش و رضایت در افراد مى شود. از نظر فیزیولوژیك، تحریك پوست بدن و ایجاد حالت قلقلك در بیشتر افراد سبب خنده مى شود؛ به دلیل این كه نقاط ویژه اى در مغز انسان وجود دارد كه تحریك الكتریكى آنها موجب برانگیختن احساس شادى، خوشى و خنده مى شود. زمانى كه گروهى از افراد با دیدن موضوع خنده دارى تبسم مى كنند یا مى خندند، دچار نوعى عاطفه مثبت گروهى می شوند و همبستگى به وجود مى آید.

دكتر «فربد فدایى» روان پزشك نیز معتقداست: بررسى هاى علمى نشان مى دهند كه خنده باعث كاهش اضطراب،  تنش جسمى و خشم مى شود.

وى معتقد است: گذشته از سودمندى خنده، از دیدگاه صاحبنظران، علت خنده هم مهم است. اندیشمندان تبسم یا خنده اى را كه ناشى از موفقیت در یك كار دشوار، و رضایت ناشى از یارى رساندن به انسان یا هر موجود زنده دیگر باشد و حتى خنده ناشى از ادراك طنز را هم تأیید مى كنند. اما خندیدن به شوخى هاى مبتذل با موضوعات جنسى، پرخاشگرانه، به ظاهر افراد و لهجه افراد را ارزشمند نمى دانند.

زمانى كه از طنز در رسانه ها صحبت مى كنیم افرادى نظیر دهخدا مورد نظر هستند كه از جمله، مجموعه مقالات او تحت عنوان «چرند و پرند» از نمونه هاى عالى طنز اجتماعى است كه در بیدارى و آزادی خواهى ایرانیان نقش داشته است.

در سینما نیز آثار افرادى چون چارلز چاپلین، باستركیتون و... از موارد طنز تلقى مى شود. زیرا ضمن خنداندن، افراد را به فكر هم فرو مى برد و عواطف والایى چون نوعدوستى، محبت، عشق به انسان ها و موجودات زنده دیگر را تقویت مى كند.

وى مى گوید: در مجموعه هاى تلویزیونى ایرانى كه به غلط عنوان طنز به آنها داده شده است عموماً نوع نوینى از نمایش هاى روحوضى و مطربى گذشته را مى بینیم كه صرفاً به قصد خنداندن مردم تهیه شده اند و مى كوشند به وسیله لهجه نامأنوس، لحن هاى غیرعادى، فریاد كشیدن، آرایش و پوشش غیرعادى و ظاهر جسمى نامتعارف مردم را بخندانند (كه خیلى از اوقات به این كار هم موفق نمى شوند). در اینجا با نمایش روحوضى و سیاه بازى روبرو هستیم با این تفاوت كه مطرب هاى روحوضى ادعایى نداشتند و گرچه مسائلى از قبیل مشكلات زن و شوهر، دروغگویى و مردم فریبى را هم مطرح مى كردند اما مى دانستند كه طرح سطحى این موضوعات فقط زمینه اى براى خنداندن مردم است. در طنزهاى واقعى دغدغه هاى عاطفى و شناختى انسان مطرح مى شود، شرایط ناعادلانه و مناسبات غیرانسانى به مبارزه طلبیده مى شود و سرانجام محبت، پشتكار و منطق پیروز مى شود.

وى معتقداست: كوتاه سخن این که، خندیدن به خودى خود واجد ارزش است. اما براى انسان اندیشمند موضوع خنده هم اهمیت دارد. به نحوى كه تفاوت بین طنز با شوخى، لطیفه، جوك و هجو مطرح مى شود، طنز كه ضمن خندانیدن فرد او را به اندیشه هم فرومى برد و عواطف عالى در او پدید مى آورد، والاترین و ماندنى ترین روش براى خندیدن است، پس بخندید تا دنیا به روى شما بخندد.

روزنامه ایران

لینک ها

فرمول اعتماد به نفس برای خانم ها

چگونه بر مشكلات خود غلبه كنیم؟

لبخند بزنید

بخندید تا شاداب بمانید

راههای یك زندگی شاد

خندیدن شما را آرام می كند

فروش کتاب های « روان شناسی » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.