تبیان، دستیار زندگی
به کاهش ارتفاع قوس داخلی پا، صافی کف پا می گویند. کف پای صاف، از جمله نابهنجاری های وضعیتی است که به دلایل متفاوتی مانند گذاشتن پنجه ی پا رو به بیرون، به وجود می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نابهنجاری های اندام تحتانی

(2)

نابهنجاری های اندام تحتانی

در گذشته داشتیم....

کف پای صاف

به کاهش ارتفاع قوس داخلی پا، صافی کف پا می گویند. کف پای صاف، از جمله نابهنجاری های وضعیتی است که به دلایل متفاوتی مانند گذاشتن پنجه ی پا رو به بیرون، به وجود می آید. هنگامی که پا به بیرون ، چرخش پیدا می کند، قوس کف آن از بین می رود و کف پا صاف می شود.

کف پای صاف گاهی قابل اصلاح است؛ ولی گاهی این وضعیت ثابت می شود و با حرکات اصلاحی قابل رفع نیست. اگر از پشت به پای کسی که ایستاده است نگاه کنیم، چنان چه کف پای او صاف باشد، پاشنه پایش به صورت پیچ خورده دیده می شود.

نابهنجاری های اندام تحتانی

اگر فرد با پای برهنه روی سطح صافی مثل کاشی راه برود، بعد از چند قدم راه رفتن، با نگاه گردن به کف پا می توان فهمید که او کف پای صافی دارد یا نه. زیرا اگر تمام سطح کف پا با زمین تماس داشته باشد، تمام آن خاکی می شود. ولی اگر قسمت قوس کف پا خاکی نشده باشد، به این معنی است که کف پا صاف نیست.

تمرین های اصلاحی

-        با استفاده از یک بطری، کف پا را ماساژ دهید. بطری را روی زمین قرار دهید، کف پا را روی آن بگذارید و به آرامی به جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت پا را برای برگشتن به وضعیت صحیح کمک می کند.

-        سعی کنید با انگشتان خود حوله ای را از زمین جمع و بلند کنید. این حرکت برای تقویت عضلات کف پا مناسب است.

-        وقتی پاها روی زمین قرار دارند، انگشتان پا را به سمت ساق پا بالا بیاورید و سپس پایین ببرید.

-        روی پاشنه ی پا راه بروید.

-        به شکل "تی" (t) راه بروید.

-        در زمین های شنی پیاده روی کنید.

-        با استفاده از توپ های کوچکی مانند توپ تنیس روی میز، انگشتان را روی توپ به صورتی خم کنید که بتوانید آن را با کف پا به حرکت در آورید.

یادآوری: اگر ورزش های اصلاحی درست انجام شود و کفش نیز دارای کف طبی باشد، در عرض دو تا چهار سال، صافی کف پا (صافی کف پای اکتسابی) درست می شود.

عوارض ناشی از صافی کف پا

-        درد در ناحیه ی قوزک داخلی به سبب کشش بافت های نرم

-        درد در کناره ی خارجی پا به دلیل فشردگی استخوان ها.

-        شست به سمت انگشت کوچک منحرف می شود (شست کج).

-        درد در لیگامنت ها و بافت های داخلی زانو.

-        فشردگی استخوان ها در کنار داخلی زانو که به درد منجر می شود.

-        خستگی زودرس.

-        ساییدگی لبه ی داخلی کفش.

-        برخورد پا با زمین و عکس العمل نیروی وارده از زمین که به کمر درد منجر می شود. زیرا خمیدگی پا باعث کج وارد شدن نیرو به ستون فقرات می گردد.

-        تغییرات ظاهری کفش (قسمت داخلی بر آمدگی پیدا می کند).

شست کج

یکی دیگر از نابهنجاری های اندام تحتانی، که به تازگی بسیار دیده می شود، شست کج پاست. در این نابهنجاری، شست به خارج منحرف و اولین استخوان کف پایی نیز به سمت داخل منحرف می شود.

نابهنجاری های اندام تحتانی

حرکات اصلاحی

- استفاده از پد لا انگشتی: این پد شست را از بقیه ی انگشتان جدا می کند. شایان ذکر است که اگر فرد، از پد لا انگشتی در داخل کفش استفاده کند، جلو کفش باید به اندازه ی کافی پهن باشد و موجب اعمال فشار بر انگشتان نشود.

- استفاده از کفش ها پنجه پهن.

- استفاده از آتل مخصوص: برای این منظور، از یک خط کش کوچک استفاده می شود. این خط کش در قسمت میانی پا بسته می شود و انتهای آن، که در مجاورت شست قرار دارد، به دلیل کج بودن شست از آن فاصله می گیرد. با یک نوار کوچک، شست را به خط کش می بندند و در طول روز، با کشش نوار، شست را به حالت کاملاً طبیعی در می آورند.

- تقویت عضله ی دور کننده ی شست: برای حفظ وضعیت اصلاح شده، عضله ی دور کننده ی شست باید تقویت شود. فرد باید عمل دور کردن شست را انجام بدهد تا این عضله تقویت شود. برخی پژوهشگران عقیده دارند در صورتی که این عضله فعال نشود، اصلاح تغییر شکل بی فایده است.

منبع : رشد مدیریت مدرسه


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده : شکوفه باصری

تنظیم : نسیم گنجی منش