تبیان، دستیار زندگی
فرآیند یادگیری، بر جریان دو سویه ی یادگیرنده – یاددهنده مبتنی است. در این مشارکت، هر دو سوی این جریان از یک دیگر می آموزند. در فرآیند یاددهی – یادگیری، یادگیرنده با راهنمایی یاددهنده و مشاوره با او، به جستجوی اطلاعات مورد نیاز می پردازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

(2)

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

در گذشته داشتیم....

- تشویق دانش آموزان به کارهای گروهی:

یکی از مؤلفه های مهم توسعه ی جهانی، توانایی مشارکت در کارهای گروهی است. برای این منظور، دانش آموزان باید مهارت های جدیدی را در زمینه ی پویایی گروه، مصالحه و سازش، بحث، تشویق، سازمان دهی، رهبری و مدیریت کسب کنند. این درست بر خلاف نگرش سنتی است که در آن، دانش آموزان به موفقیت های فردی تشویق می شوند.

توانایی ذهنی محدود انسان، تفاوت در توانایی ها و مهارت ها، محدودیت زمانی و تضمین کیفیت آموزش از جمله دلایل ضرورت تشویق دانش آموزان به کار گروهی در کلاس درس است. به این سبب، مدیر مدرسه باید از معلمان بخواهد با استفاده از شیوه ی مشارکتی، به تقویت روحیه ی کار گروهی در کلاس درس بپردازند.

- تشکیل گروه های مجازی و شبکه ای:

معلمان با رهنمودهای مدیر مدرسه باید علاوه بر تشویق دانش آموزان به انجام دادن کارهای گروهی ، کارکرد گروه های مجازی و شبکه ای را نیز به آن ها بیاموزانند. یادگیری مشارکتی به کمک رایانه و شبکه های ارتباطی، با مرتبط ساختن اندیشه های افراد، تصمیم گیری های گروهی، ثبت دلایل انتخاب و تسهیل در فعالیت های جمعی، بر پیشرفت عمل کرد دانش آموزان می افزاید.

برای مثال، با استفاه از فن آوری های ارتباطات و اطلاعات پیش رفته می توان از فعالیت های هم زمان و غیر هم زمان بهره مند شد. از فعالیت های هم زمان می توان به منطق های زمان واقعی، که از طریق ابزارهای صوتی، نمایشی، تصویری و وب سایت ها پخش می شود، آزمون ها و مباحثه های گروهی اشاره کرد که در یک زمان، اما با مکانی متفاوت یا مشابه، رخ می دهند. در مورد فعالیت های غیر هم زمان نیز می توان از آرشیوهای صوتی یا تصویری و مواد آموزشی نام برد که در تمام زمان ها و مکان ها قابل استفاده اند.

- داشتن روحیه ی انعطاف پذیری و خلاقیت:

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

مدیر باید از معلمان بخواهد در شیوه های یادگیری و به منظور تطبیق دادن آن ها با نیازهای دانش آموزان، با انعطاف پذیری تنوع ایجاد کند.

راز موفقیت یک آموزگار موفق، خلاقیت او در پیدا کردنراه های بدیع برای آموزش و مطرح کردن سؤال هایی است که خستگی را از دانش آموزان می گیرد و ذهن بچه ها را به خود مشغول می کند. دارا بودن این ویژگی در معلم های ابتدایی، بسار مهم تر از معلم های دوره های دیگر است؛ زیرا دانش آموزان در این دوره، در حال به دست آوردن اولین تجربیات از مدرسه هستند. به این سبب، اگر معلم از آن ها تنها جواب های خشک و خالی کتاب ها را بخواهد و راه را بر هر جواب دیگری ببندد، اولین ضربه را به ذهن آماده ی یادگیری آن ها وارد می کند. در صورتی که پیدا کردن راهی تازه برای آموزش، استفاده از وسایل کمک آموزشی و تغییر فضای خالی کلاس، حتی با یک گلدان گل، شوق آموختن و خلاقیت را در کودکان دو چندان می کند. نقاشی مفاهیمی که آموخته اند، درست کردن کاردستی برای مفاهیم درسی و حتی آوردن کتاب تازه ای به کلاس و خلاصه گویی و خلاصه نویسی آخرین داستانی که خوانده اند، ذهن آن ها را در مورد مفهوم خشک آموزش تغییر می دهد. با این کار، معلم می تواند از دانش آموزان خود برای تغییر درست مسیرهای آموزشی استفاده کند.

نتیجه گیری

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

در الگوهای جدید مدیریت مدرسه ی فردا، مؤلفه های تأکید بر مفاهیم انتزاعی، استفاده از شیوه ی کلی نگری در مقابل با شیوه ی گسسته، تقویت توانایی دانش آموزان در کسب دانش و استفاده از آن، تشویق دانش آموزان به کارهای گروهی، استفاده از گروه های مجازی و شبکه ای و ایجاد انعطاف در نظام آموزشی بسیار حایز اهمیت است.

منبع : رشد مدیریت مدرسه


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده : شکوفه باصری

تنظیم : نسیم گنجی منش