تبیان، دستیار زندگی
فرآیند یادگیری، بر جریان دو سویه ی یادگیرنده – یاددهنده مبتنی است. در این مشارکت، هر دو سوی این جریان از یک دیگر می آموزند. در فرآیند یاددهی – یادگیری، یادگیرنده با راهنمایی یاددهنده و مشاوره با او، به جستجوی اطلاعات مورد نیاز می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا(1)

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

فرآیند یادگیری، بر جریان دو سویه ییادگیرندهیاددهنده مبتنی است. در این مشارکت، هر دو سوی این جریان از یکدیگر می آموزند.

در فرآیند یاددهی – یادگیری، یادگیرنده با راهنمایی یاد دهنده و مشاوره با او، به جستجوی اطلاعات مورد نیاز می پردازد و با روش حل مسئله، موفق به تبدیل اطلاعات به دانش می شود.

این فرآیند الزاماً در محیط آموزشی رسمی رخ نمی دهد؛ بلکه محیط های غیر رسمی را نیز شامل می شود.

با در نظر داشتن این پیش فرض،

ارتباط میان محیط های آموزشی و نیازهای جامعه، به این دلیل ضروری است که نیازهای آموزشی درتمام سطوح، به دلیل سرعت روند توسعه ی جهانی و بازسازی اقتصادی درنظام های سیاسی و اهمیت دست یابی به دانش و اطلاعات لازم تغییرکرده است.

این نیازها برای باز اندیشی در مهارت های ضروری نیروی کار آینده اهمیت زیادی دارد. به این سبب، با در نظر داشتن اهمیت هم گامی آموزش با نیازهای پیش روی جامعه ی پیرامون، مدیران مدارس باید در فرآیند جدید یادگیری – یاددهی از معلمان بخواهند مؤلفه های اساسی زیر را در نظر بگیرند:

- آماده سازی دانش آموزان برای تصمیم گیری در موقعیت های پیچیده:

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

یکی از چالش های مهمی که اغلب یادگیرندگان با آن مواجه اند، آشنا نبودن با مفاهیم انتزاعی و موقعیت های نا مطمئن است.

اکثر محیط های آموزشی، مسئله های آماده ای برای دانش آموزان فراهم می آورند و از آن ها می خواهند که به حل این مسائل بپردازند. در صورتی که جامعه ی آینده، که با سرعت زیادی در حال تغییر است، مسائلی را شامل می شود که به ندرت تعریف مشخصی دارند.

به این سبب، مدیران باید از معلمان بخواهند به دانش آموازن یاد بدهند که خود به جستجوی مشکلات بپردازند، اطلاعات لازم را جمع آوری کنند و بر اساس واقعیت های پیچیده و نامطمئن، تصمیم بگیرند.

در مدرسه فردا، قدرت انطباق دانش آموزان با تغییرات مداوم محیط باید تقویت شود. از این رو، دانش آموزان باید مدام به آینده فکر کنند و خود را برای تغییرات آتی آماده سازند. به این ترتیب، اعتماد به نفس پیدا می کنند و هنگام مواجه با تغییر و تحول، حصار امنی را در اطراف خود احساس خواهند کرد.

- ترغیب دانش آموازن به استفاده از شیوه ی کلّی نگری در تقابل با شیوه ی گسسته:

امروزه در آموزش و پرورش اکثر کشورهای جهان، آموزش به رشته های علمی گوناگونی تقسیم شده است.

هر یک از این رشته ها هم به صورت موضوعات خاص درسی طبقه بندی شده اند و در واحدهای جداگانه ای در مدارس ارائه می شوند.

در صورتی که جامعه ی فردا، با توجه به توسعه ی پیش روی، نیازمند فهمی کلی نگر از تمام زمینه های علمی است.

برای آن که دانش آموازن بتوانند به فهمی جامع تر از واقعیات پیچیده ای که در حال و آینده با آن مواجه اند، دست یابند، باید به روی کرد کلی نگری و جامع اندیشی روی آورند.

در نتیجه، مدیران باید از معلمان بخواهند در کلاس درس، همه جانبه نگری را به جای یک سو نگری در میان دانش آموزان تقویت کنند.

- تقویت توانایی دانش آموزان برای جستجوی اطلاعات، تبدیل آن به دانش و استفاده از آن:

مدیر مدرسه ی امروز پاسخ گوی نیازهای فردا

ادامه ی رشد و توسعه ی علمی کشور در آینده ای نزدیک، به ظهور تقاضاهای جدیدی در نیروی کار می انجامد.

پاسخ به این تقاضا و تربیت نیروی انسانی توانمند، نیازمند آموزش های متفاوت است.

آموزشی که توانایی یادگیرندگان را برای دست یابی، ارزش یابی، اقتباس و به کارگیری دانش افزایش بخشد و ضمن ترغیب آنان به تفکر خود محور، مشارکت با دیگران و قضاوت های مناسب را در آن ها تقویت کند.

به این سبب، مدیران باید از معلمان بخواهند با استفاده از روش های نو و فن آوری های مناسب، دانش آموزان را در کسب مهارت ها و توانایی های مورد نیاز برای جستجو گری و دریافت و تحلیل اطلاعات و تبدیل آن به دانش یاری کنند.

شواهد نشان می دهد وقتی معلمان دانش خود را در زمینه ی موضوع درس و شیوه ی یادگیری دانش آموز به کار می بندند، به کارگیری فن آوری اطلاعات بیش ترین اثر را بر پیش رفت شاگردان دارد.

هنگامی که دانش آموزان در فهم و درک خود در زمینه ی استفاده از نرم افزاری خاص، در کار فردی یا گروهی یا کلاسی، به کنجکاوی (تردید) کشیده می شوند، شاهد این پیش رفت خواهیم بود.

ادامه موارد را در مقاله بعد بررسی می کنیم....

منبع : رشد مدیریت مدرسه


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده : شکوفه باصری

تنظیم : نسیم گنجی منش