تبیان، دستیار زندگی
روزگاران قدیم ،دربین بسیاری از مردم که از علم و فرهنگ برخوردار نبودند ،فرزند دختر، باعث ناراحتی و بدبختی پدر و مادرها حساب می شد.اگر کسی دختر دار می شد ناراحت می شد و همیشه هم خودشو و هم دختر و همسرشو ناراحت می کرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یه دختر نمونه

یه دختر نمونه

روزگاران قدیم ،دربین بسیاری از مردم که از علم و فرهنگ برخوردار نبودند ،فرزند دختر، باعث ناراحتی و بدبختی پدر و مادرها حساب می شد.اگر کسی دختر دار می شد ناراحت می شد و همیشه هم خودشو و هم دختر و همسرشو ناراحت می کرد .

همه دوست داشتن بچه هاشون فقط پسر باشه .اما وقتی دین اسلام طلوع  کرد ،پیامبر بزرگوار اسلام خیلی زحمت کشیدن تا این فکر های غلط رو اصلاح کردن .پیامبر خدا احادیث زیادی درباره خوبی دختر برای مردم گفتند از جمله فرمودند :هر كه سه‏ دختر یا سه خواهر داشته باشد(خرجی آنها را بدهد)، بهشت‏ بر او واجب شود، پرسیدند یا رسول اللَّه (ص)! اگر كسى دوتا داشته باشد چطور؟، فرمود: و اگر دو دختر هم داشته باشد(همین طور است ). پرسیدند اگر چه یك دختر داشته باشد؟ فرمود اگر چه یك دختر داشته باشد.(مكارم الأخلاق-ترجمه میر باقرى ج‏1 420 در فضیلت فرزند ..... ص : 418)

علاوه بر زحماتی که پیامبر خدا کشیدن وجود دخترانی مثل حضرت فاطمه معصومه هم باعث شد کم کم نظر مردم درباره دختر عوض بشه .

توی اون زمانی که زنها و دختر ها هیچ سوادی نداشتند و خیلی از فرهنگ و تمدن دور بودند ،حضرت معصومه آنقدر با علم و فرهنگ بودند که می تونستند جواب سخت ترین سوالات مردمو بدن .یه  روز که عده ای از مردان شیعه برای پرسیدن سوالهای سختی به سراغ امامشون(یعنی امام موسی بن جعفر علیه السلام) رفته بودند ،اما امام رو در منزل نیافتند .حضرت معصومه نامه سوالاتشون رو گرفت و همه رو به خوبی جواب داد اما اونها هنوز مطمئن نبودن جوابها درست باشه.اونا وقتی برمی گشتن توی راه اتفاقا امام موسی کاظم رو دیدن و جوابهای حضرت معصومه رو به ایشون نشون دادن. امام کاظم وقتی دیدن حضرت معصومه همه جواب هارو درست نوشتند سه بار فرمودند:پدرش فداش بشه .

علم و ایمان و خوش رفتاری حضرت معصومه باعث می شد که همه مردم بفهمند یه دختر هم می تونه انقدر انسان با ارزشی بشه که از هزاران مرد هم بهتر و لایقتر باشه . به همین دلیل روز تولد حضرت معصومه ،روز بزرگداشت دختر هم هست .دخترای عزیز روز شما مبارک.

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

خرما ... و خرما

پیامبری سخن ور

مایه رحمت

به خاطر مهمان

انارهای بهشتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.