تبیان، دستیار زندگی
سفرهای هوایی برای کسانی که اهل مسافرت های پی در پی هستند، معمولا به سادگی آب خوردن انجام می شود. اگر از نقص های فنی و تاخیرهای کسل کننده پروازها چشم پوشی کنیم، در سفرهای هوایی همه چیز نظم خود را دارد و این بخش مهمی از استرس های سفر را کم خواهد کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره اضافه بار


سفرهای هوایی برای کسانی که اهل مسافرت های پی در پی هستند، معمولا به سادگی آب خوردن انجام می شود. اگر از نقص های فنی و تاخیرهای کسل کننده پروازها چشم پوشی کنیم، در سفرهای هوایی همه چیز نظم خود را دارد و این بخش مهمی از استرس های سفر را کم خواهد کرد. با این حال، کسانی که خیلی اهل سفر هوایی نیستند، بد نیست چند نکته کلیدی را بدانند تا کمتر سر در گم شوند.

همه چیز درباره اضافه بار

در قسمت های قبلی مروری بر این موارد داشتیم و حالا به محدودیت های اضافه بار نگاهی می اندازیم:

قبل از سفر بخوانید

کجای هواپیما بنشینیم؟

توصیه هایی برای سفر هوایی

· اضافه بار قانون همه خط های هوایی است. از محدودیت‌هایی که شرکت هوایی برای وزن و تعداد چمدان‌ها قرارداده اطلاع دقیق داشته باشید.

معمولاً قوانین محکمی دراین مورد دارند و هزینه‌های گزافی برای اضافه‌بار می‌گیرند. مطمئن شوید که مقررات واقعی شرکت هوایی پرواز خودتان را چک کرده‌اید.

·اگر بارتان بیش از حد مجاز است، ارزان‌ترین روش برای حمل بارتان را پیداکنید. گاهی امکان پیش‌پرداخت کردن هزینه‌ی اضافه بار وجود دارد. معمولاً شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌هایی هم دارند (discounted cargo rates) ولی هماهنگی‌های لازم را باید پیش از پرواز صورت دهید. مقصد بار شما با مقصد خود شما که بر روی بلیت درج شده باید یکی باشد و باید خودتان بار را به سالن ترمینال بار تحویل دهید و احتمالاً هزینه هایی مثل حقوق گمرکی نیز به آن تعلق خواهد گرفت.

· هزینه‌ پست کردن و یا حمل دریایی خیلی ارزان‌تر از حمل هوایی بارتان و یا هزینه‌های اضافه‌بار است. چمدان‌های اضافی‌تان را، اگر واقعاً به آن‌ها نیازی ندارید، به خانه برگردانید یا اگر سفر طولانی‌تری دارید آن‌ها را پیش‌پیش بفرستید.

· خدمات حمل بار این امکان را به شما می‌دهند که بارتان را در یک تاریخ مشخص (بین 48 ساعت تا 5 روز بعد از رسیدن شما به مقصد) در-به-در (تحویل از در منزل و تحویل به محل نهایی مقصد) به شما تحویل دهند، بدون این‌که نیازی باشد به ترمینال بار بروید. تمام تشریفات اداری آن هم انجام و مدیریت می‌شود. هزینه‌ی آن از حمل بار هوایی ارزان‌تر است ولی باز هم نسبتاً گران است.

·اگر ناچارید که بار زیادی داشته باشید، حتماً بلیت First Class یا Business Class بگیرید. گران‌تر هست، درعوض، بسیاری از خطوط هوایی امکان حمل بار بیش‌تری به شما می‌دهند.

در خطوط هوایی ایران هم همین قواعد صدق می کند و میزان بار مجازتان با توجه به این كه به كجا مسافرت می كنید، بستگی به وزن و تعداد بار شما دارد. در بیشتر خطوط هوایی ایران بسته های بیش از 32 كیلوگرم قابل پذیرش نیستند. اما ممكن است میزان بار مجاز ذكر شده در شركت های هوایی مختلف، متفاوت باشد.

· هربسته ای كه ابعاد آن بیش از میزان مجاز ذكر شده باشد مشمول هزینه اضافی خواهد بود.

. هربسته ای كه ابعاد آن بیش از میزان مجاز ذكر شده باشد مشمول هزینه اضافی خواهد بود . در هر یك از موارد چه بر اساس تعداد بسته و چه بر اساس وزن ،حداكثر وزن مجاز هر بسته 32 كیلوگرم و حداكثر جمع ابعاد آن 158 سانتی متر است.

· علاوه بر میزان بار مجازی كه به طور رایگان حمل می شود، شما می توانید لوازم شخصی خود را به داخل كابین هواپیما ببرید. این اقلام (كه شامل خریدهای معاف از مالیات نیز می شوند) باید به صورتی مطمئن در كمدهای بالای سر یا زیر صندلی جلو جای گیرند.

·به دلیل محدودیت فضا شاید لازم باشد كالسكه نوزادان هنگام پذیرش بار تحویل داده شود .

·توصیه می شود مدارك مهم ، وجوه نقد ، لوازم با ارزش ، داروهای مصرفی و رایانه های قابل حمل را داخل كیف دستی خود قرار دهید.

. از حمل وسایلی كه امنیت را به مخاطره می اندازد (از قبیل اسلحه های بدل، چاقو و موارد مشابه) در كیف های دستی خودداری کنید تا در بخش امنیتی فرودگاه معطل نشوید.

·اگر قصد دارید با باری اضافه سفر كنید توصیه می شود حداقل 30 دقیقه زودتر از زمان مقرر به پذیرش بارمراجعه کنید.

همه چیز درباره اضافه بار

چمدان بدون همراه

اگرمایل نیستید هزینه اضافه بار همراه را بپردازید، تحت شرایط زیر می توانید چمدان ها و بار خود را به عنوان بار غیرهمراه با نرخ مخصوص بار ارسال کنید:

·لوازم شما فقط می تواند شامل وسایل شخصی باشد. ( از قبیل آلات موسیقی ایرانی قابل حمل، ماشین تحریر و لوازم ورزشی قابل حمل و صنایع دستی ایرانی. اما لوازم و ماشین آلات صنعتی، مشروبات الكلی، عطرها، مبلمان خانگی، كالاها و نمونه های فروش كه مشمول هزینه ها و حقوق اضافه بار و بار عادی می باشند مستثنی هستند.)

. مسوول مدارك و هزینه های مرتبط با بار غیر همراه (از قبیل هزینه گمرك و ترخیص بار پس از ورود به مقصد) خود شما هستید.

·شما باید بلیت معتبر سفرتان را هنگام تحویل بار جهت استفاده از نرخ مخصوص اضافه بار غیر همراه ارایه دهید  درغیر این صورت محموله شما مشمول نرخ معمول بار خواهد شد .

·هنگام بسته بندی اقلام فاسد شدنی اجازه دارید فقط برای حمل درجامه دان مسافری ،حداكثر 2 كیلوگرم یخ خشك (دی اكسید كربن) استفاده نمایید.

·چمدان های غیر همراه 4 روز قبل از پرواز پذیرش می شوند .

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زورق، پورتال هما